Isoleren tussenvloer

  • 21 November 2021
  • 4 reacties
  • 283 Bekeken

Ik heb een jaren-30 huis en heb zoals bij velen tocht op veel plekken. De meeste zijn logisch te benaderen en aan te pakken. Maar één van de plekken is wat lastiger en ik kan er eigenlijk geen specifieke tips voor vinden. Ik heb veel tocht via de tussenvloer van de begane grond en de eerste verdieping. In dit soort maanden merk je dat al snel door koude voeten op de slaapkamers, maar ook in de woonkamer is het te merken door een stroom koude lucht via de stroomaansluitingen van de lampen in het plafond.

Het plafond van de woonkamer is gestuct en de houten vloer op de verdieping eruit halen zie ik ook niet zo zitten. Over de hele verdieping is een massief grenen vloer op groene platen gespijkerd op de oorspronkelijke houten vloer.

Op welke manieren zou ik dit kunnen aanpakken? 


4 reacties

@RandolfB ik raad aan om telefonisch contact op te nemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Dit kan van maandag tot en met donderdag van 9.00 uur - 18.00 uur en vrijdag van 9.00 uur - 16.30 uur. Het telefoonnummer is 033-4507750. Zij kunnen je zeker hierin van advies voorzien. Groet, Thea

https://www.easycell.nl/?gclid=CjwKCAiArOqOBhBmEiwAsgeLme_QvH1nZwSekXs6bbuGLqFbuL4F3p069WWFN6_Iyrnd2e7x8LSoOxoCG34QAvD_BwE
 

Nog niet zelf uitgevoerd, maar wordt meegenomen in het renovatie traject. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik kan me voorstellen dat injectie van een isolatie materiaal een optie zou kunnen zijn.

Overigens worden tussenvloeren vaak niet geïsoleerd, omdat je met de warmte van onder de bovenliggende etage verwarmt en daar dan dus niet nog extra verwarming nodig hebt.

Het is ook mss een idee om eens te kijken naar kierdichting.
Want ander zou het zo meer kunnen zijn dat straks het plafond is geïsoleerd, maar de tocht/trek nog steeds aanwezig is.

Anne.

Hallo Anne,

in een ideale wereld heb je zondermeer gelijk. 
Jaren ‘30 huizen hebben houten balken die na de bouw van het pand door droging zijn gekrompen en ook vaak kromgetrokken. 
die balken zijn op de binnenmuur gelegd en als het correct is gebeurd rondom in de specie gezet. 
Door de genoemde krimp zijn er dus op niet te bereiken plaatsen kieren ontstaan die je niet kunt dichten. Ze zijn namelijk gelegen tussen plafond en verdieping vloer(en). 
Door de ruimte tussen de balken vol te proppen met een brandwerend vlokvormig materiaal kan je de luchtbeweging tussen de balken die zeer aanmerkelijk kan zijn, remmen of zelfs stoppen. 


Natuurlijk kan je ook je spouwmuren laten vol spuiten met een schuim. Maar aangezien daardoor de buitenmuren verzadigd kunnen raken met vocht(want gebouwd met een poreuze steensoort zoals in die tijd gebruikelijk was) die in geval van vorst door gebrek aan warmte kunnen stukvriezen, lijkt mij dat niet aan te raden. 
 

groet Dolf

Reageer