Skip to main content

Ik heb een serre met een houten balken plafond met daarboven op vezelplaten. De onderzijde tussen de balken is geisoleerd met steenwol. Daarboven op het dak ligt een laag bitumen.

In het naast de serre gelegen kantoor, met minder ramen, is de constructie hetzelfde maar daar is de isolatie aan de bovenzijde gedaan tussen de vezelplaten en de bitumen. Ons idee is dat dit veel beter isoleert.

Na 25 jaar is de bitumenlaag op de serre aan vervanging toe, en ik vraag me af of het mogelijk is om ook daar eerst een isolatielaag aan de bovenzijde aan te brengen, zoals in het aangrenzende kantoor, maar ook zonder de isolatielaag aan de onderzijde weg te halen.

Dus dan heb aan twee kanten van de vezelplaat isolatiemateriaal. 

En hoe zit het met vocht of vochtwerende laaag?

 

Je kan dat prima doen. Als er in de serre omstandigheden zijn dat er in de winter mensen verblijven en de lucht in de serre daardoor vochtiger wordt, en die lucht kan in en achter de isolatie kruipen, dan kan er tegen het dakbeschot condens ontstaan als de temperatuur onder het dauwpunt van 4°C komt. Die condens kan dan niet wegventileren en is er kans dat het gaat schimmelen en later rotten.

Om die reden moet de isolatie onder het dak aan de bovenzijde dampdoorlatende folie hebben en aan de onderzijde dampdichte. Ook moet de isolatie aan de onderzijde luchtdicht zijn afgeplakt met tape. Die tape ligt in de bouwmarkt voor €48 per rol of meer, want ja, het moet wel 30+ jaar blijven plakken.

Je kan ook redeneren dat de isolatie en het dakbeschot hun tijd hebben gehad en je die verwijdert en gewoon nieuwe geïsoleerde platen op de balken legt net als bij de kantoorruimte.


@Bernard H. Misschien kan je zoeken (en iets vinden) op Internet met het zoekbegrip “warm dak”? Of zoeken met “omgekeerd dak”? - Dit is niet hetzelfde!
Diverse websites met schematekeningen, instructies en aandachtspunten.


Reageer