Ervaringen met spouwmuurisolatie


Reputatie 3
We krijgen veel vragen over spouwmuurisolatie: ontstaan er na isolatie van de spouw geen vochtproblemen (niet als je het door een isolatiedeskundige laat doen), wat bespaar je ermee (de bewoners van een rijtjeswoning al snel € 200), wat kost het (ongeveer € 750 voor een tussenwoning), heb je er een vergunning voor nodig (nee) en heeft mijn huis überhaupt een spouw (de meeste woningen van na 1920 hebben spouwmuren)?

Als je je huis energiezuiniger wilt maken, of als je uit bent op een lagere energierekening, is het de moeite waard de spouwmuur van je huis te laten isoleren. Heb je dat al laten doen? Dan zijn we benieuwd hoe dat is bevallen.

Raad je het anderen ook aan, of ben je juist minder enthousiast? Kortom, deel hieronder je ervaringen met ons.

104 reacties

Iedereen kan ik aanraden voordat je isolatie in de spouwmuur stopt of oude isolatie wil opvullen een scan van u huis te laten maken ook handig als nacontrole  om te zien of alles correct is gevuld zo voorkom je een hele hoop problemen achteraf .

Ik ben voor mezelf gestart met 123 warmtescan om mensen hiermee opweg te helpen en te zorgen dat ze niet in hetzelfde schuitje komen als waar ik in heb gezeten.

 

Wij hebben een tussenwoning uit 1981, en hadden interesse in spouwmuurisolatie. We hebben een isolatie monteur ingeschakeld voor advies. Tijdens de inspectie blijkt dat wij een dunne spouw hebben met daarin een dun laagje folie tegen de binnenwand.

Volgens de isolatie monteur gaf dit nagenoeg geen isolatie. Onze opties waren: isoleren met EPS HR++ parels of met Enverifoam waarmee de isolatie net iets beter aansluit dan met de parels.

In totaal gaat het hier over 20m2 aan muur voor en achterkant (we hebben ook een deel keralit kunstof tegen het huis. De kosten vielen mee, en we kozen voor de isolatie met foam.

Vanmorgen is de Isolatie monteur begonnen met de klus. Terwijl hij bezig was hoorde ik ineens iets ploffen, en zie tot mijn schik dat een deel van onze binnenwand bol stond. Ik heb de isolatie monteur erbij geroepen. Wat blijkt, onze woning is aan de binnenkant afgewerkt met hout. Een zogenoemde houtskeletbouw waarbij de binnenmuren van houten platen zijn.

“Dit gebeurd wel vaker” zei hij. Hij is wel direct gestopt met zijn werk en heeft er een collega bij gehaald. Conclusie was, met een te hoge druk het foam aangebracht waardoor deze de plaat heeft weggedrukt.

De plaat zal vervangen moeten worden, en opnieuw vastgemaakt en behangen. Volgens de isolatie monteur moet de achterkant van het huis wel afgerond worden omdat we anders een half geïsoleerde spouw hebben wat sowieso niet goed is. Of we voorkant nog laten doen moeten nog afwegen, maar ik twijfel nu enorm om dat te doen.

Wij balen als een stekker natuurlijk! Nu wil ik niet meteen van het ergste uitgaan, maar ik ben op zoek naar advies. Hebben wij er slim aan gedaan om ons huis met een houten binnenmuur te isoleren met foam? Was het advies om dit te doen van de isolatie monteur wel de juiste?

Reputatie 2

Mijn huis uit 1972 had afgezakte steenwol isolatie, en grote delen van de buitenmuren waren niet meer geisoleerd. Gasverbruik 2/1 kap ongeveer 2100 m3 per jaar. Alle buitenmuren in 2018 na-geisoleerd met Enverifoam resulteert in een geweldig geluidsdicht en tochtvrij huis met een gasverbruik van nog gee 700 m3. Geen vocht of andere problemen geconstateerd tot nu toe. 

Jan P.

 

Mijn twee onder een kap woning van 1992 is opgemetseld van strengpers stenen aan de buitenkant.

Deze stenen zijn niet massief maar hebben vierkante openingen. Ik heb geinformeerd naar spouwmuurisolatie maar krijg tegenstrijdige adviezen. Er zijn adviezen van niet aan beginnen omdat door vochtophoping de stenen kapot kunnen vriezen na isolatie.. Een ander beweert dat het wel kan maar dan moeten de muren geimpregneerd worden. Ik ben benieuwd of er hier deelnemers zijn die hier mee te maken hebben gehad.

Reageer