Vraag

piepschuim platen tussen dakbeschot en gipsplaten

  • 2 August 2020
  • 3 reacties
  • 572 Bekeken

Hallo, 

Ik zit even met een vraag, we hebben ons platte dak laten isoleren van buitenaf. Maar nu zat ik me later te bedenken of de vorige bewoner het dak van binnenuit ook geïsoleerd heeft. Ik kon het niet goed zien toen ze het een maand geleden van buitenaf geïsoleerd hadden.

Nu met een ander klusje bezig en ik kan zien dat ze een piepschuim plaat (+/- 10mm) gebruikt hebben om tussen de gipsplaten en het dakbeschot te leggen, ik kan namelijk niet zien dat het vast gezet is tegen het dakbeschot.

Mijn vraag is nu kan ik het laten liggen zonder dat het dakbeschot gaat rotten. Of moet ik er toch echt aan geloven en de gipsplaten verwijderen en het isolatiemateriaal verwijderen.…

Wie o wie weet raadt.

 


3 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Het heeft te maken met het dauwpunt. Dat is uit te rekenen met behulp van een Duitse site. Ik heb de naam zo niet bij de hand, maar is op deze community recent nog wel vermeld. Grote kans is dat door de isolatie aan de buitenkant dat het dauwpunt niet wordt bereikt bij het dakbeschot. Bij een zogenaamd warm dak is jouw dakbeschot ook warmer.

Reputatie 7
Badge +2

Zoals @Rakker ook al aangeeft heeft het te maken met waar het vocht dat in de warme lucht in je huis zit gaat condenseren als het afkoelt.

Als dat tegen het dakbeschot is en er is daar geen ventilatie kun je idd een probleem krijgen.

Als je dak ook aan de buitenkant is geïsoleerd is er niet een grote kans dat er condensatie onder het dak plaats zal vinden: die zijde is namelijk als het goed is dan niet koud en dus zal vocht er niet condenseren.

Daarnaast krijg ik het idee dat er nog ruimte zit tussen de piepschuim platen en de onderkant van het dak/het dak beschot. In dat geval zou er daar dus ook nog ventilatie zijn, wat condensatie ook al weer tegen gaat.

Als mijn aannames kloppen zou er dus geen al te groot risico moeten zijn op condensatie tegen het dakbeschot en dus ook geen groot risico dat het gaat rotten.

Let wel: het zijn  aannames en algemeenheden, op basis van mijn interpretatie, als ervaringsdeskundige en iemand met een klein beetje kennis van zaken :P

Anne.

Hallo Anne,

Dank voor je reactie, voor zoveel ik het kan zien is het piepschuim niet gefixeerd tegen het dakbeschot en zal inderdaad ventilatie zorgen voor geen condensatie.

Wellicht dat we in de toekomst nog wel eens de platen gaan vervangen maar dan weet ik in ieder geval geen spoed bij dit klusje hoeft te zetten ;-)

Dank voor jullie reacties.

Reageer