Vraag

Vochtige kleder

  • 25 March 2021
  • 3 reacties
  • 370 Bekeken

Ik heb een tussenwoning met een mergelkelder die geregeld vochtig is. Nu lees ik wisselende verhalen over impregneren. Zeker als het water eigenlijk nergens anders heen kan. Wil niet de buren met het probleem opzadelen. Wat kan ik het beste doen om mijn mergel kelder vochtvrij te maken? 


3 reacties

Ik bedoel natuurlijk kelder ipv kleder….

Reputatie 7
Badge +2

Hoe vochtig hebben we het over?
En waar komt het vocht vandaan?

Impregnatie wordt volgens mij oa gedaan om optrekkend vocht in de muren tegen te gaan?
Als vocht door de zijmuren komt dan is impregneren aan de binnenkant mogelijk ook geen goed idee (als het al mogelijk is)? Je zou het vocht dan al juist uit de muur willen houden zou ik denken.

Vak begint het met goede ventilatie.
Maar niet elk vocht ‘probleem’ kan (simpel) worden opgelost.

Mijn ouders hadden bv een kelder die bij hogere waterstand van de rivier vochtiger werd en soms zelfs helemaal onder een laagje water kwam te staan. Daar is toen een put gemaakt met een dompelpomp er in.

Mijn jongste dochter had een vochtige kelder,
maar dat bleek met een beetje ventilatie op te lossen te zijn.

Anne.

Reputatie 3

@Anne

Als het vocht van buiten naar binnenkomt (optrekkend, door de muren heen) moet je het zoveel mogelijk proberen tegen te houden.

Als het vocht ontstaat doordat er warme lucht met een hoge RV in de kelder condenseert tegen een koude keldermuur zou je kunnen isoleren en de kelder verwarmen tot boven de dauwpunt temperatuur (of ventileren met buitenlucht met weinig vochtinhoud zoals bij je dochter).

Reageer