Beantwoord

Hoe kun je het beste isoleren tussen glas en radiator?

  • 3 August 2019
  • 8 reacties
  • 885 Bekeken

onze twee grote radiatoren staan voor oud gekleurd enkel glas waar oud isolatiemateriaal tegenaan is gemaakt. de ramen boven de radiator zijn dubbelglas HR++. wat is een goede optie om beter te isoleren: vervangen van de onderkanten ook met HR++ dubbelglas of het oude glas aan de binnenkant isoleren met 70mm PIR ? we willen liever niet de hele constructie veranderen door bv een muur te metselen.
icon

Beste antwoord door van brakel 2 April 2020, 10:27

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 4

Vaak zijn pir platen aan 2 zijde voorzien van een alu bekleding , vraag mij alleen af wat er gebeurd tussen de pir plaat en het glas , ivm eventueele condensatie zal dit geen probleem gaan geven ?

Mvg

Reputatie 6
Badge +1

Als je de reflecterende kant tegen het raam aan hebt zitten, heb je dat ideaal gedaan. Zeker als je echt 70 mm pir hebt gebruikt.

ja sorry, ik had wel  eens uit mezelf kunnen antwoorden. niet meer aan gedacht. we hebben geisoleerd met PIR en zo goed als mogelijk alle gaatjes gedicht. nog niet met een infrarood kunnen controleren. we hebben zelf geen apparaat. als ik me niet vergis heeft de binnenzijde van het isolatiemateriaal een reflecterende kant.

Reputatie 4
Badge +3

@van brakel Het is alweer even geleden dat je deze vraag gesteld hebt. Ben je al verder gekomen? Ik hoor het graag van je. 

Reputatie 7
Badge +3
Ik mis in het antwoord van driepinter het tegelijkertijd toepassen van radiatorfolie. Nadat ik mijn huis had laten voorzien van spouwmuurisolatie heb ik ook (tonzon) radiatorfolie gebruikt. Nu blijft de binnenmuur achter de radiator op dezelfde temperatuur (gemeten met een infraroodthermometer).
Het lijkt me een verkeerde investering om ventilatoren te plaatsen onder de radiator. Immers de radiatoren zijn oorspronkelijk ontworpen om het huis voldoende warm te krijgen zonder isolatie. Met alle isolatiemaatregelen ontstaat een overcapaciteit op de radiator die door de ventialtoren vergroot wordt. Kan betekenen dat weghalen van een radiator ook een optie is.


Het is juist zaak dat de radiatoren zoveel mogelijk warmte kunnen afgeven zodat je de radiatortemperatuur op het menu van je hr-ketel zo laag mogelijk kan instellen. Hoe lager de radiatortemperatuur, en hoe hoger de warmteafgifte, hoe lager de temperatuur van het retourwater naar je hr-ketel hoe meer waterdamp van het verbrandingsgas wordt omgezet in condensatiewarmte en dus hoe hoger het rendement van de hr-ketel. De temperatuur van de muur achter de radiator is geen maat voor een positief effect van radiatorfolie vast tegen de radiator zoals Tonzon die levert.

U moet voor en na het aanbrengen van de tonzon radiatorfolie niet alleen de temperatuur van de muur achter de radiator meten maar vooral de temperatuur van de retourleidingen naar de hr-ketel (er is geen enkele hr-ketel die de hoeveelheid condenswater en derhalve het werkelijk behaalde rendement meet).

Ook is een lagere radiatortemperatuur de eerste voorwaarde voor een eventuele aanschaf van een lucht-water warmtepomp.

https://community.eigenhuis.nl/besparen-13/vrijwel-alle-hr-ketels-condenserende-ketels-staan-verkeerd-afgesteld-cv-temperatuur-91

https://community.eigenhuis.nl/nieuws-7/daphne-verduurzaamt-over-radiatorfolie-97
Ik mis in het antwoord van driepinter het tegelijkertijd toepassen van radiatorfolie. Nadat ik mijn huis had laten voorzien van spouwmuurisolatie heb ik ook (tonzon) radiatorfolie gebruikt. Nu blijft de binnenmuur achter de radiator op dezelfde temperatuur (gemeten met een infraroodthermometer).
Het lijkt me een verkeerde investering om ventilatoren te plaatsen onder de radiator. Immers de radiatoren zijn oorspronkelijk ontworpen om het huis voldoende warm te krijgen zonder isolatie. Met alle isolatiemaatregelen ontstaat een overcapaciteit op de radiator die door de ventialtoren vergroot wordt. Kan betekenen dat weghalen van een radiator ook een optie is.
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community @van brakel! Heb je iets gehad aan het antwoord van @Driepinter? Laat ons vooral weten wat je vervolgstappen zijn. 😀
Reputatie 7
Badge +3
Tegen de isolatiewaarde van 70 mm PIR kan geen dubbelglas tegen op.
https://www.dakconcept.com/a-29381094/pir-vlak/iko-enertherm-pir-isolatie-alu-70mm-600x1200mm-0-72-m2-prijs-per-plaat/ (0,02 W/m.k)

Aan de onderzijde tot de vloer wel goed sluitend maken zodat de koude lucht er niet als nog onder door stroomt, als er ruimte over zou blijven tussen de PIR en het glas.

Met een infrarood thermometer zou u van de winter kunnen zien of die constructie de warmte binnen houdt. Verder zou ik radiatorventilatoren onder de radiatoren plaatsen om de warmte van de radiatoren zo snel mogelijk door de lucht af te laten voeren.

Reageer