wanneer loont isoleren en wanneer kan je beter investeren in andere mogelijkheden

  • 31 May 2020
  • 4 reacties
  • 280 Bekeken

Reputatie 4

Hier een mooie tabel waar uit je kan op maken of het nog wel zin heeft om extra te gaan isoleren naar een hogere rc of dat je je geld beter in andere middelen kan steken , zonnepanelen ,tocht dichting enz

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@GerL Het zou nog informatiever zijn als je de (primaire) bron van het plaatje erbij kan zetten/vermelden.

Reputatie 7
Badge +2

Dit overzicht komt van het EPC platform?
Die informatie is van 2015, dus mogelijk al een beetje verouderd.

Het belangrijkste punt van aandacht is wat mij betreft dat ze blijkbaar isolatie glas niet als isolatie methode hebben meegenomen. Terwijl in veel gevallen juist het plaatsen van HR++ glas een hele goede stap in de richting van isolatie (en comfortverbetering) kan zijn.

Een HR++ ruit heeft ongeveer dezelfde isolatie waarde als een enkel steens muur.
Dus kun je je afvragen of het veel zin heeft een gevel met veel glas verder te gaan isoleren als de warmte toch allemaal via het glas de ruimte verlaat. De Rc waarde (totale isolatie waarde) van de gevel zal daar mogelijk niet veel door stijgen?

Als je toch bezig bent is het natuurlijk altijd een goed idee om een zo hoog mogelijke isolatie te proberen te halen (kost dan vaak ook niet heel veel extra).

Overigens is een Rc van > 4 halen in geval van na-isolatie volgens mij vrij lastig ?

Reputatie 4

Klopt komt van het epc platform

Reputatie 7
Badge +1

@Anne  Glas pas niet bij het programma van de sponsor “ISOVER” is mijn sterk vermoeden.

Een Rc van > 4 halen zou idd bij na-isolatie lastig = te duur? kunnen worden. Maar het hangt uiteraard van je ambitie = geld  en je tijdhorizon af.

Reageer