Beantwoord

Jarendertig woning isoleren?

  • 6 October 2019
  • 5 reacties
  • 826 Bekeken

Onze tussenwoning (1935) heeft enkel glas, inclusief glas in lood aan voor-en achterkant (terrasdeuren). We willen graag meer wooncomfort. 's Winters staat er in de woonkamer een koude luchtstroom ter hoogte van de vloer (koude voeten). Voorzetramen vinden we lelijk, dubbel glas in lood veel te duur. Is het toch zinvol te denken aan bijv. spouwmuur isolatie, vloerisolatie of isolatie van de kruipruimte (50 cm) ter verhoging van het wooncomfort?

Met dank voor de reacties en vr gr RuudJ
icon

Beste antwoord door Anne 7 October 2019, 19:15

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2
De koude luchtstroom zal waarschijnlijk de grootste invloed hebben op het wooncomfort.

Ik ga er van uit dat dat vooral veroorzaakte wordt door het enkel glas.
Tenzij er ergens anders toch door ontstaat.

Het heeft dan niet veel zin om de vloer te gaan isoleren: het zal dan over de geïsoleerde vloer nog steeds tochten en de kans is groot dat je nauwelijks comfort beleving zult ervaren.

Mij is niet helemaal duidelijk welke spouw je zou willen isoleren.
Bij een tussenhuis is spouwmuur isolatie van de muren naar de buren niet direct de meest logische keuze, omdat je daar vaak niet heel veel warmte weg lekt. Als je buren meer stoken dan jullie kan het zelfs zijn dat je daardoor warmte binnen krijgt.

Muren naast (grote) raamoppervlakten isoleren heeft ook veel minder zin.
De isolatie waarde/U-waarde van enkel glas zou ca 5.8 zijn
De isolatie waarde/U-waarde van een ongeïsoleerde spouwmuur zou ca 1/0,35 = 2.8 zijn.

Oftewel, voor het verhogen van het comfort denk ik toch dat je naar de ramen zal moeten kijken.
Maar de opties die overblijven zijn idd niet groot als je geen voorzet ramen wilt en het glas-in-lood vervangen voor glas-in-lood-in-isolatieglas te duur vindt.
Wat ik overigens beide goed kan voorstellen.

Ik zelf heb er voor gekozen om het glas in de ramen zonder glas in lood te laten vervangen voor dubbel glas en bij de ramen met glas in lood isolatie glas er voor te plaatsen.

Dat zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:


Maar dan nog iets mooier afgewerkt. De foto is namelijk van de omgekeerde situatie, waar het raam isolatieglas bevat en het glas in lood in het voorzetraampje is opgenomen. Maar de 'look' zou vergelijkbaar moeten. Hoop ik :)

Anne.
Reputatie 6
Badge
Dat een groot deel van het gebrek aan comfort te wijten is aan de koude val langs het enkel glas zoals @Anne aangeeft lijkt inderdaad zeer waarschijnlijk.
Omdat je ook over terrasdeuren praat zou het me niet verbazen als er ook sprake is van tocht door allerlei kieren in de raam/deur partijen, waarschijnlijk ook nog in combinatie met koude bruggen op vloer nivo.
Dat betekent dat de optie om eventueel kozijnen te vervangen ook in de afwegingen mee genomen moet worden.
Beste Anne, beste heer vd Leeuw,

Hartelijk dank voor jullie reactie. Wat attent dat jullie de tijd hiervoor hebben genomen! Wat jullie schrijven sluit aan bij mijn 'intuïtie' (ik heb geen verstand van al deze zaken): de meeste warmte verliezen we hoogstwaarschijnlijk via het enkel glas en er staat inderdaad een koude tocht onder bij de terrasdeuren. De houtkachel verzacht overigens veel....
Wij nemen jullie feedback zeker mee bij ons uiteindelijke besluit al dan niet - en zo ja welke - over te gaan tot isolerende maatregelen.

Vr gr Ruud
Reputatie 7
Badge +2
Wat je zou kunnen proberen is een simpele 'rooktest'.

Iets gebruiken dat duidelijk zichtbare rook produceert en dan eens op verschillende plaatsen kijken hoe de lucht zich verplaatst. Dat kan je een idee geven of het idd een gevolg is van koude val bij de ramen, wat vrij aannemelijk is, of dat er langs de kozijnen wordt gelekt, of er nog ergens anders kou vandaan komt.

Er zijn ook producten te koop die veel niet-giftige rook produceren om dit mee te doen.

Anne.
Reputatie 4
Badge +3

Wat leuk om te lezen dat je hier een stukje verder bent gekomen @RuudJ! Je kunt het antwoord waar je het meeste aan gehad hebt markeren als beste antwoord. Op die manier help jij andere communityleden weer die misschien dezelfde vragen hebben. Welkom op de community. :grinning:

Reageer