Beantwoord

Hoe kun je het beste een vloer zonder kruipruimte isoleren?


Reputatie 1
  • Actieve deelnemer
  • 5 reacties
Ik heb een vloer zonder kruipruimte. Isoleren aan de bovenkant levert een heel gedoe ok met plinten, deuren en inbouwkasten. Zijn er mogelijkheden om een laag aarde onder het huis weg te zuigen en dan isolatie aan te brengen? Of heeft iemand een beter idee?
icon

Beste antwoord door jvdleeuw 2 June 2019, 15:07

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Hi @Bert! Welkom op de community van vereniging eigen huis! Voor het isoleren van een vloer zonder kruipruimte is inderdaad vaak aan te raden om de vloer eerst te verlagen en vervolgens de isolatie aan te laten brengen. Een geïsoleerde vloer zonder kruipruimte wordt namelijk altijd 'hoger'. Ik raad je daarom aan om dit artikel eens goed te bekijken op onze site. Ik hoor graag wat je vorderingen zijn.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 1
Hallo Pieter, bedankt voor de tips.
Zoals staat geschreven is het een hele onderneming. Wij hebben op begane grond deels tegels deels laminaat op beton. Dat wordt dus eerst al het beton weghakken, dan zand afgraven en dan opnieuw beginnen ...
Ik zag in de buurt eens een enorme zuigmachine, die het zond onder het huis wegzoog en zo een kruipruimte maakte. Zal wel erg duur zijn.
grt
Bert
Reputatie 6
Badge
Hallo Bert
Ik ben diverse keren mensen tegengekomen met hetzelfde probleem, maar ik heb er concreet geen antwoord op.
Ik heb welk een totaal andere ervaring die misschien de moeite waard is om verder te onderzoeken.
In mijn tuin heb ik ruim 10 jaar geleden een mooi kweekkastje gebouwd. Een standaard bouwpakket inclusief glas en alles wat erbij hoort.
Een van de overwegingen tijdens de aankoop was: moet er verwarming in of niet, in hoeverre wil ik niet winterharde planten laten overwinteren en al vroeg in het voorjaar met zaaien aan de gang kunnen ?
Als experiment heb ik er toen voor gekozen een gewone klinkertjes vloer in de kas te leggen op een mooi zandbed maar wel een redelijke diepe (1 m) geïsoleerde fundering onder de wanden van de kas te leggen. De fundering bestaat uit 2 wandjes van op hun kant gestapelde dikke beton tegels met daartussen 10cm dikke platen piepschuim. De gedachtengang was dat de diepte in het warmteverlies beperkt zou zijn (vorstgrens op ca 60 cm). maar dat aan het grond oppervlak de afkoeling het grootste zou zijn. Ik heb dus gekozen voor het isoleren van de grond onder de kas ten opzichte van de grond buiten de kas.
Overdag in de zon warmt de kas op en wordt er warmte door de vloer opgenomen. De vloer fungeert als een warmtebuffer die al zijn warmte alleen nog maar weer aan de kas zelf kan teruggeven. In de praktijk lijkt dit boven verwachting te werken.

Ik ken de concrete situatie van jouw woning niet maar als het bijvoorbeeld alleen maar om een voor- en een achtergevel gaat is dit misschien een redelijk goedkope alternatieve constructie.
Reputatie 1
Bedankt, leuke oplossing. Ik ga eens nadenken.
grt
Bert
Reputatie 4
Badge +3
Houd je ons op de hoogte van je vorderingen, @Bert? 🙂
Reputatie 1
Ja zal ik doen Pieter, maar gezien alle complicaties die isoleren van een dergelijke vloer met zich meebrengt ... op de "termijnagenda" gezet.
Maar bedankt voor de mogelijkheid van dit forum.
mvg
Bert
Reputatie 4
Badge +3
Graag gedaan, @Bert! Goed om te horen dat je veel plezier beleeft aan de community. Kun je je weg al een beetje vinden binnen de community? Bekijk dit weekoverzicht eens om te kijken wat er hier de afgelopen week allemaal is gebeurd.
Dag Bert,

Ook ons huis, een voormalig boerderijtje van rond 1900, heeft geen kruipruimte. Alle vloeren zijn van oorsprong 'beton op zand'. De vorige bewoner had al de vloeren van de woonkamer, keuken en badkamer vervangen door nieuwe geisoleerde vloeren met vloerverwarming en wij hebben dit recent ook voor de rest van het huis gedaan (slaapkamer, hobbykamer, gang). Want hier trok de vloer altijd koud op, heel oncomfortabel.

Het is een hele klus en niet goedkoop. Een aannemer heeft eerst de oude vloer gesloopt. Daarna is er een hoeveelheid grond uitgegraven en afgevoerd. De binnenmuren die direct op de oorspronkelijke vloer stonden, zijn in gedeeltes voorzien van een fundering met daarin een koudebrugonderbreking. Daarna is folie aangebracht, nieuw beton gestort, daarop een flinke laag isolatie, daarop cementen dekvloer met vloerverwarming. We hebben hier dus voor een 'snelle vloer' gekozen: het opwarmen gaat relatief snel omdat niet de hele betonvloer meeverwarmd hoeft te worden. Maar deze kan dus ook geen warmte bufferen. In de woonkamer/keuken is de opbouw andersom: daar ligt de isolatie direct op folie op het zand en wordt dus wel de hele betonlaag meeverwarmd. Een trager systeem dat echter wel veel warmte buffert. Ik ben benieuwd hoe we dit verschil straks gaan ervaren. De klus is nog maar net klaar, dus ik kan je nog niets melden over onze ervaringen. Maar we verwachten er veel van, in ieder geval wat wooncomfort betreft.

met een vriendelijke groet
annai
Reputatie 1
Bedankt Annai. Een hele klus inderdaad!! Ik hoop van harte dat het het gewenste effect heeft.
grt
Bert
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community, @Annai!
Reputatie 1
beste Bert,
Kijk je wel uit want een vloer op zand gestort draagt ook op dit zandpakket.
Als constructeur moet ik hiervoor waarschuwen. Weet wat je doet.
Bij schuurtjes wordt vaak een geïsoleerde vorstrand aangebracht,
Wat het effect is op de totale isolatie als je de randen van de vloer inpakt is mij niet bekend, maar het helpt altijd als je de vloer echt niet kunt isoleren.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je behulpzame reactie, @EajW! Fijn dat je met Bert meedenkt. 🙂

Reageer