Vraag

Isoleren van de vliering

  • 10 January 2024
  • 9 reacties
  • 238 Bekeken

Ik woon in een huis uit 1890 en wil graag mijn vliering isoleren. Ik heb een aantal bedrijven laten komen voor offertes en krijg verschillende adviezen. 2 bedrijven geven het advies om het dak aan de binnenkant te isoleren en het 3e bedrijf adviseert het isoleren van de vloer. Kan iemand mij adviseren wat de meest slimme oplossing is? 


9 reacties

Op welke wijze gebruikt u de vliering (of gaat u deze gebruiken)? Als uw vliering slechts dient als opslag, dan is het isoleren van het dak wellicht overbodig. De zoldervloer isoleren is waarschijnlijk goedkoper vanwege de lagere oppervlakte, en u bent dan niet aan het stoken voor een vliering die u verder niet gebruikt.

Dank je wel voor uw reactie. Ik gebruik de vliering alleen als opslag. Dus dan zou alleen de vloer isoleren voldoende zijn?

Dat zou dan inderdaad mijn advies zijn. Ik ga er dan vanuit dat er op de zolder ook niet wordt verwarmd. In dat geval kunt u ook achteraf ISDE subsidie aanvragen. 
 

Daarover wordt gezegd (bron: rvo):

 

  • De zolder of vliering moet onverwarmd zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. Dit betekent dat er geen voorzieningen aanwezig mogen zijn waarmee u de zolder verwarmt, ook al gebruikt u die voorzieningen (bijna) niet.
  • U laat minimaal 20 m2 van de bestaande zolder- vlieringvloer isoleren.
  • Het nieuw aangebrachte isolatiemateriaal moet een minimale isolatiewaarde (Rd-waarde) hebben van 3,5 [m2 K/w].

Dank je wel voor je advies. Qua subsidie wordt het lastig want ik heb maar 11 m2 zoldervloer. 

Reputatie 6
Badge +1

Als het maar 11 m2 is, zou ik daar meer een doe het zelf projectje van maken. Koop wat glaswol/steenwol en leg dat vol. Probleem is met isoleren, als je daarna nog de vliering wilt gebruiken als berging, dat dat niet zo meer mogelijk is. Of het onder de vloer maken of een 2e vloer er boven maken.

Ook een goede tip. Dank je!

Reputatie 4

Hier staan kluswijzers voor houten zolder/vliering vloeren.

Ben zelf een voorstander van glaswol of steenwol zonder zonder aluminiumfolie, dus geen spijkerflensdekens, die zijn zeer kwetsbaar bij de montage en dat moet allemaal hersteld worden om vocht in de dakconstructie te voorkomen.

Op die glaswol komt dan aan de onderkant een dampremmende folie, mits er op het dak geen bitumen of andere dampdichte laag zit. Werk de isolatie met gipsplaten  af.

Download hier de kluswijzer!

Stappenplan - Plafond onder zoldervloer (hout) met glaswol of steenwol: Download

Ik ben zelf geen voorstander van isolatieschuimplaten, bij brand geven die veel meer rook dan glas- of steenwol. Ze noemen daar EPS, XPS, PIR, PUR, waar  EPS en XPS bij brand zelfs zeer sterk kunnen gaan roken en als de gipsplaten niet heel goed op de naden afgewerkt zijn kunnen die platen ook nog heet materiaal gaan druipen. 

Dank je wel voor je reactie. Dit heeft me echt verder geholpen. Ik ga de vloer isoleren en niet het dak. Iedereen heel erg bedankt voor de goede adviezen!

Ik zou liever PIR gebruiken. Als u het zelf doet dan wellicht B-keus gebruiken. Platen kunnen gewoon over de vlieringvloer en afgewerkt worden met vloerplaten met veer en groef. Geen gedoe met dampdicht en damp open folies. 

Reageer