Beantwoord

Iemand ervaring met soudafoam om kruipruimte te isoleren?

  • 24 October 2019
  • 18 reacties
  • 2360 Bekeken

Ik woon in tussenwoning uit 1991, kruipruimte is geïsoleerd met piepschuim. Ik heb vloerverwarming laten leggen, maar merk dat ik warmte verlies. Heb meerdere offertes aangevraagd (tonzon, pur...) Bij de laatste werd me souda foam aangeraden.  Heeft iemand hier ervaring mee? Online kan ik er weinig over vinden. 

 

icon

Beste antwoord door darkfiber 19 April 2020, 20:20

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik heb toch eerst wat vragen om te begrijpen wat het probleem precies is.

Hoe is de kruipruimte geisoleerd ?, Is hier sprake van na-isolatie, tegen de onderzijde van de begane grond vloer ? of gaat het om het afdekken van vloer van de kruipruimte.

Is de kruipruimte goed geventileerd, vochtig, .. ??

Waaruit concludeer je dat je warmteverlies hebt. 

Het gaat om na-isoleren. Soudafoam zou als extra laag tegen piepschuim worden aangespoten. Extra isolatie is wenselijk, want vloer blijft niet zo lang warm. Extra isoleren zou meer comfort moeten opleveren. Kruipruimte is helaas vochtig, dus daar moet ik ook nog wat mee, maar zou geen effect hebben bij het aanbrengen van soudafoam. 

Ik ben gewoon benieuwd of iemand hier al soudafoam heeft laten aanbrengen. Over tonzon en dergelijke hoor je gewoon meer. 

Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community van vereniging eigen huis @HannekeB! Hopelijk kom je hier verder met je vraag. Ik ga je post delen in de discussies over Tonzon isolatie. Misschien zitten er in die discussies ook wel leden die ervaring hebben met soudafoam. Houd je ons op de hoogte als je zelf ook meer te weten bent gekomen? 

Dag Hanneke, ik zit met dezelfde vraag als jij. Heb je zelf misschien intussen ervaring met Soudafoam opgedaan? Of een betrouwbare bron van informatie?

Zelf zou ik bijvoorbeeld willen weten of het helemaal vrij is van eventuele schadelijke gassen? De leverancier zegt van wel. Maar ja, wij van WC-eend, adviseren WC-eend.

Weet je intussen al meer?

Beste MSC, 

Helaas niet, en op basis van het aantal reacties hier op het forum lijkt het weinig bekend. 


ondertussen overweeg ik toch weer richting een Tonzon optie te gaan… 
 

Reputatie 6
Badge +1

Als je googelt op de naam kom je op Belgische firma's uit. Waarschijnlijk afkomstig van Soudal. In Nederland zijn ook firma's die vloeren met gespoten schuim isoleren. Ik ken er in Nederland zo twee die dat doen. Ze komen allebei uit Rijssen. (nl. Pluimers en Plus isolatie) Er zijn er vast meer. Deze firma's werken landelijk. Googlen geeft meer firma's

Wil je meer informatie over de te verwerken stof kun je aan de firma het Komo certificaat opvragen. Voor het isoleren van de muren heb ik ook zo'n certificaat gevraagd en direct gekregen. (ander schuim) Ze zouden het eigenlijk op de website moeten zetten. Alleen schrikt dat sommige mensen af.

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Tonzon.

Reputatie 7
Badge +1

@Rakker Enverifoam is een product van Duits isolatie (Nijmegen) en alleen geschikt voor de na-isolatie van spouwmuren, dus niet voor het (na)isoleren van de kruipruimte. Ik gok bij het product soudafoam op een product op basis van PUR (polyurethaan), wat anders is dan de chemie van Enverifoam.

Reputatie 6
Badge +1

@darkfiber 

Ik heb het inderdaad wat verwarrend geschreven. Ik kon het nog aanpassen. Dank voor de aanvulling. Wat jij schrijft is mij bekend.

 

Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van Tonzon.

 

uit nieuwsgierigheid: wat maakt je niet zo’n fan van Tonzon?

 

Reputatie 6
Badge +1

Het neemt veel ruimte in, zodat je verder niet meer in de kruipruimte kan komen. Bij vocht en muizen heb ik mijn twijfel over de werking. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen.

Het neemt veel ruimte in, zodat je verder niet meer in de kruipruimte kan komen. Bij vocht en muizen heb ik mijn twijfel over de werking. Voor de prijs hoef je het ook niet te doen.

Dus wat zou jij dan aanraden in mijn geval? 

Reputatie 6
Badge +1

@HannekeB 

10 cm schuim. Wat dan vaak een soort pur schuim is. Geen naden en een perfecte isolatie. En zeker niet het duurste. Dat zit er met een paar uur onder bij een geschikte vloer. (voldoende hoogte)

Ik las over de isocyaniden die er in Soudafoam en ander pur schuim zitten. Hoe gezond is dat?

Reputatie 7
Badge +1

@MSC In PUR-schuim zitten als het goed gedaan wordt helemaal geen isocyanaten (dus sowieso geen “isocyaniden”). De verhouding tussen isocyanaat en polyol moet wel de hele tijd 1 : 1 zijn .

Zelf als de reactie met een lichte overmaat aan isocyanaat wordt gedaan is dit binnen enkele dagen met de luchtvochtigheid volledig tot een ureumachtige stof omgezet.

Isocyanaten zijn idd. geen onschuldige stofklasse m.n. als dit als aerosol ingeademd wordt.

Just my 2 cts (Ik heb in de PU-industrie gewerkt)

Dank je wel @darkfiber. Helder.

Mag ik vragen: heb  je zelf ook gekozen voor pur voor je isolatie? 

Reputatie 7
Badge +1

@MSIk kies, als het kan, voor de beste isolatiewaarde. Maar bij welk product je dan uitkomt hangt van verschillende factoren af (isolatie of na-isolatie, technische beperkingen, verwerking, etc.). Dus ik heb zowel PUR-schuim als ook Polyisocyanuraat-platen, maar ook Polystyrenekorrels in mijn huis als isolatiemateriaal zitten.

Als na-isolatie materiaal voor een gedeeltelijk geïsoleerde spouwmuur komt misschien nog een nieuwere versie van formaldehyde-ureum schuim erbij, wie weet.

Bij PUR-schuim en bij het laatste product zou ik alleen voor gecertificeerde bedrijven met referenties gaan.

@MS Vandaag een bedrijf in de ochtend over de vloer gehad. Hebben in onze kruipte vloerisolatie geplaatst. Product dat zij gebruikt hebben is in dit geval Soudafoam SPF O3. Ik ben geen ervaring met het materiaal en ik lees verschillende berichten over de eventuele schadelijke dampen en dergelijke. Hopelijk heeft er iemand nog meer ervaring mee. Voor de rest waren zij binnen een 1 uur klaar. Op dit moment tevreden met de werkzaamheden die uitgevoerd zijn en de tijd zal het leren.

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor jer eactie @ThomasdeW! En welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Waarom ben je lid geworden van deze community? Leuk als je dit hier met ons deelt. :) 

Reageer