Vraag

Voor en nadelen kunststofkozijnen i.c.m. HR++ glas


Wij hebben een twee onder 1 kap woning uit 1991 met standaard dubbel glas dat nu dus 30 jaar oud is. Er liggen al 10 zonnepanelen op het dak, twee jaar geleden hebben wij op de begane grond vloerverwarming laten aanleggen. Ons energielabel is A. Wij willen verder gaan met isoleren omdat er naar mijn vermoeden veel warmtelekkage optreed via de ramen want bij alle ramen is verschil in temperatuur fors zodra je dicht bij het raam staat. Daarnaast is weer tijd dat de huidige houten kozijn geschilderd moeten worden en zoals we allemaal wet weten kost dat ook elke 4 a 5 jaar een aanzienlijk bedrag. Nu zit ik te denken om de huidige kozijnen te laten vervangen door kunststof kozijnen met HR++ of HR +++ glas. Alleen denk ik dan als dat bedrijf de huidige kozijnen verwijderd wat gebeurt er dan met het metselwerk en aansluiting / afwerking van de binnenmuren ? Wie kan mij de voor en nadelen hiervan op een rijtje zetten ? Alvast bedankt voor jullie reacties hierop.


11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Controleer tijdens het plaatsen van de kozijnen de staat van de muurisolatie. Ik heb als isolatie glaswol. Dat was op verschillende plaatsen wat uitgezakt. Ik had een rol glaswol aangeschaft en met een schaar en mondkapje (tegen de stofdeeltjes van het glaswol = immers stukjes glas) heb ik de spouw snel op kunnen vullen. Maak daarover dan wel afspraken met de aannemer. Eén van de twee die mijn kozijnen kwamen verwisselen vond het maar onzinnig, maar ik weet van twee buren uit mijn woonblok dat zij hun spouw tijdens het plaatsen van de kunststofpanelen ook hebben aangevuld.

Purschuim is geen goed idee. Purschuim zet immers uit. En als een kozijn dan schuin komt te zitten, is de oorzaak snel gevonden.

Voordeel van kunststof kozijnen is ook dat het eventueel later verwisselen van een ruit veel eenvoudiger is dan bij houten kozijnen.

Reputatie 3

Het kozijn wordt in een ‘stelkozijn’ gezet. Dit stelkozijn is de ‘interface’ met de muur. Het is verstandig om dit stelkozijn ook in kunststof uit te laten voeren ter voorkoming van houtrot op een plek waar je eigenlijk niet meer bij kunt.

Je moet ook het ‘hang en sluitwerk’ kiezen. Dit moet in overeenstemming zijn met wat je voor de rest van je huis wilt (2 of 3 sterren). Dit kan weer van invloed zijn op de huisverzekering.

Voor de ventilatie zijn er ook vele mogelijkheden. Van handmatig tot automatisch CO2 en vocht gestuurd.

 

Er zijn verschillende partijen in deze markt:

  • fabrikanten van profielen.
    deze maken de basismaterialen en bepalen daarmee is isolatie, glasmogelijkheden enz,
  • fabrikanten van kozijnen.
    Deze worden gemaakt op basis van profielleveranciers
  • Installateurs van kozijnen.
    Deze zorgen er voor dat de kozijnen bij je geplaatst worden.

Er zijn fabrikanten die ook kozijnen maken en installeren. Er zijn fabrikanten van kozijnen die installeren. De keuze die je maakt bepaalt de mogelijkheden en varianten die er zijn.

 

Kortom een heleboel te kiezen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@EricV Aanvullend op dat wat @DolfS schrijft - een zgn. stelkozijn is niet altijd noodzakelijk.

Dit hangt uiteraard van de specifieke situatie bij jou af.

Reputatie 3

Voor het glas in het raam kun je ook nog een warmtestraling werende laag kiezen. Ik vindt zelf dat je de warmtestraling in de zomer beter buiten kunt houden en in de rest van het jaar binnen moet laten komen. Je hebt dan dus meer aan zonwering of buiten jaloezieën die je naar behoefte (automatisch) kunt gebruiken.

Voor als het echt warm wordt in de zomer kun je ook zomernachtventilatieluiken monteren. Ook deze kun je volledig automatisch gebruiken.

Er is vooral voordeel van automatisch gebruik als je in de zomer op vakantie bent. Bij mij is het altijd erg warm als ik terugkom. Het lukt de rest van de zomer dan niet meer om de warmte uit de muren van het huis te krijgen.

Ik heb vorig jaar wat testen gedurende de zomer gedaan: https://community.eigenhuis.nl/energie-besparen-13/tips-over-comfort-verhoging-door-koelen-met-buitenlucht-tijdens-warme-periodes-661

Tot zover bedankt voor de reacties. Ik zal het zeker meenemen in onze overwegingen. Ga binnenkort offertes opvragen en op showroom bezoek om ons te laten voorlichten. Ga in elk geval naar VKG aangesloten bedrijven die in het midden van het land actief zijn aangezien wij daar zelf ook wonen. Mocht er iemand ervaringen hebben met bedrijven in Flevoland of directe omgeving hou ik mij aanbevolen. Eventuele verdere reacties zie ik graag tegemoet.

Reputatie 7
Badge +3

Voor het glas in het raam kun je ook nog een warmtestraling werende laag kiezen …

Nee. Die kan en hoef je niet te kiezen. HR++ glas is sowieso glas met een metaallaagje dat de warmte (zoveel mogelijk) terug kaatst. Anders is het geen HR ++ glas. Je kan dat testen met een vlammetje waarvan de vlam in het glas dan in verschillende kleuren te zien is.

Op de ruiten die er in gezet worden zit een sticker die aangeeft welke kant van het raam aan de binnenzijde geplaatst moet worden. Want één kant heeft dikker glas dan de andere kant. De dikke kant moet buiten (om schade door bijvoorbeeld harde wind te voorkomen).

Vooral in het voorjaar maak ik gebruik van passieve zonne energie (heel simpel: de zon die door het raam schijnt en je huis dus verwarmt, in de zomer maak ik gebruik van rolluiken) en was bang dat het raam verkeerd om geplaatst zou worden.

 

 

Reputatie 3

@Driepinter 

Ik bedoelde een extra zonwerende laag zoals hier beschreven: https://www.dubbelglas-weetjes.nl/hr-glas/

Die moet de warmte dus niet binnenhouden maar van buiten tegenhouden.

Reputatie 7
Badge +2

Vaak worden de nieuwe kozijnen rondom dicht ‘ge-pur-ed’.
Helaas wordt dat niet altijd even zorgvuldig gedaan en dat is ook vrij lastig te controleren waardoor je warmte lekjes kunt krijgen.

Reputatie 3

@Anne

Je kunt in de winter wel makkelijk met een infra rood camera (bijvoorbeeld op je mobieltje) warmte lekkage opsporen.

Bij mij blijkt na een verbouwing een stuk muur niet van isolatie te zijn voorzien. Dat was heel goed te zien met een camera zowel aan de binnenzijde (daar was het koud) als aan de buitenzijde (daar was het wam).

 

Als je in de zomer iets met koele buitenlucht in de nacht wilt doen dan is dat het handigst als het geautomatiseerd kan.

Dat betekent dat er ramen automatisch geopend en gesloten moeten kunnen worden. Hierop moet dan een besturing zit. Er zal dan ook een elektra aansluiting in de buurt moeten zitten. Ik denk dat bijna alles via de wifi of radiografisch bestuurd kan worden dus besturing kabels hoef je tegenwoordig geen rekening meer mee te houden.

Dit soort ramen moeten ook op plekken zitten die eenvoudig inbraak ongevoelig gemaakt kunnen worden zoals bijvoorbeeld bovenlichten.

 

Reputatie 4

Voor het glas in het raam kun je ook nog een warmtestraling werende laag kiezen …

Nee. Die kan en hoef je niet te kiezen. HR++ glas is sowieso glas met een metaallaagje dat de warmte (zoveel mogelijk) terug kaatst. Anders is het geen HR ++ glas. Je kan dat testen met een vlammetje waarvan de vlam in het glas dan in verschillende kleuren te zien is.

Op de ruiten die er in gezet worden zit een sticker die aangeeft welke kant van het raam aan de binnenzijde geplaatst moet worden. Want één kant heeft dikker glas dan de andere kant. De dikke kant moet buiten (om schade door bijvoorbeeld harde wind te voorkomen).

Vooral in het voorjaar maak ik gebruik van passieve zonne energie (heel simpel: de zon die dohet raam schijnt en je huis dus verwarmt, in de zomer maak ik gebruik van rolluiken) en was bang dat het raam verkeerd om geplaatst zou worden.

  • ​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​het klopt dat er op de ruit een laagje metaal zit bij hr ++ ,dit laagje zit op de de binnen ruit  in de spau en kaatst de warmte terug naar binnen bij warmtewerend zit dit laagje op de buiten ruit in de spau en kaatst de warmte terug naar buiten om het simpel weer te geven , de stikker op de ruit zit er op  om te zorgen dat het metaal laagje aan de juiste kant komt , dat er verschil in glas dikte zit heeft er mee te maken dat als de 2 ruiten even dik zijn er een vertekend beeld kan ontstaan als je naar buiten kijkt , meestal zit hier 1 mm verschil in dikte tussen de 2 ruiten ,de sterkte (dikte)van de ruit maakt dan nog maar weinig uit, het maakt voor het zicht niet uit of dit de buiten ruit of de binnen ruit  is 

 

Reputatie 7
Badge +2

@DolfS Je kunt idd met een warmtebeeld onderzoek een eind komen.

In mijn ervaring is dat echter ook niet altijd heel erg simpel.
Behalve dat het belangrij is dat er een duidelijk temperatuur verschil is (en daarom vooral in de winter goed mogelijk) en het liefst ook droog is, is het interpreteren van wat je nu precies ziet soms ook nog wel een uitdaging.

Zo lijkt er bv op deze foto een warmte lek te zijn langs de ramen,
maar wat je ziet is de warmte van de kozijnen aan de binnenkant.

 


Maar hier zie je bijvoorbeeld links boven een duidelijk warmte lek langs de raamlatten
 


Dus het kan zeker een goed hulpmiddel zijn.

​​​​​​​Anne.​​​​​​​

Reageer