Vraag

Vloer op zand isoleren

  • 29 May 2023
  • 2 reacties
  • 123 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Ik wil de garage isoleren om daar een werkruimte te maken. Het is een stenen garage  met betonnen vloer. ik wil vloer voorzien van XPS platen en daarna aan de buitenzijden sandwichpanelen plaatsen.

Nu ben ik bang dat ik een koudebrug/vocht onder aan de muur krijg omdat de muur in contact met de grond staat. Klopt mijn theorie? Is er een oplossing anders dan van binnenuit isoleren?


2 reacties

Je zou er aan kunnen denken om de panelen aan de buitenzijde wat de grond in te laten gaan?
Eventueel gecombineerd met een folie tegen de muur aan?
En dan mss ook nog een stukje injectie aan de onderkant van de muur om optrekkend vocht tegen te gaan?

Dan moet je een koude brug toch aardig weerstand kunnen bieden gok ik?

Anne

Reputatie 3

Voor een garage geldt geen isolatie eis en mogen de muren en vloer dus een koudebrug zijn. Het is dus niet gemaakt om achteraf een geïsoleerde garage te maken. Als je het achteraf toch wil doen is het eigenlijk kunst- en vliegwerk.

Voor alle isolatiematerialen geldt dat dubbele dikte is dubbele isolatie. XPS platen op de vloer, daarvan zegt XPS zelf dat ze dan PU platen van 2 cm dik doen omdat die nog iets meer isoleren dan XPS.

De afstand tussen vloer en plafond moet minstens 210cm zijn voor garage of berging en 240cm voor verblijfsgebied anders voldoe je niet meer aan de bouwvergunning. Voor bouw na 2002 is het 230 en 260cm.

Om koudebrug te beperken laten ze isolatie aan de buitenzijde inderdaad doorlopen tot 60cm onder vloerpeil. 

In 1992 was de isolatie eis voor gevelmuren van een verblijfsgebied Rc>=2,5m2K/W ingeval nieuwbouw. Dat kwam neer op 8cm rockwool of glaswol. Nu is die eis voor nieuwbouw Rc>=4,7. Dus wil je een beetje op norm zitten, en wil het dus de moeite waard zijn, dan moet de dikte toch ergens tussen de 8 en 18cm zijn. Met PIR of PUR zou het 6-12cm zijn maar die is duurder.

Meestal staat een garage tegen de erfgrens, dus dan kan het daar niet. Je moet ook aan de ventilatie-eis en daglichttoedreding voldoen als je van een garage een werkruimte maakt. 

Als je de isolatie op de gevel aanbrengt, sluit je de vochthuishouding af. Als mensen in de binnenruimte verblijven neemt het vocht in de lucht toe, en dat vocht accumuleert in de gevelmuren en kan niet weg. Als de dauwtemperatuur wordt bereikt (meestal 's nachts van 3-6 uur) krijg je condens en daarna schimmel en luchtjes. Met ventilatie verminder je dat, maar na 3 of vier winters kan je het gaan merken. Die gevelmuur was juist gemaakt om vucht uit te ademen, en dat sluit je dus af.

Reageer