Beantwoord

verkoper stelt energielabel uit, in mijn voordeel?

  • 19 February 2021
  • 2 reacties
  • 219 Bekeken

Verkoper stelt aanvraag van energielabel uit. Wij (kopers) knappen de boel op en hij stelt dat er dan op zijn kosten een nieuw label aangevraagd wordt, anders moet dit immers twee keer. Kan dit of gaat er hier iets mis?

icon

Beste antwoord door darkfiber 19 February 2021, 09:04

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@ZomerVijver  Vooraf: Volgens de wet moet de verkoper een energielabel bij verkoop overleggen. Als hij dit niet doet is hij feitelijk in overtreding en kan een boete opgelegd worden. Misschien wordt er nu op gehandhaafd.

Zoals u waarschijnlijk weet is sinds 1 januari het nieuwe (uitgebreidere) label verplicht,
wat fors duurder is dan het oude, vereenvoudigde label omdat een inspectie op een groot aantal punten op locatie plaatsvindt.

Wat ik niet begrijp is dat er vorig jaar door de verkoper niet nog snel een oud label voor € 10-20 is aangevraagd, het nieuwe label kost immers al gauw € 150-200.
Als de verkoper het nieuwe label wil betalen is er volgens mij niets mis mee. U krijgt er in ieder geval een veel uitgebreider rapport.

Een label is trouwens altijd  10 jaar geldig, oud of nieuw maakt niet uit.

 

Reputatie 6
Badge

Inderdaad, de notaris zal dit checken en moet er melding van maken dat er geen energie label is overlegd. Dit kan een keuze zijn van de verkoper, de boete is 170,- euro … het nieuwe label is momenteel duurder. Maar ik denk niet dat als hij de boete betaald heeft, nog interesse heeft om het nieuwe label voor jou te betalen ...

Reageer