Beantwoord

Kruipruimte ophogen en/of isoleren

  • 11 October 2019
  • 9 reacties
  • 1655 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
De kruipruimte van mijn woning is ernstig verzakt en moet worden opgehoogd. Ik wil dat combineren met het isoleren van de kruipruimte. Schelpen, zand, isolatiedeken ... ik zie door de bomen het bos niet meer. Tips/ervaringen?
icon

Beste antwoord door jvdleeuw 12 October 2019, 15:26

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge
Hallo Arno
Je vraag roept eerst wel wat andere vragen op.
Als de kruipruimte "verzakt" is , wat is dan de staat van de fundering ? Hoeft daar niets aan te gebeuren ?
Ik neem aan dat je met de kruipruimte isoleren bedoelt het isoleren van de begane grond vloer, of bedoel je toch iets anders ?
De fundering is in orde. Hoeft niets aan te gebeuren. De grond is gewoon verzakt en moet sowieso worden opgehoogd. Daarnaast (of in combinatie met) wil ik overwegen om een vorm van isolatie aan te laten brengen in de kruipruimte. De vraag is echter: welke vorm is in dit geval de meest wijze?
Reputatie 6
Badge
Daarnaast wil ik overwegen om een vorm van isolatie aan te laten brengen in de kruipruimte. De vraag is echter: welke vorm is in dit geval de meest wijze?

Sorry mijn vraag was blijkbaar niet helemaal duidelijk.
Ik neem aan dat je wilt je voorkomen dat de begane grond vloer aan de onderzijde warmte verliest naar de kruipruimte.
Is de kruipruimte droog (geen grondwater) en goed geventileerd ?

Ophogen van ingezakte grond in de kruipruimte zou voor mij geen doel op zichzelf zijn.
De kruipruimte is zodanig verzakt dat de kruipruimte van de buren door de fundering heen zichtbaar is. Daardoor is zowel de voortuin, als de achtertuin ook al verzakt thv de woning. Ophogen is dus echt noodzakelijk. Dat werd bij de aankoopkeuring destijds ook al aangegeven. De kruipruimte is op zich redelijk droog (in ieder geval geen laag water) en de ventilatie is ook in orde.
Reputatie 6
Badge
De kruipruimte is zodanig verzakt dat de kruipruimte van de buren door de fundering heen zichtbaar is. Daardoor is zowel de voortuin, als de achtertuin ook al verzakt thv de woning. Ophogen is dus echt noodzakelijk. Dat werd bij de aankoopkeuring destijds ook al aangegeven. De kruipruimte is op zich redelijk droog (in ieder geval geen laag water) en de ventilatie is ook in orde.

Blijft toch allemaal een beetje curieus
  • Doorkijken in de kruipruimte naar de kruipruimte van de buren en verzakkingen in voor- en achtertuin roepen bij mij toch wel twijfels op over de conditie van de fundering; Weet je zeker dat de fundering geen scheuren vertoont en overal nog voldoende draagt .
  • Als de kruipruimte voldoende droog is hoeft in principe de grond niet echt afgedekt te worden.
  • Als de ventilatie goed is, is dat ventilatie met buitenlucht door roosters en doorvoeren in de spouw. In de winter is dat dus ventilatie met lekkere koude vrieslucht.
Je wil niet dat die vrieslucht de onderkant van de begane grond vloer onnodig afkoelt. Als je goed wilt isoleren moet je dus tegen de onderzijde van de begane grond vloer je isolatie aanbrengen afgesloten met een damp werende folie. Daaronder kan dan de ventilatie met buitenlucht netjes zijn werk doen.

Pas als je je dan nog ergert over de inkijk van de buren via de kruipruimte kun je daar ook nog wat aandacht aan besteden.
Reputatie 7
Badge +3
Als het gaat over het inklinken van bouwgrond wat in veel veengebieden het geval is (schijnbaar rust dan de fundering op de vaste ondergrond) is professioneel advies noodzakelijk.
Dank beide voor het advies. Het laten aanbrengen van dampwerende folie lijkt in mijn geval misschien de beste optie. Het aanbrengen is dan ook niet zo moeilijk, want de kruipruimte heeft dus voldoende ‘ stahoogte’ (zo’n 70 cm (geschat)). Eventueel kan ik de kruipruimte daarna nog laten ophogen. Ik neig daarbij meer naar schelpen dan naar zand, maar ik zal me door een erkend bedrijf laten adviseren.
Reputatie 7
Badge +3

Als je goed wilt isoleren moet je dus tegen de onderzijde van de begane grond vloer je isolatie aanbrengen afgesloten met een damp werende folie.

@ArnoP Let op. @jvdleeuw schreef het aanbrengen aan de onderzijde van de vloer (bovenzijde kruipruimte) van isolatie, isolatie welke je vervolgens afsluit met damp werende folie. Dus niet enkel het aanbrengen van folie.

Heeft iemand al ervaring met het ophogen van de kruipruimte en met een leverancier?

Reageer