Omdat de rabatdelen (de blauwe planken onder de ramen op de eerste verdieping; zie bovenste foto) al zijn vervangen en geïsoleerd door de vorige bewoners, zou de onderbalk van de bestaande kozijnen moeten blijven zitten volgens een kozijnenfirma. Hun voorstel was om de nieuwe kozijnen IN de bestaande profielen te plaatsen, ipv de bestaande profielen te verwijderen en de kozijnen direct tegen de muur te plaatsen. Dat zou goedkoper zijn en minder (potentiële) schade opleveren aan aangrenzende muren, gipsplaten plafonds en badkamertegels (die aan de kozijnen zijn vastgemaakt).
Vorig jaar hebben wij echter warmtefoto's laten maken, waarop te zien is dat er door de kozijnen nog meer warmte verloren gaat dan door de oude beglazing (onderste foto).
Ik vraag me daarom sterk af wat
- de levensduur/kwaliteit is van een dergelijke plaatsing van de kozijnen (t.o.v. het laten verwijderen van de oude kozijnen en het plaatsen van de nieuwe stelkozijnen direct in de muur)?
- dit betekent voor de isolerende schil, die voor zover ik het begrijp, nu onderbroken zou worden door slecht isolerende oude houten kozijnen?
Heeft iemand ervaring met het vervangen van kozijnen (op beide manieren), of die hier iets over kan zeggen?
Bedankt alvast!