Vraag

Gat in buitenmuur naar kruipruimte.. dichtmaken of niet?

  • 31 October 2022
  • 5 reacties
  • 863 Bekeken

Hallo,

Binnenkort word onze vloer vanuit de kruipruimte geïsoleerd.

bij voorbereidende werkzaamheden kwam ik erachter dat de afvoer los zat en dat een groot gat zit naar de kruipruimte. Nu vroeg ik mij af, is dat normaal bij huizen uit ‘72? En loopt er op deze manier niet ontzettend veel water onnodig de kruipruimte in? Zit dit gat er met een reden? Of kan ik het beter dicht zetten/metselen? 
 

 


5 reacties

 

Het is de hemelwaterafvoer rond 80 die aangesloten is op de rioolbuis rond 100 of 110 onder het huis door in lijn met de wc begane grond. 

De schroefdop is het ontstoppingsstuk voor onderhoud en voor kijken bij verstopoing.

De hemelwaterafvoer aan de achtergevel is de spuwer om de grote buis onder het huis door altijd vochtig te houden en door te spuien. Als die buis niet vochtig blijft kan een propje wc papier verdrogen en hard worden en een verstopoing veroorzaken. Van rechts komt ook een hwa-buis die met 2x45° in de grote buis gaat. De overgang van rond 80 naar rond 100 of 110 kan ook verderop in de kruipruimte liggen.

Overige riolering in het huis, aanrecht, schrobput, wc,  fontein toilet, wasmachine, vaatwasser en standleiding van boven komen uit op deze grote buis met 2x45° bochten.

Op de foto is tegelijk eindpunt van deze grote rioolbuis. Bij verstopping kan je de moffen losmaken om te kijken en door te spuien.

Een kruipruimte moet altijd geventileerd worden. Daarvoor zitten circa 30 cm boven de grond 2-3 roostertjes in de voorgevel en 2-3 in de achtergevel. Het gat is niet noodzakelijk voor ventilatie maar is wel handig als er een verstopping in het riool zou zijn. Als die roostertjes er wel zitten in de gevel kan je dit gat gewoon dichtmetselen. Maar je kan het ook zo laten.

*Bericht voor de vrijwillige (zelfbenoemde) (energie) coaches*

Als u zich gaat richten tot mijn bijdrage, en keuren, beoordelen, coachen en becommentariëren, ga ik deze vragen niet meer beantwoorden. Dit is een Vraag-topic, geen Discussie-topic. Schrijf zelf uw antwoord aan de topicstarter en laat die uw antwoord beoordelen. Als die pas over een half jaar reageert, dan wacht u een half jaar.

Bedankt voor je reactie! Afvoer is inmiddels gerepareerd. Maar geen ventilatie gaten aanwezig, die ga ik wel laten aanleggen.

daarna kan ik het gat dus dicht maken? Want lijkt me dat er op deze manier veel regenwater inloopt en makkelijke toegang is voor ongedierte etc? 
 

 

Die ventilatieroosters zijn Z-roosters die alleen tijdens het metselen kunnen worden aangebracht. Achteraf gaat niet meer.

 

Misschien gebeurt ventilatie via open stootvoegen (niet verwarren met de open stootvoegen voor ventilatie spouw). Dan zit de mond van het rooster achter de stootvoegen. Er moet ergens ventilatie zitten anders zou u steen en been klagen dat het muf ruikt naar schimmel.

Zo kan ook, dan is er geen rooster zichtbaar in de gevel.

Fundering gaat altijd door tot onder de vorstgrens, dat is > 60cm onder het maaiveld. Tegelijk is de muur (= de kesp) een scherm tegen veldmuizen. 

Zodra de grond weer terug is ventileert het gat niet meer, dus het gat is er niet voor ventileren. Het mag dicht, maar moet niet

Reputatie 6
Badge +1

De enige reden dat het gat er zit is dat er slordig gewerkt is. Afvoer zit ook niet erg diep. Dichtmaken is het beste om redenen die je zelf noemt.

De isoleerders kunnen ook ventilatie aanbrengen. Dan wel anders dan hierboven staat.

Reageer