Vraag

hoeveel water komt er nog van een sedum dak?

• 24 maart 2021
  • 1 reactie
  • 24 Bekeken

wij gaan een huis bouwen en willen een sedum dak, daarnaast willen we regenwater opvangen om het toilet door te spoelen en planten water te geven. is zo'n opvangtank en extra leidingen de moeite waard bij een sedum dak?

1 reactie

Reputatie 6
Badge +2

De mensen die mijn groendak hebben aangelegd hebben hier wat informatie over op hun site staan. Maar in hoeverre dit allemaal idd echt goed onderzocht is en hoeveel hiervan vrij grove schattingen zijn kun je je wel afvragen.

Bij mij is eens onderzoek gedaan naar het isolerend effect van een groendak en dat bleek wel ‘significant’, maar in mijn beleving toch minimaal (0,7C verschil in de zomer).

Een groendak is idd wat onlogisch als je water wilt opvangen voor andere doeleinden.
Maar de vraag is natuurlijk ook hoeveel water je nodig hebt voor toilet en planten.

Ik denk dat je eens aan het rekenen moet slaan.
En dan de hoeveelheid water die bij een groendak weer verdampt, in plaats van dat het wordt afgevoerd (naar je water tank), variëren tussen de 30% en 80% om te zien of er voldoende water overblijft.

Neerslag - regenwater calculator (lenntech.nl)
Als je daar 873 invult als neerslag per jaar, dan kom je bij ene 50m2 (plat?) dak op 44m3 water.
As 50% daarvan verdampt hou je 22m3 over. Dat is dus 22.000 liter oftewel een dikke 3500 keer je toeliet doorspoelen? Ook als 90% verdampt heb je het nog over een dikke 700 keer je toilet doorspoelen?

Let op:
Ik wil nog wel eens denk- en rekenfouten maken,
dus zelf even narekenen is wel gewenst :)

Anne.

Reageer