Vraag

grondwater staat bovenop de bodemfolie

  • 26 December 2023
  • 5 reacties
  • 167 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 2 reacties

Hallo, mijn vraag gaat over Tonzon bodemfolie. Die hebben we in de kruipruimte van onze woning laten leggen. Nu is het grondwater zo hoog dat het 20 cm bovenop de bodemfolie is komen te staan. Is dat een probleem of lost het zich op als het water (ooit...) weer zakt? Kan ik met een dompelpomp aan de slag of heeft dit geen zin? Ons huis is gebouwd in 2012 op leemgrond.


5 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Voorlopig kun je niets doen. Het grondwater zal eerst moeten zakken. Over een paar maanden kun je met een dompelpomp aan de gang. Als het goed is gaat dat water niet vanzelf weg.

Zo ja, is jouw folie ergens lek. Waarschijnlijk is het net niet ver genoeg tegen de randen gelegd.

Dankjewel voor je reactie! En klopt dat ik nu niet veel kan beginnen. Als ik het wegkomt staat het met een paar uur weer op hetzelfde niveau. De folie is 25 cm hoog tegen de wanden bevestigd. Hoger kan niet ivm kruipgaten e.d.  Kan het een oplossing zijn om als alles weer "normaal" is dan een permanente dompelpomp te installeren die het water uit de kruipruimte in het riool loost? Mogelijk dat het water dan niet meer zo hoog komt?

Reputatie 6
Badge +1

Als dit de eerste keer is in 11 jaar zou ik het mooi zo laten. Deze hoge waterstanden zijn gewoon heel extreem en kunnen zo de eerste 20 jaar niet meer voorkomen.

Alleen in 1993 en 1995 waren de waterstanden in de ijssel hoger. Dat was voor het project: ruimte voor de rivier.

Reputatie 4

Vaak wordt er in gevallen dat er een risico op water is, eerst een badkuip tegen de wand op dus ook, gemaakt van bubbeltjes folie, waardoor de waterdampdichte bodemfolie  op deze bubbeltjes folie kan blijven drijven, immers die heeft voldoende drijfvermogen om dat te doen. 

Bedankt maar de bodemfolie van Tonzon drijft zo ook al op het grondwater. Dus zonder bubbeltjes. 

Reageer