Beantwoord

Hoe kan ik zo duurzaam mogelijk een schuin dak isoleren?

  • 13 March 2019
  • 9 reacties
  • 1023 Bekeken

Hallo,

Wij wonen in een jaren 30 huis waarbij we een een schuin dak op zolder hebben met een overgang van het dak naar de eerste verdieping. In deze overgang zit een knik omdat de hoek anders is.

Het dak zit er al sinds de jaren 30 op en de panlatten zijn toe aan vervanging evenals een deel van de dakpannen ( er zijn 6 verschillende soorten toegepast, dus niks past echt op elkaar) dus het idee was om van buitenaf te isoleren. Hier komt isolatiefolie het beste naar voren omdat je geen verandering aan het huis hebt maar toch wel kunt isoleren. De aannemer stelt een dampdichte folie voor, maar hier komt mijn bezwaar/vraag een beetje uit voort want met een dampdichte folie zal het dak minder ademen en condens afvoeren? En als we in de toekomst een verbeterslag willen uitvoeren door ook aan de binnenzijde te isoleren kan dit niet meer. Is mijn aanname correct?

Een andere oplossing zou kunnen zijn dat we aan de binnenzijde gaan isoleren, maar dan zit ik ermee hoe de opbouw dan moet zijn. Het dak moet vervangen worden dat staat vast. Maar moeten we dan onder de tengels nog een waterkerende maar dampopen folie aanbrengen? En als we dan binnen isoleren moet er dan aan die zijde nog een folie komen? En hoe zit het met een luchtspouw tussen het dakbeschot en de isolatie? Op de ene site lees ik dat er 2cm aangehouden moet worden de ander geeft aan strak tegen het dakbeschot.

Veel vragen maar ik zie zo'n beetje door de bomen het bos niet meer. We willen het dak goed aanpakken en niet over een aantal jaar last hebben van schimmel in ons huis.

Ik hoop dat iemand over deze vragen iets kan vertellen.

Dank
icon

Beste antwoord door Pieter Veen 18 April 2019, 11:45

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Er zijn al enkele goede antwoorden gegeven. nl. Geen 2 dampdichte lagen en de dampdichte laag moet aan de binnenzijde liggen.

Als er toch een geheel nieuw dak op komt, wordt dit toch door een vakman gedaan. Grote dikke platen worden er met een kraan opgezet. Problemen hoef je ivm schimmel e.d. niet te verwachten.
De isolatiewaarde is enorm. Ook de prijs voor een nieuw dak.
Bedankt allemaal,

Aankomend week komen er een aantal aannemers kijken die aangeven dat zij dakisolaties uitvoeren. Even afwachten wat zij zeggen.

Ik heb nu twee personen over de vloer gehad en een prees de isolatie folie aan de buitenzijde en de ander vond het helemaal niks. Het lijkt er op dat ook in de bouwwereld er nog een meningsverschil heerst wat nu de beste oplossing is. Elke situatie is natuurlijk ook anders dat is logisch. De meningen per leverancier verschillen ook, de ene geeft aan damp open toe te passen en de andere geeft aan dat damp dicht geen probleem is. Zelf ben ik er al achter dat dampopen een optie is waarbij we geen problemen zullen krijgen met vocht.

Het dak vervangen door prefab platen gaat bij ons niet lukken omdat het aangezicht dan erg veranderd TOV de buren en dat willen we niet. Plus de daarbij komende vergunningen die dan weer nodig zijn.

Als ik meer weet en iets besloten heb zal ik mijn ervaringen verder delen maar voor nu is het nog onduidelijk wat het beste zou werken in onze situatie.

Groet Renschede
we gaan het hellend dak vernieuwen en zoeken een goedkoper alternatief voor dakpannen onder de zonnepanelen ( de rest van het dak komen wel dakpannen op te liggen).
Het dak word met geïsoleerde dak elementen

welke oplossingen zijn hier voor en hoe te verwerken.
te denken valt aan ;
  • Damwanddakplaat of andere bekleding
  • hoeveel ruimte onder de panelen zodat de warmte goed weg kan
  • voorzorgsmaatregelen tegen vogels

en zijn er nog meer zaken waar rekening mee gehouden moet worden ?
Je mag niet twee dampdichte lagen met daartussen andere lagen. Want dan kan het daartussen gaan rotten. Verder moet de dampdichte laag aan de woonkant van de isolatie komen. Daarmee wordt voorkomen dat op koude dagen de vochtige warme lucht van binnen condenseert tegen de koude buitenkant van de isolatie. Warme lucht kan namelijk veel meer water bevatten dan koude lucht.

In alles wat ik lees is een warm dak de meest ideale oplossing, maar ook de duurste. Ik zie het met name aanbevolen als het dak toch vervangen moet worden, jouw situatie dus. Ik zou zelf in jouw geval alles meteen goed van buiten isoleren, met een R waarde waar je later geen spijt van hebt.


N.B. Ik heb geen praktische ervaring hiermee, en ben geen expert. Ik ben zelf ook aan het onderzoeken hoe ik mijn dak ga isoleren.
Reputatie 4
Badge +3
@REnschede heb je ook al dit artikel gelezen op de website van Eigen Huis? Dit gaat namelijk precies over jouw vraag. Ik ben benieuwd of het je verder helpt. Laat je het hier weten in de reacties? Ik hoor het graag! 🙂
Reputatie 4
Badge +3
@Linders. Ik heb je topic verplaatst naar deze bestaande discussie, aangezien het gesprek over het isoleren van een schuin / hellend dak hier al in volle gang is. Op deze manier heb je hopelijk sneller een antwoord op je vraag!
Ik heb zelf een huis met een zolder die niet hoog is.
Er staat dus alleen maar opslag.
Op mijn lijstje staat nog het zachtboard plafond vervangen.
Als ik dan steenwol in de holle ruimte stop, heb ik ook een soort dak isolatie.
Ook heb ik wel eens gedacht om domweg de vloer op zolder van een isolatielaag te voorzien.
Reputatie 7
Badge +3
Of je moet hier iemand treffen die er echt verstand van heeft (en je het advies daarna ook kan verifiëren) maar ik zou niet (alleen) afgaan op adviezen die in een community worden gegeven. Zoals je aangeeft wordt dit een belangrijke beslissing i.v.m de preciese plaats van de dampwerende laag. Soms is het ook mogelijk complete dakdelen te vervangen. Dus inclusief isolatie en dakbedekking en zelfs inclusief zonnepanelen 'in roof'. (in dak) Die ik niet zou nemen want sommige in roof panelen zijn vanwege oververhitting door de directe hitte van de zon in brand gevlogen. Die panelen zijn natuurlijk ook afhankelijk van de zonligging van uw dak. Wie weet zijn PVT-panelen -met alcohol als warmtetransport en geen glycolwater vanwege het gewicht) ook een optie in combinatie met een eventuele warmtepomp. Door direct zonnepanelen te nemen, kunt u eventueel ook goedkopere, minder esthetische, dakpannen nemen.
Ik durf als leek wel te adviseren eis garantie over isolatiewaarde, schimmelvorming en eventuele koudebruggen a.g.v. instructieve fouten. En dan natuurlijk alleen bij een betrouwbare leverancier c.q. fabrikant van de isolatie of dakdelen.
Reputatie 4
Badge +3
Goede vraag, @REnschede! En bedankt voor je reactie, @driepinter. 🙂

Volgens mij was @sije de jong laatst ook bezig met het duurzaam isoleren van zijn dak. Heb jij misschien tips voor REnschede? @marijke, wat kan jij nog aanraden?

Groetjes,

Pieter

Reageer