Overheid subsidieer één maatregel AUB

  • 6 June 2020
  • 6 reacties
  • 369 Bekeken

Ik vind het oneerlijk dat de overheid slechts een subsidie geeft bij twee maatregelen bij het isoleren van je huis. Plat gezegd lijkt de regeling alleen bedoeld voor de rijke huizenbezitters onder ons.

Wij moeten sparen om iets uit kunnen voeren. Wij hebben een oud 'huisje’. We hebben 5 jaar geleden ons dak laten isoleren, 4000 euri. Vorig jaar de vloer, 2000 euri Nu dit jaar de spouw, eerst moest er oude spouw uit voordat er nieuwe in kon, kosten 4600 euri. We hebben geen enkele subsidie gekregen. Eerst was de pot leeg en nu moet je twee maatregelingen treffen. En dan gaat de minister ook nog eens het subsidiebedrag verhogen van 20 naar 30%.

Kunnen wij ons niet hard maken om bij het ministerie één maatregel gesubsidieerd te krijgen?

 


6 reacties

Reputatie 4

En dan ook graag het zelf uitvoeren van maatregelen subsidieren, daar loop ik namelijk tegenaan. Ik heb wel 5 maatregelen genomen (vloerisolatie, muurisolatie, dakisolatie, warmtepomp, wtw-ventilatiesysteem) en alleen op de warmtepomp subsidie ontvangen omdat deze door een installateur is aangelegd. De rest geen subsidie omdat ik het zelf aanleg...

Reputatie 7
Badge +2

Ik ben sowieso nog niet erg onder de indruk geraakt van het Nederlandse subsidie beleid.

Idd lijken de SEEH eisen er op te duiden dat het vooral voor een complete verbouwing door een aannemer bedoeld is. Niet om, zoals ik ook heb gedaan (- wel vaak door inhuur van professionals) het stap voor stap uit te voeren en de besparingen weer te gebruiken bij een volgende stap.

Ook de rentekorting die je bij sommige op je hypotheek kunt krijgen is blijkbaar (meestal?) niet bedoeld voor bestaande situaties maar vooral voor compleet nieuwe hypotheken.

Kortom: er is nog een boel te winnen.
Ik ben echter bang dat des te urgenter het wordt,
des te minder er gestimuleerd hoeft en dus gaat worden.

Case in point de afbouw van de salderingsregeling,
die het omzetten van gasverbruik naar stroomverbruik dmv een warmtepomp nu niet echt lijkt te stimuleren.

Volgende keer als iemand over beste jongetje van de klas begint,
moet je ze maar eens fijntjes hier op wijzen (2018 weliswaar):

 

Ik dwaal af...
 

Reputatie 4
Badge +3

@TomdeR Welkom op de community van Vereniging Eigen Huis! Tip: je kunt jouw topic ook als een idee plaatsen zodat andere leden hier ook hun stem op uit kunnen brengen. Laat je het weten of je dit een leuk idee vindt en of dit je ook is gelukt? Ik hoor het graag. 

 

 

Reputatie 6
Badge +1

Helaas hoor ik ook tot de subsidieloze burgers. Veel gedaan, maar altijd stuk voor stuk. Daar heb ik eigenlijk ook geen spijt van. Een deel is zelf gedaan en plannen is ook een kunst.

Kritiek op het subsidiebeleid heb ik ook. Van mij mogen ze alle subsidies afschaffen. Maak de belasting daardoor ook maar lager.

De huidige SEEH is voor mij ook onbruikbaar. Plannen voor isoleren zijn er wel, maar dan wel uitgesmeerd over 5 jaar. In 1x zo'n bedrag aftikken zit er niet in, dan moet je dat lenen en dat kost ook weer geld.

Ik wil graag binnenkort de bodem en vloer isoleren, die heeft nu nog niks. Het dak kan ook beter, maar daar komt in de planning nog een dakkapel en vliering ( en dan zelf de vlieringvloer isoleren). 

En zelfs al zou ik een paar jaar wachten met vloerisolatie ( voor de subsidie, niet omdat ik wil wachten), dan mag je maar 1x subsidie aanvragen per huis. En als ik dan over jaren echt rijk ben om de gevelbekleding en het glas aan te pakken, zou ik het dan niet meer kunnen gebruiken.

 

Dus SEEH is geen stimulans, het is een reden om isolatie uit te stellen…

 

Beter de BTW op isoleren en materialen afschaffen. 

@TomdeR en @iPulsar In principe zou de financiering voor  dergelijke maatregelen ook tot stand kunnen komen door een duurzaamheidslening, waarbij de rente en aflossing -theoretisch- wegvallen tegen het hoger rendement en de daardoor lagere energierekening. Daarbij is een "kleine" beurs dus niet direct een belemmering (hoewel ik u beide volledige begrijp als u geen behoefte heeft om zich op die wijze in de schuld te steken).

Verder kan ik me ook nog voorstellen dat het beleid de krenten uit de pap licht; de overheid heeft baat bij een snelle reductie van CO2; dus de "stumpers" die het meeste winst opleveren door van G naar B te gaan zijn effectiever, dan de buur die besluit van z'n rommelzolder een slaapkamer te maken…

Ik ben overigens zo'n stumper, maar ook ik zou willen dat het gefaseerd kan. Veruit de duurste maatregel is in mijn geval vloerisolatie, maar juist daar wil ik nog mee wachten..

Reageer