Vraag

Houten vloer direct op ondervloer isoleren of niet

  • 28 November 2020
  • 11 reacties
  • 453 Bekeken

Hallo,

Wij willen de vloer van onze woning (bouwjaar 1934) laten isoleren naast andere werkzaamheden. Deze andere werkzaamheden zij onder andere het verwijderen van houtrot. De kruipruimte is tijdens natte periodes nat, er staan dan enkele plassen in de ruimte. 

Nu twijfelen wij erg tussen direct op de ondervloer isoleren in combinatie met een bodemfolie of isoleren door EPS parels. Wij begrijpen dat direct op de ondervloer uiteraard effectiever is maar omdat het vochtgehalte in onze balken nog boven de 20% is (+/-40% zelfs) zijn wij bang dat door er isolatie tussen te plaatsen het vocht nog slechter weg kan en er meer rot of zelfs zwam ontstaat.

Heeft iemand hier nuttige tips voor ons?

Wij neigen dus meer naar EPS vanwege de angst voor opnieuw problemen.

Alvast bedankt voor de adviezen!

 

Groeten,

 

Evelien & Bart


11 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb nogal wat vragen :)

De 1e is:
Is duidelijk waar het vocht in de kruipruimte vandaan komt?
Is het kwelwater of anderszins omhoog komend grondwater?
Of lekt het ergens naar binnen?
Trekt het ook in de muren op?

Hoe is het met de ventilatie gesteld in de kruipruimte?

Waar zit de houtrot? Ook in de balken?
Waardoor is dat veroorzaakt?
Het kan bijvoorbeeld zijn dat er plassen op de grond liggen, maar het houtrot (oa) is veroorzaakt door optrekkend vocht in de muur?


Het klinkt in ieder geval alsof er iets verbeterd moet worden aan de ventilatie en waterhuishouding in de ruimte. Anders zou het zo maar kunnen zijn dat na verloop van tijd de houtrot weer terug komt.

En mogelijk dus ook aan het wegvoeren van water als dat op de 1 of andere manier naar binnen loopt. Wat ze bij ‘Holmes on Homes’ zo mooi ‘weeping tile’ noemden: een afvoer systeem dat water dat je kelder in wil lopen afvoert. Een soort ondergrondse regengoot. Dat was overigens meestal wel bij kelders die voor bewoning geschikt werden gemaakt.

Maar het gaat om het idee: weten waar het water vandaan komt en dat proberen te voorkomen.



Mij is niet helemaal duidelijk wat met ‘de ondervloer’ bedoeld wordt.
Dus even een plaatje om het wat duidelijker te krijgen (geleend van de klusidee site en iets aangepast):

 


Ik ga er van uit dat met ondervloer de bodem van de kruipruimte (A) wordt bedoeld.

Als daar echte plassen komen en dat is niet te verhinderen zal afdekken met PE folie mogelijk geen optie zijn.

Isolatie korrels of chips kunnen dan wel: die gaan gewoon drijven.
Maar dat is mogelijk ook meteen weer een nadeel, zeker als er wat trek/ventilatie is: meestal zijn de korrels/parels/chips erg licht en kunnen dan dus wegdrijven. Ik heb ook al gezien dat ze wegwaaien.

Echte schelpen zouden in dat geval wrs beter werken.
Die kunnen goed tegen vocht en drijven of waaien niet weg.
Helaas is de isolatiewaarde daarvan niet de beste van alle materialen.
Zeker niet als ze een groot deel van de tijd nat zijn.

Ik bedenk nu net dat een combinatie van schelpen en parels mss wel beter zal werken?
Waarbij de schelpen de parels/chips/etc, die een hogere isolatie waarde hebben, enigszins kunnen fixeren? Ik weet niet of dat zou werken.

Je zou mogelijk tussen de draagbalken (B) ook dampopen isolatie materiaal kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld ‘los’ glaswol. Dat zou het vocht niet in moeten sluiten.

Ik neem aan dat de vloer vanaf de planken ondervloer (C) en hoger sowieso al min of meer helemaal (damp) dicht is? En er dus geen enkel beetje vocht bovenlangs kan verdampen/verdwijnen.

Je kunt ook een gok wagen, zeker als helemaal duidelijk is dat het vocht alleen maar van onder komt en er bijvoorbeeld niets door de muur omhoog trekt,
namelijk onder de balken een dampdichte laag aanbrengen met daarin/daarboven isolatie.
Maar dat zou ik zelf een te groot risico vinden bij een houten vloer. Zelfs hier bij mij waar de bodem vrij droog is.


Als er voldoende ruimte in de kruipruimte is zou ik zelf denk ik eerst overwegen om eerst te kijken of door maatregelen op de bodem van de kruipruimte (A) icm een optimale ventilatie het vochtprobleem niet aanzienlijk verkleind kan worden, voordat ik een stap naar isolatie van de onderkant van de vloer zou zetten.

Anne.

Reputatie 1

Ik heb ook zo'n soort probleem, in ieder geval heb ik in mijn woning uit 1932 ook in de koude maanden water in de kruipruimte, maar houtrot heb ik nog niet gezien. De buren hebben ook water.

Ik had er als isolatie parels in liggen maar die heb ik eruit laten halen toen de warmtepomp kwam. Dat heb ik gedaan met het oog op mogelijke lekkage in het leidingwerk bij het monteren van de nieuwe convectoren. De parels lagen in een laag van 20 a 30 cm in de kruipruimte waardoor je daar niet meer in kon.

Ik wil nu meer weten van de kruipruimte en de volgende stap is het plaatsen van een temperatuur en vocht sensor met zender. Dan kan ik een beetje zien wat er onder de vloer gebeurt :wink:

Als er echt diepe plassen liggen kan ik misschien ook pompen, je hebt van die kleine 12 Volt dompelpompjes voor caravans. Daar moet ik nog eens over nadenken.

Misschien is het een probleem om samen met de buren te onderzoeken, zij hebben hetzelfde!

Ik heb ook de oplossing niet. In ieder geval ga ik voorlopig niet isoleren. Eerst moet ik beter weten hoe het met het vocht zit en eerlijk gezegd merk ik ook geen verschil nu de parels eruit zijn.

Reputatie 3

Je kunt om je huis ook de grondwaterstanden gaan meten. Dat sluit natuurlijk geen natuurlijke bron in het midden van je vloer uit maar geeft wel uitsluitsel over alles wat van de zijkant binnenkomt via de grondwaterstand.

Je kunt dan ook bepalen of je eventueel kunt afvoeren naar het grondwater met bv infiltratiekratten (of gewoon wegpompen naar het riool).

Kortom eerst de oorzaak van het vocht onder je huis opzoeken.

Reputatie 3

Ik wil graag mijn ervaringen delen.

Dit is geen directe reachtie op de vraag van @EvelienS , maar de reden dat ik reageer is de tekening van @Anne , die een naar mijn mening ongewenste situatie weergeeft.

 

Ook bij ons houten vloer en veel vocht, heel veel vocht.

Kruipruimte vol met spinnen, slakken en pissebedden.

We hebben TonZon laten aanbrengen en er kwam geen duidelijke verbetering. (dat ligt niet aan TonZon, leg ik uit)

Mijn vrouw vond op het internet een artikel, waar weet ik niet meer.

Het belangrijkste: zorg dat er aparte ventilatie is voor de spouw en voor de kruipruimte.

Op de tekening zie je ventilatie die van buiten door de spouw naar binnen loopt.

Dat was bij ons ook het geval.

 

Wat heb ik gedaan:

De gaten in de binnenmuur stuk voor stuk dichtgemetseld, ook op plekken waar leidingen van buiten naar binnen gaan.

De spouw van goede ventilatie voorzien. Zowel boven onder de kap als onder alle ventilatieopeningen weer goed open gemaakt.

Gaten geboord door de buitenmuur, de spouw en binnenmuur, een pijp erin zodat er geen lucht uit de spouw langs kan en ventilatieroosters aan de buitenzijde.

Ik kon zien dat het helpt, want binnen een maand was er geen spin, geen slak en geen pissebed meer te vinden in de kruipruimte. (op wat restanten van dieren na dan)

De TonZon isolatie waarbij voorheen water op het bodemzeil lag en druppels aan de kussens tussen de balken hingen was ineens droog.

 

Tip: hang een temperatuur/vochtigheid meter in de kruipruimte en meet met Domoticz of HomeAssistant of wat voor systeem dan ook.

Bij ons ging de luchtvochtigheid van tussen de 90% - 100% terug naar onder de 80%.

Het blijft relatief vochtig onder de vloer, maar het verschil in leefbaarheid is evident.

 

Daarnaast heb ik alle kieren tussen de houten vloer en de kamer afgedicht met compressieband. Tussen de vloer en de muur, achter de plint aangebracht. Geen tocht meer langs de vloeren.

 

Bij de foto's: Uiteraard is nadien de isolatie van rond de verwarmingsbuizen ook vernieuwd.

 

Voor
Na
Let op de pissebedden
Voor
Na

 

Reputatie 1

Kruipruimtes, dat ze dat bij de bouw niet gelijk netjes maken, het is zo belangrijk!

Ik heb in de kruipruimte nu 15 graden en 70% vocht. Ik vind het vocht bij mij te hoog maar jij zit nu met 80% nog hoger.

Ik ga toch eens kijken of ik met een pompje iets man doen.

Reputatie 7
Badge +2

@HvdW  Jij hebt de kruipruimte ventilatie dus zo zoals bij F gemaakt gemaakt:

 


Wat me voor de kruipruimte idd een goed idee lijkt.
(Voor spouwmuur isolatie werk het natuurlijk minder goed :))

Is overigens vergelijkbaar zoals het bij mij is, maar ik heb sowieso al geen spouwmuren.

Reputatie 3

Bij mijn weten is de bedoeling van de spouw om doorslaand water door de stenen aan de buitenzijde niet in kontakt te laten treden met de binnenmuur.

Het vocht dat in de spouw terecht komt, moet weer kunnen verdampen (door open stoot voegen of roosters).

 

Het vocht dat in de kruipruimte komt (door wat voor reden dan ook), moet ook kunnen verdampen. Er moeten dus openingen naar buiten zijn en dusdanig dat het water hier natuurlijk niet door naar binnen kan regenen. Bij mij zitten pijpen met roosters ervoor tussen de buitenwereld en de kruipruimte.
@Anne Ik zou zelf zo’n opening (F) omhoog maken naar binnen ivm inregenen.

Reputatie 7
Badge +2

@DolfS Ik heb zelf dit soort (alleen dus niet zoals in dit plaatje een spouw).
Vaak is het ‘maaiveld’ hoger dan de kruipruimte dus moet de buitenkant hoger zijn dan de binnenkant?

 

 

Reputatie 3

Heel mooi zo.

Voor de ontluchting van de spouw kan je natuurlijk een hele hoop gaatjes maken met een rooster ervoor. Je kunt volgens mij ook de muur behandelen met vochtwerende middelen.

 

Reputatie 7
Badge +2

Ja je kunt idd open stootvoegen met een rooster er in houden (zie ook ander onderwerp).

Een muur impregneren moet altijd een specifieke oplossing voor een specifiek probleem zijn (dat is trouwens eigenlijk voor alles zo :)), omdat je daar ook weer vocht mee in de muur kunt opsluiten als het niet van buiten komt.
 

Reputatie 3

Dat is natuurlijk ideaal @Anne , maar lastig te realiseren in bestaande bouw, vandaar de schuine boring.

De bestaande ventilatieroosters worden nu gebruikt voor de spouw ventilatie.

 

@EvelienS, ik zou eerst het vocht in de kruipruimte aanpakken en daarna gaan isoleren.

Ik ben positief over TonZon, maar dat zegt natuurlijk niets over andere system die misschien wel beter zijn.

Alhoewel, in mijn geval was PUR schuim spuiten tegen de onderzijde geen optie omdat je dan mogelijk vocht opsluit, waardoor de rotting alleen maar sneller gaat. (denk ik zo)

Reageer