Beantwoord

Heeft vervanging oude cv-leiding-isolatie zin?

  • 14 October 2019
  • 7 reacties
  • 2105 Bekeken

In mijn huis uit 1910 is naderhand CV aangelegd (dikwandige gelaste buizen). Onder de vloer zijn deze destijds geisoleerd door er golfkarton omheen te wikkelen en vervolgens in gips gedrenkt katoengaas te wikkelen. 

Heeft het qua isolatiewaarde zin om deze oude isolatie te vervangen door kunsstof leidingisolatie (zoals in de bouwmarkt te koop)?

icon

Beste antwoord door JanvanK 16 October 2019, 22:32

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Je zou met een infrarood meter kunnen meten hoe hoog de oppervlaktetemperatuur is in verhouding met de temperatuur die in kruipruimte heerst.

Als het temperatuurverschil erg klein is en het ziet er nog goed uit, zou ik het mooi laten zitten. Je hebt namelijk 2x werk. Verwijderen en opnieuw plaatsen onder meestal niet zulke fijne omstandigheden.

Dank voor je suggestie, Rakker. Daar kan ik mee verder. Ik moet nog wel een IR thermometer kopen, maar dat stond al op m’n lijstje omdat ik die ook wil gebruiken voor het tzt waterzijdig inregelen van de CV installatie.

Momenteel ben ik bezig met het isoleren van de (houten) vloer vanuit de kruipruimte, met polystyreenplaten tussen de vloerbalken tot een dikte van 16cm. Gortdroge kruipruimte, dus enorm stoffig, en met 55cm ruimte is het tijgeren over het zand. Idd geen leuke bezigheid. Het is bovendien een arbeidsintensieve klus want afstanden tussen de balken is nergens hetzelfde dus platen moeten allemaal eerst op maat worden gemaakt. Dat gaat overigens makkelijker met een electrische piepschuimsnijder (snijden obv hitte) dan met een mes.

Reputatie 6
Badge +1

Je zou ook nog een stukje kunnen isoleren op de nieuwe manier en dat vergelijken met de oude manier van isoleren.

Ik heb ook nog een klusje met mijn vloerisolatie te doen. Er zijn wat glaswolspijkerflenzen gaan hangen. Ook ongeveer 50 cm tijgerruimte. Ik stel het nog enkele jaren uit.:smiley:

Reputatie 7
Badge +3

I.p.v. een infrarood meter kan je natuurlijk ook met de hand voelen.

 

Als mijn radiatorbuizen warm worden (toevoerwater radiatoren op menu hr ketel ingesteld op 55 graden) kan ik amper voelen dat mijn moderne kunststof buisisolatie warm wordt. Mocht u met deze cv toevoertemperatuur wel voelen dat uw isolatie warm wordt dan isoleren die van de bouwmarkt dus beter.

Natuurlijk heeft u ook ongeisoleerde cv buizen voor of na de radiatoren in uw woonkameer. Breng daar dan over zo'n 3 meter buisisolatie van de bouwmarkt aan en voel dan wat temperatuur van de isolatie wordt. Niet geheel vergelijkbaar natuurlijk aangezien het in de kruipruimte (hopelijk) kouder is , maar met het opstarten van de verwarming nadat die een lange tijd heeft uitgestaan krijgt u misschien toch een indicatie.

Vergeet niet de buisisolatie te pakken die je na het aanbrengen om de verwarmingsbuis weer dicht kan klikken. En hoe lager u uw cv temperatuur in kan stellen hoe minder (condensatiewarmte) verlies (in het geval van een hr-ketel).

 

Bedankt voor de paar goede tips: de dichtklikbare buisisolatie en het verlagen van de CV keteltemperatuur. M’n HR-ketel is plm 5 jaar oud, dus dat moet lukken. 

Vwb het vervangen van de oude buis-isolatie: ik ben meer van ‘meten-is-weten’, dus ik ga voor de methode van met de IR thermometer.

Reputatie 6
Badge +1

Als je het met de hand zou kunnen voelen is het natuurlijk nooit goed. Je hand is sowieso geen goede thermometer. Ook op een andere plek aanbrengen is fout.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het met de hand zou kunnen voelen is het natuurlijk nooit goed. Je hand is sowieso geen goede thermometer. Ook op een andere plek aanbrengen is fout.

Wel als het een temperatuurrange is tussen 10 graden en 70 graden. Even een stuk buisisolatie klikken op een cv leiding in een verwarmde ruimte als proef en dan voelen (of meten) of dat goed isoleert en dan vergelijken met de huidige buisisolatie in de kruipruimte is amper werk.

Reageer