Beantwoord

Wat is de ideale temperatuur voor je kruipruimte?

  • 13 November 2019
  • 6 reacties
  • 2842 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 4 reacties

In het bezit van een woning gebouwd in 1982, hebben we een aantal zaken geregeld, waaronder het plaatsen van 14 zonnepanelen en een nieuwe eventueel aan een warmtepomp te koppelen CV ketel. 
Omdat we zoeken naar het verder verbeteren van het woongenot en mee te werken aan klimaatverbetering, denken we er over onze kruipruimte te laten isoleren. 
Om te beoordelen of dit nuttig of misschien wel noodzakelijk is, komt vrijdag iemand van Tonzon  langs om een offerte uit te brengen. Toen ik de betreffende monteur sprak en vroeg of hij een idee had wat de temperatuur van een kruipruimte zo ongeveer zou moeten zijn, gaf hij als antwoord, een graad of 10 - 12.  

Ik heb de temperatuur en vochtigheidsgraad op verschillende plekken gemeten en die komt niet boven de 14 graden en het vochtpercentage niet hoger dan 14 graden. 

Nu komt natuurlijk de vraag op of verder isoleren van onze vloer en kruipruimte daadwerkelijk nog iets zal toevoegen. Immers lijkt de situatie met deze gegeven aardig goed. 

Iemand die ervaring heeft of kennis over het hoe en wat en de zin en onzin van extra isoleren?
De vloerelementen zijn voorzien van een tempexlaag en de kruipruimte wordt optimaal geventileerd met de bekende muurroosters. 

Thijs Terpstra Assen. 

icon

Beste antwoord door Pieter Veen 14 November 2019, 11:36

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@PieterV  Helaas valt mijn suggestie van het meten van de temperatuur van de vloer als maat van de vloerisolatie af. Aangezien er sprake is van vloerverwarming.

Reputatie 4
Badge +3

Ik heb de antwoorden van Jvdleeuw en Driepinter onder elkaar gezet en gemarkeerd als het ‘beste antwoord’. 

Jvdleeuw

Belangrijke vraag is natuurlijk wel of je vloerverwarming hebt of alleen radiatoren

Zo te zien lijkt het me allemaal erg netjes. Ik persoonlijk zou rustig even afwachten en dan in de winter bij vorst nog een paar keer die kruipruimte temperatuur meten.

Je zou de Tonzon verkoper ook nog kunnen vragen hoeveel energie hij denkt dat je gaat besparen met zijn isolatie systeem, ik vrees dat hij geen uitspraken zal durven doen.

 

Driepinter

Eerst zal u TonZon dampvrije folie op de bodem van uw kruipruimte moeten leggen zodat de bodem van uw vloer eerst kan opdrogen. Vochtige materialen isoleren slecht en het isolatiewerk is in een opgedroogde kruipruimte ook aangenamer.

Als u een infrarood thermometer hebt (ik heb een goedkope van de Lidl) kunt u beter eerst de temperatuur van uw vloer (bovengronds) meten. Als uw woonkamer voor lange tijd 20 graden is zal de temperatuur van uw vloer bijvoorbeeld geen 15 graden mogen zijn.

Een ander facet is wat de koudebrug in uw goed geisoleerde huis is (met te weinig isolatie c.q te veel vochtaanvoer vanuit de kruipruimte). Condens ontstaat namelijk op de koudste delen. Dat kunnen ramen zijn, de voordeur maar ook de vloer. Als het de vloer is dan krijg je stofmijten op tapijten en als je boven de 22 graden stookt zal je ook zilvervisjes aantreffen.

Dank voor de snelle reacties. Over get vocht onder de woning maak ik mij vooralsnog geen zorgen. Het percentage ligt na meting tussen de 50 en 60%. 

De 14 genoemd in mijn tekst was de gemeten temperatuur. Nogmaals dank voor de heldere en snelle reacties. 

 

Thijs

Reputatie 7
Badge +3

Vochtpercentage (en wel van 14%) is een rare waarde en een vreemde meting. Vochtgehalte wordt gemeten als relatieve luchtvochtigheid (rlv), de hoeveelheid waterdamp als percentage van de maximale hoeveelheid waterdamp (condensatiepunt = 100 % . Voor het aangeven van de hoeveelheid waterdamp heb je twee getallen nodig: De relatieve luchtvochtigheid en de temperatuur. De relatieve luchtvochtigheid daalt als de temperatuur stijgt (warmere lucht kan meer waterdamp bevatten)

Een thermometer met rlv meter is te halen in zaken als de Blokker.

Als u een infrarood thermometer hebt (ik heb een goedkope van de Lidl) kunt u beter eerst de temperatuur van uw vloer (bovengronds) meten. Als uw woonkamer voor lange tijd 20 graden is zal de temperatuur van uw vloer bijvoorbeeld geen 15 graden mogen zijn.

Een ander facet is wat de koudebrug in uw goed geisoleerde huis is (met te weinig isolatie c.q te veel vochtaanvoer vanuit de kruipruimte). Condens ontstaat namelijk op de koudste delen. Dat kunnen ramen zijn, de voordeur maar ook de vloer. Als het de vloer is dan krijg je stofmijten op tapijten en als je boven de 22 graden stookt zal je ook zilvervisjes aantreffen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mijn natuurkundige kennis is de ideale temperatuur van een kruipruimte onder een goed geisoleerde vloer gelijk aan de buitentemperatuur. Wel dient men attent te zijn op waterleidingen (rioolafvoeren lopen als het goed is af) zodat deze tijdens vorst niet kunnen kapot vriezen. 

Waarschijnlijk nog iets hoger (in de zomer lager) vanwege warmte (c.q. koude) aanvoer vanuit de bodem. (Derhalve is bodemisolatie ook minder ideaal, wel is natuurlijk een dampvrij zeil tegen de aanvoer van waterdamp uit de bodem gewenst).

Heeft u echt tempex platen in de vloer. Ik zie ook tempex op enkele plaatsen van mijn vloer maar dat is slechts als opvulling van afvoerleidingen. Zijn er geen koude bruggen ?

Eerst zal TonZon dampvrije folie op de bodem van uw kruipruimte moeten leggen zodat de bodem van uw vloer eerst kan opdrogen. Vochtige materialen isoleren slecht en het isolatiewerk is in een opgedroogde kruipruimte ook aangenamer.

 

Reputatie 6
Badge

Belangrijke vraag is natuurlijk wel of je vloerverwarming hebt of alleen radiatoren

Zo te zien lijkt het me allemaal erg netjes. Ik persoonlijk zou rustig even afwachten en dan in de winter bij vorst nog een paar keer die kruipruimte temperatuur meten.

Je zou de Tonzon verkoper ook nog kunnen vragen hoeveel energie hij denkt dat je gaat besparen met zijn isolatie systeem, ik vrees dat hij geen uitspraken zal durven doen.

Reageer