Ervaringen met spouwmuurisolatie


Reputatie 3
We krijgen veel vragen over spouwmuurisolatie: ontstaan er na isolatie van de spouw geen vochtproblemen (niet als je het door een isolatiedeskundige laat doen), wat bespaar je ermee (de bewoners van een rijtjeswoning al snel € 200), wat kost het (ongeveer € 750 voor een tussenwoning), heb je er een vergunning voor nodig (nee) en heeft mijn huis überhaupt een spouw (de meeste woningen van na 1920 hebben spouwmuren)?

Als je je huis energiezuiniger wilt maken, of als je uit bent op een lagere energierekening, is het de moeite waard de spouwmuur van je huis te laten isoleren. Heb je dat al laten doen? Dan zijn we benieuwd hoe dat is bevallen.

Raad je het anderen ook aan, of ben je juist minder enthousiast? Kortom, deel hieronder je ervaringen met ons.

104 reacties

Reputatie 3
Mijn vrijstaand huis uit 1978 heeft 5 cm spouwmuren met daarin een thermische folie. Ik heb aan een gecertificeerd isolatiebedrijf gevraagd of bij isoleren met polystyreenkorrels met bindmiddel mogelijk is . Antwoord was neen, te veel risico. Een anderbedrijf biedt PUR aan maar zonder garantie tegen koudebruggen. Vraag aan dit forum is, Heeft iemand ervaring met het naisoleren met PUR bij bestaande thermische folie? Dank
Reputatie 1
Mijn vrijstaand huis uit 1969 heeft dunne isolatie (minerale wol) in het houtskelet. Buitengevel is baksteen. Ik wilde de spouw laten vullen met korrels of minerale wol, maar het isolatiebedrijf vond de luchtspouw te smal (hier en daar minder dan 3 cm) dus helaas niet gelukt.. Het wachten is nu op een advies van een slimme aannemer in de lente..
Verder hoorde ik afgelopen week dat bij huizen, die in de toekomst op wijkverwarming of stadsverwarming aangesloten zouden worden, superisolatie van vele huizen het rendement van warmtenetten vermindert ?? De overheid wil voor nieuwbouw de isolatie-eisen verlagen ??
Reputatie 3
Verder hoorde ik afgelopen week dat bij huizen, die in de toekomst op wijkverwarming of stadsverwarming aangesloten zouden worden, superisolatie van vele huizen het rendement van warmtenetten vermindert ?? De overheid wil voor nieuwbouw de isolatie-eisen verlagen ??

Ik heb dat ook gehoord. Misschien goed als een kennismedewerker van Eigen Huis hier op reageert. Ik ga daar achteraan.
Reputatie 1
Voor nieuwbouw woningen en gebouwen komen er BENG normen (beng 1 , 2 en 3) ter vervanging van de EPC (energie prestatie coëfficiënt). De kritiek van o.a. de isolatie industrie is, dat deze BENG norm niet ambitieus genoeg is. Zelfs leidt tot meer CO2 uitstoot en te hoge energierekeningen voor bijna energie neutrale gebouwen (BENG) ... Leuk onderwerp voor het eigen huis magazine.
Is er geen andere manier om aan de binnenkant je muur te isoleren, dan met een voorzetmuur waarmee je veel ruimte verliest?
Mijn vrijstaand huis uit 1978 heeft 5 cm spouwmuren met daarin een thermische folie. Ik heb aan een gecertificeerd isolatiebedrijf gevraagd of bij isoleren met polystyreenkorrels met bindmiddel mogelijk is . Antwoord was neen, te veel risico. Een anderbedrijf biedt PUR aan maar zonder garantie tegen koudebruggen. Vraag aan dit forum is, Heeft iemand ervaring met het naisoleren met PUR bij bestaande thermische folie? Dank

Wij hebben alkreflex in de spouw zitten en dit in juni 2017 laten naisoleren met PUR. Door de PUR wordt de folie tegen de binnenmuur gedrukt. Tot nu toe is de ervaring hiermee positief. Wij besparen 300m3 gas per jaar. Van mogelijke koudebruggen in verband hiermee heb ik niets gehoord. Het bedrijf wat het bij ons gedaan heeft is Technisol in Wijchen.
Reputatie 2
De spouwmuren (voor en achtergevel) van onze doorzon tussenwoning uit 1968 hebben we in 2015 door Nederland Isoleert laten isoleren. Het effect daarvan was direct merkbaar door een stijging de temperatuur van de binnenwanden, wat ook op langere termijn zichtbaar werd door het verdwijnen van vocht- en schimmelprobleempjes in hoge en lage hoeken.

Behalve dat hebben we tussen 2008 en 2013 het enkelglas op de eerste- en op de zolderverdieping met dakkapel vervangen door dubbelglas. De zolderverdieping hebben we ook aan de binnenzijde tussen de balken geisoleerd met 10 cm piepschuimplaten en afgewerkt met gipsplaten. Deze zolderisolatie is zomer en winter merkbaar. 's Zomers duideijk koeler en 's winters aanmerkelijk warmer.

Het gasverbruik is gedaald van ca. 2400 kubieke meter per jaar naar thans ca. 1900 kubieke meter per jaar. Van de vloerisolatie van het tweede (betonnen) gedeelte van de vloer in 2018 lijkt zich thans uit de verbruikcijfers (gecorrigeerd voor graaddagen) nog meer gasbesparing af te tekenen.

Isoleren van vloer, gevels, beglazing en dak is merkbaar en meetbaar effectief.
Heeft VEH onderzoek gedaan naar de verschillende manieren van na-isolatie van een spouwmuur?
Kan VEH adviseren welke methode het beste en veilig is en geen problemen geeft (vochtproblemen of giftige dampen)?
Mijn twee onder een kap uit 1979 heeft een dunne spouw-isolatie. Dus wilde ik mijn spouwmuren na-isoleren. Voor pur of korrels was er te weinig ruimte. Via Winst-uit-je-woning ben ik bij Takkenkamp uitgekomen. Die hebben alles volgespoten met Aminotherm schuim. Niet de hoogste Rd waarde, maar wel effectief.
Ik verwacht 300 kuub gas te besparen in het eerste jaar. Met de oplopende gasprijzen verdien ik het steeds sneller terug.
Ik woon in Zuid-Limburg op een heuvel en ons huis ligt aan de voorkant half in de grond. Mijn entré is halverwege en het pad in mijn voortuin loopt precies onder de ramen van mijn slaapkamers. Onder deze ramen gaat de spouw nog 1,5 m omlaag.


Nu heb ik een aantal van de isolatie-cowboys langs gehad en de meesten vinden dat geen probleem. Ik denk echter dat je onder deze ramen niet goed kunt isoleren en dat je grote kans op koudebruggen hebt.
Voorlopig heb ik dus afgezien van spouwmuur-isolatie. Hierdoor kan ik echter nog niet verder met de verduurzaming van mijn huis.

Heeft ieman een advies (van binnenuit kan niet)?
Op de site kennis.greenhome.nl staat een mooi overzicht van de verschillende vormen van spouwmuurisolatie met voor- en nadelen .
Ik overweeg mijn spouwmuren te laten na-isoleren met EveriFoam . Dat is hetzelfde materiaal als Aminotherm schuim. Er zit wat isolatie in de spouwmuur maar ik wil de isolatiewaarde graag verbeteren. Gezien de beperkte ruimte in de spouw heeft een isolatie firma al afgehaakt . Everifoam claimt het wel te kunnen . In de richtlijn staat echter dat het isolatiemateriaal dat nu in de spouw zit hetzelfde moet zijn als Everifoam/Aminotherm. Anders wordt het afgeraden . Dus eerst moet ik uitzoeken wat er eigenlijk inzit.
Bij mij is een expert geweest en die heeft de spouw bekeken en opgemeten. Hij heeft niets gezegd over een richtlijn met hetzelfde materiaal. Ook de firma die Aminotherm heeft ingespoten heeft hier niets over vermeld.
Reputatie 7
Badge +3
Zijn die twee kamers in de zomer niet heel erg lekker koel, door de kou die zonder extra isolatie, dan nog uit de grond komt ?
Mijn twee onder een kap uit 1979 heeft een dunne spouw-isolatie. Dus wilde ik mijn spouwmuren na-isoleren. Voor pur of korrels was er te weinig ruimte. Via Winst-uit-je-woning ben ik bij Takkenkamp uitgekomen. Die hebben alles volgespoten met Aminotherm schuim. Niet de hoogste Rd waarde, maar wel effectief.
Ik verwacht 300 kuub gas te besparen in het eerste jaar. Met de oplopende gasprijzen verdien ik het steeds sneller terug.


Dat is apart, Takkenkamp heeft mijn spouw, ook met dunne isolatie bekeken en wilde absoluut niet na-isoleren.. ?
Ander bedrijf wilde er ook niet aan beginnen, terwijl ze allebei zien dat met name ter hoogte van de overgang bij de fundering haast geen isolatie meer zit. En dat is in huis ook duidelijk te merken. Maar ja... wat nu?
Reputatie 1
In 2015 is een rapport van milieu centraal verschenen met de titel "feiten en fabels over spouwmuur na-isolatie". VEH wordt hierin ook als een van de aktiepartners genoemd. Uit de reacties op dit forum maak ik op dat nog steeds veel mensen op eigen intiatief "wat" laten doen zonder alle informatie te hebben en zonder de zekerheid dat dit voor hun ook de beste keuze was. Met een onderwerp dat zo hoog op de politieke agenda staat is het derhalve onbegrijpelijk, dat er niet een eenvoudig adviessysteem is, dat op basis van een aantal vragen over (spouw) muur condities een advies kan geven over het meest geschikte isolatiemateriaal (zoiets als de internet dokter). Dat dan een inspectie vooraf nog steeds noodzakelijk is, is geen probleem, maar als leek wordt je dan in elk geval meteen in de goede richting gestuurd. (Zie ook bv de vraag van Floor6"
Reputatie 3
Heeft VEH onderzoek gedaan naar de verschillende manieren van na-isolatie van een spouwmuur?
Kan VEH adviseren welke methode het beste en veilig is en geen problemen geeft (vochtproblemen of giftige dampen)?


Het belangrijkste is de bouwdatum van het huis. Daarmee is ook de produktiedatum van de bakstenen bekend. Pas sinds de zeventiger jaren bakte men stenen, die een stuk minder poreus waren. Dus in het herfst/winterseizoen veel minder vocht opnamen. Dat vocht drijft in het natte seizoen letterlijk lang de binnenkant van de buitengevel naar de ventilatiespouwen. Isoleren wordt dan een moeilijke zaak. Bij steen- en glaswol lekt het vocht naar de binnengevel. Omdat dat gelijkmatig gebeurd, voelt en het is ook meetbaar, de ruimte vochtig aan. Bij schuimvulling treed net zo goed vochtdoorslag op. Alleen is dit veel zichtbaarder door grote vochtplekken op de muur. Met een ontvochtigingsunit wordt uit een huiskamer van 100m3 10 tot 12 liter water in die periode afgevoerd. oplossingen met een houten frame en glas of steenwol zijn de meest veilige en succesvolle.
Ik reageer hier als bouwfysisch ingenieur met ruim 40 jaar praktijkervaring op.
Pie
Reputatie 3

Mijn vrijstaand huis uit 1978 heeft 5 cm spouwmuren met daarin een thermische folie. Ik heb aan een gecertificeerd isolatiebedrijf gevraagd of bij isoleren met polystyreenkorrels met bindmiddel mogelijk is . Antwoord was neen, te veel risico. Een anderbedrijf biedt PUR aan maar zonder garantie tegen koudebruggen. Vraag aan dit forum is, Heeft iemand ervaring met het naisoleren met PUR bij bestaande thermische folie? DankWij hebben alkreflex in de spouw zitten en dit in juni 2017 laten naisoleren met PUR. Door de PUR wordt de folie tegen de binnenmuur gedrukt. Tot nu toe is de ervaring hiermee positief. Wij besparen 300m3 gas per jaar. Van mogelijke koudebruggen in verband hiermee heb ik niets gehoord. Het bedrijf wat het bij ons gedaan heeft is Technisol in Wijchen.
Mijn vrijstaand huis uit 1978 heeft 5 cm spouwmuren met daarin een thermische folie. Ik heb aan een gecertificeerd isolatiebedrijf gevraagd of bij isoleren met polystyreenkorrels met bindmiddel mogelijk is . Antwoord was neen, te veel risico. Een anderbedrijf biedt PUR aan maar zonder garantie tegen koudebruggen. Vraag aan dit forum is, Heeft iemand ervaring met het naisoleren met PUR bij bestaande thermische folie? DankWij hebben alkreflex in de spouw zitten en dit in juni 2017 laten naisoleren met PUR. Door de PUR wordt de folie tegen de binnenmuur gedrukt. Tot nu toe is de ervaring hiermee positief. Wij besparen 300m3 gas per jaar. Van mogelijke koudebruggen in verband hiermee heb ik niets gehoord. Het bedrijf wat het bij ons gedaan heeft is Technisol in Wijchen.



Natuurlijk is het een perfecte oplossing. Problemen komen pas na de garantie periode. Als er nog resten oplosmiddel in de pur zitten en die gaan reageren met de folie krijgen jullie vanzelf vochtvlekken op de binnenmuren en in de meeste gevallen is er een permanente ontvochtiger nodig om het binnenklimaat prettiger te krijgen.
Zo'n firma's zijn heus wel op de hoogte van die problemen maar zo lang risico buiten de garantieperiode valt is er niets aan de hand. Handel is per slot van rekenig handel, meer niet.
Als bouwfysicus kom je dit soort problemen meer dan eens tegen. Meestal als het al te laat is.
De enige oplossing, die zou adviseren is regelwerk met isolatie en afwerking aan de binnenkant. Tel op ongeveer 10 cm rond om. Dat Komt bij een woonkamer van 35 m2 op 7,5% minder woonoppervlak neer.
Pie
Reputatie 3
Is er geen andere manier om aan de binnenkant je muur te isoleren, dan met een voorzetmuur waarmee je veel ruimte verliest?

Helaas nee. Isoleren vraagt nu eenmaal om ruimte. De mate van isolatie wordt nu eenmaal door de dikte van het materiaal bepaald. Geloof vooral niet in folies die warmtewerend zijn. De enige die er wat aan heeft is de verkoper.
Met ruim 40 jaar ervaring in de bouwfysica weet vrij goed wat er op dat gebied te doen is. Maar de energiebesparingshype biedt kansen voor handel en iedere leek trap daar wel in.
PIE
Reputatie 3
Bij mij is een expert geweest en die heeft de spouw bekeken en opgemeten. Hij heeft niets gezegd over een richtlijn met hetzelfde materiaal. Ook de firma die Aminotherm heeft ingespoten heeft hier niets over vermeld.
En heb je ook uitgezocht hoe onafhankelijk die expert is. Mijn ervaring met dit soort lieden en hun kennis van zaken is niet zo geweldig.
Pie, bouwfysisch ingenieur
Reputatie 3
Beste Marijke (moderator)
Gezien alle bovenstaande commentaren zou het goed zijn als ook VEH OP DIT FORUM zou reageren.
Isolatie is m.i. de meest zinvolle bijdrage aan energiebesparing, meer dan de gehypte warmtepompen

Tot op heden is de enige suggestie die ik van VEH heb gekregen dat ik maar eens moet bellen met de vereniging. Dat is nogal afhoudend.
Gaarne dus ook reacties van VEH experts op dit forum
Reputatie 4
Badge +3
@louwrensj, welkom op de community en bedankt voor je reactie!

Je geeft aan dat je graag meer reacties ziet verschijnen van Vereniging Eigen Huis zelf. De community is vooral een plek waar leden met elkaar in gesprek kunnen gaan. De moderators zijn er vooral om er voor te zorgen dat de huisregels worden nageleefd en dat de gesprekken die we voeren leuk en informatief blijven voor de community. Wat voor reacties zou je zelf graag zien van de moderators? We horen het graag!

Groetjes,

Pieter
Reputatie 7
Badge +3
@pieterv Ik voel er ook wel voor om het standpunt van de VEH te kunnen lezen en daar over te kunnen discussiëren. Dan gaat het over beleidsstandpunten. Adviezen hoe te isoleren e.d. moeten vrijblijvend blijven want niemand kan aansprakelijk zijn voor naar we aannemen goed bedoelde adviezen. In dit geval wil Louwrensj als standpunt van de VEH dat we moeten isoleren en niet als standpunt dat we over moeten gaan op warmtepompen. Nu zou het standpunt van de VEH (en mijn standpunt) met dat van Louwerensj volgens mij niet te ver uit elkaar liggen. Want ik neem aan dat het standpunt van de VEH is alvorens over te gaan op een warmtepomp dat isolatie juist noodzakelijk is. Extra isolatie is namelijk een stuk goedkoper dan een extra grote warmtepomp (nog afgezien van het extra elektriciteitsverbruik).
Als mede door de community de vereniging besluitvorming gaat innemen (voor zover de statuten dat toelaten) wordt de taak om de discussies volgens de regels te laten verlopen misschien wel wat moeilijker maar dat maakt dat werk wel extra zinvol.

Dat bijvoorbeeld cv-ketels op groene waterstof geen oplossing kan zijn lijkt mij een standpunt dat door de VEH ingenomen kan worden. @jwd heeft dat op zijn website goed kunnen onderbouwen (door omzettingsverliezen heeft het energiebedrijf daar immers 7 keer zo veel elektriciteit voor nodig).
Reputatie 3
Beste Marijke (moderator)
Gezien alle bovenstaande commentaren zou het goed zijn als ook VEH OP DIT FORUM zou reageren.
Isolatie is m.i. de meest zinvolle bijdrage aan energiebesparing, meer dan de gehypte warmtepompen

Tot op heden is de enige suggestie die ik van VEH heb gekregen dat ik maar eens moet bellen met de vereniging. Dat is nogal afhoudend.
Gaarne dus ook reacties van VEH experts op dit forum


VEH stuurde me een privé bericht dat dit forum is bedoeld voor onderlinge discussie tussen forumleden en dat als ik specifieke vragen heb ik maar moet bellen(!) met VEH of het maandblad moet lezen. Dat schiet m.i. dus niet op. Blijkbaar houdt VEH haar kruit liever droog?
Reputatie 3
We krijgen veel vragen over spouwmuurisolatie: ontstaan er na isolatie van de spouw geen vochtproblemen (niet als je het door een isolatiedeskundige laat doen), wat bespaar je ermee (de bewoners van een rijtjeswoning al snel € 200), wat kost het (ongeveer € 750 voor een tussenwoning), heb je er een vergunning voor nodig (nee) en heeft mijn huis überhaupt een spouw (de meeste woningen van na 1920 hebben spouwmuren)?

Als je je huis energiezuiniger wilt maken, of als je uit bent op een lagere energierekening, is het de moeite waard de spouwmuur van je huis te laten isoleren. Heb je dat al laten doen? Dan zijn we benieuwd hoe dat is bevallen.

Raad je het anderen ook aan, of ben je juist minder enthousiast? Kortom, deel hieronder je ervaringen met ons.


Het bouwbesluit stelt nog steeds dat aan een R-waarde van 2,5 voor de muren moet worden voldaan zolang over nieuwbouw gaat. Wil dat haalbaar zijn dan is een spouw van minimaal 8 cm nodig. Het isolatiemateriaal zit tegen de binnenwand bevestigd met een luchtspouw van 1cm aan de buitengevelkant. De reden voor die luchtspouw is het vochtgedrag van de buitenstenen. Altijd zal er vochttransport zijn door die stenen. Afhankelijk van de hardheid is er veel of weinig transport. In de koude periode (herfst-winter) is dat transport maximaal. Er vindt dan condensatie op het scheidingsvlak van de luchtspouw en de buitenstenen plaats. Dat vocht kan dan naar beneden druipen en via stootvoegen in de buitengevel weglopen zonder in de isolatie terecht te komen. Het achteraf vullen van de spouwen leidt vaak tot vocht- en schimmelproblemen op de binnenwanden. Mijn voorkeur heeft dit niet. Iedereeen roept wel dat het tot nog toe geen effect heeft. Dat is op de korte termijn ook niet zo. Maar een gebouw heeft alle tijd. Dit soort processen is pas na een aantal jaren zichtbaar en dan is er niets meer aan te doen.
Isoleren is in zo'n gevallen een kostbare zaak.
Er is een andere oplossing maar die kost altijd woonoppervlak. Als de wens er is wil ik die wel toelichten.

Pie, Bouwfysisch ingenieur.
Reputatie 3
@driepinter en @louwrensj, jullie vroegen wat het standpunt van de vereniging is over isoleren. Hierover kan ik in algeme zin zeggen dat het isoleren van een woning een maatregel is waarvan je nooit spijt krijgt. Het wordt er immers comfortabeler van in huis en je energierekening daalt (als het goed is). Wil je een warmtepomp laten installeren, dan moet het huis hoe dan ook goed zijn geïsoleerd. Hierover kun je meer lezen in onze online Kennisbank (klik op de oranje link in vraag 3) en in het artikel 'Maak kennis met de warmtepomp'. Weten jullie genoeg zo of willen jullie meer weten?

Groet! Marijke

Reageer