Beantwoord

Wie heeft er ervaring met extra vloerisolatie bij een vloer met vloerverarming en piepschuim?

  • 6 October 2019
  • 20 reacties
  • 6758 Bekeken

Reputatie 2
  • Actieve deelnemer
  • 9 reacties
Heb een huis gebouwd in 1981. Er zit piepschuim onder de betonnen vloer met vloerverwarming. Zou het nodig zijn om extra isolatie aan te brengen. Heb geen idee hoe dik de isolatie in 1981 was. Isoleren was toen net begonnen in de bouw.
wie heeft hier ervaring mee?
icon

Beste antwoord door Driepinter 7 October 2019, 17:41

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zit er onder de betonnen vloer, met daar piepschuim onder, nog een kruipruimte ? De temperaturen van vervolgens de huiskamer, de kruipruimte en de buitentemperatuur lijkt mij dan een goede maatstaaf. Als de kruipruimte redelijk warm is (zonder grondisolatie) lijkt mij de vloer niet goed geïsoleerd.
Reputatie 2
Ja, er zit nog een kruipruimte onder. Ik ga die temperatuur opmeten en die van de woonkamer en de buitentemperatuur. Is er een maatstaf voor het verschil in temperatuur tussen de diverse locaties om te bepalen of er voldoende isolatie zit.
ik lees net in de beschrijving van de bouw dat het piepschuim een R O,60 moet hebben. Is dit ook een indicatie?
Reputatie 2

Heb de dikte van het piepschuim opgemeten: die is 8 cm. Als dit niet dik genoeg is, wat kan ik dan het beste doen als extra isolatie?

Beste GerP, 

 

Kennelijk hebben we min of meer eenzelfde probleem. Wij wonen in een huis gebouwd in 1982. Er is sprake van een zeer goed geventileerde kruipruimte met een vochtgehalte van tussen de 50 en 60% met op dit ogenblik een temperatuur van 14 graden. Onze overweging nu is de ruimte extra te isoleren. Net als bij jou zit er ook op onze betonbalken en vloer een 8cm dikke piepschuim laag. Vrijdag komt een vertegenwoordiger van Tonzon om te beoordelen wat slim is. Van zijn bevindingen zal ik jou op de hoogte stellen. Overigens nodig ik nog een bedrijf uit want zoals ik op internet heb gezien zijn er vele opties maar het gaat natuurlijk om de juiste.je hoort van mij. 

Thijs.  

Reputatie 6
Badge

Beste GerP, 

 

Kennelijk hebben we min of meer eenzelfde probleem. Wij wonen in een huis gebouwd in 1982. Er is sprake van een zeer goed geventileerde kruipruimte met een vochtgehalte van tussen de 50 en 60% met op dit ogenblik een temperatuur van 14 graden. Onze overweging nu is de ruimte extra te isoleren. Net als bij jou zit er ook op onze betonbalken en vloer een 8cm dikke piepschuim laag. Vrijdag komt een vertegenwoordiger van Tonzon om te beoordelen wat slim is. Van zijn bevindingen zal ik jou op de hoogte stellen. Overigens nodig ik nog een bedrijf uit want zoals ik op internet heb gezien zijn er vele opties maar het gaat natuurlijk om de juiste.je hoort van mij. 

Thijs.  


Beste @ThT Pas op ik heb van u nog niet gehoord of er bij u ook sprake is van vloerverwarming. Dat maakt wel degeliijk verschil w.b. effectiviteit van een eventuele isolatie

Dag, 

Ik zou bijna zeggen, uiteraard is er vloerverwarming aangebracht maar dat is natuurlijk niet de standaarduitvoering. Onze vloerverwarming zit vanaf 2007 in een extra aangebrachte deklaag in de vloer gevreesd..

Verder stoken we zo nu en dan de pelletkachel en beschikken we over een drie jaar oude CV ketel. Het gasverbruik ligt om en nabij de 1000,m3 per jaar. (Ik schat dat de pelletkachel een kleine 400m3 per jaar uitspaart. Maar daar staat tegenover dat de kosten van pelletstoken vergelijkbaar zijn met de gasprijs nu. Het echte voordeel van een pelletkachel zie ik nog niet zo. 

 Thijs

Reputatie 2

Ben zeer nieuwsgierig wat ze van Tonzon te melden hebben.
Heb ook advies van “energiebespaarders.nl” gevraagd en zij hebben een energiescan gemaakt van het huis. Het enige wat nog zonder al te veel kosten geïsoleerd zou kunnen worden en wat een beetje wat oplevert is, volgens hun, Tonzon thermoskussens. Vloer ca 66 m2, kosten ca € 3400,-- opbrengst € 60,- per jaar. Houdt niet over natuurlijk, maar geld op de bank levert helemaal niets op. Zij adviseren echter om dat alleen te doen als er een warmtepomp wordt geïnstalleerd i.v.m. de dan benodigde extra isolatie. 
Toch overweeg ik het nu al. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb de dikte van het piepschuim opgemeten: die is 8 cm. Als dit niet dik genoeg is, wat kan ik dan het beste doen als extra isolatie?


Ik weet niet of het sowieso (goed) aanbrengen van een (dampwerend) zeil op de bodem zin heeft. Droger isolatiemateriaal isoleert namelijk ook beter. 

Als TonZon de isolatielaag (onder de vloer) dikker wil maken willen zij sowieso een zeil voor een beter werkklimaat én een betere werking van hun isolatie.

Reputatie 2

Dank voor jullie reacties.

Als Tonzon de extra isolatie aanbrengt met pluggen aan het piepschuim, brengen ze sowieso op de bodem een zeil aan. Dat zit al in de prijs begrepen. Dat zal wel wat helpen denk ik, maar zal niet het verschil maken. 

Reputatie 7
Badge +3

 Zij adviseren echter om dat alleen te doen als er een warmtepomp wordt geïnstalleerd i.v.m. de dan benodigde extra isolatie. 
 

Dat advies begrijp ik. U heeft vloerverwarming. Om uw huis daarmee warm te houden moet het cv water een bepaalde temperatuur hebben. Het maakt dan toch niet uit of het cv water warm wordt gehouden door een gasgestookte ketel of door een warmtepomp ?

Extra isolatie is wel nodig als men met een warmtepomp radiatoren moet verwarmen. Want als men dan het huis pas warm krijgt als de radiatortemperatuur op 60 graden moet, gaat een warmtepomp echt niet helpen (te hoog verschil verdamper-en condensor temperatuur en dus een te lage coëfficiënt of performance COP).

Ook kan de temperatuur in de kruipruimte geen methode zijn om de isolatie van de vloer te bepalen. Als er in de kruipruimte weinig ventilatie is, is die temperatuur immers hoger dan wanneer er veel geventileerd wordt. Daarnaast komt begin november nog een behoorlijke hoeveelheid warmte uit de bodem. De simpelste methode is het meten van de temperatuur van de vloer, maar die methode valt ook af aangezien de vloer juist warm wordt gehouden door de vloerverwarming. Misschien één dag de vloerverwarming uitzetten op een dag als er een andere warmtebron is (zoninval op een zonnige dag) ? 

Op hoeveel graden staat nu de cv-temperatuur (niet te verwarren met het tapwater) van uw cv ketel ingesteld? Een lagere cv temperatuur geeft tevens een hoger rendement van uw rookgascondenserende ketel (hr-ketel).

Reputatie 2

De warmteafgifte temperatuur van de HR-CV-ketel staat nu op 55 graden. En dat werkte de afgelopen winter goed, zelfs op de koudste dagen. 

Reputatie 4
Badge +3

Houd je ons op de hoogte van je vorderingen @GerP? Leuk om straks een resultaat te kunnen zien hier op de community! 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik de situatie vergelijk met die van @ThT met een zelfde dikte van het piepschuim en vloerverwarming lijkt mij extra isolatie wel raadzaam. 14 graden in een goed geventileerde kruipruimte (met de huidige buitentemperatuur van gemiddeld 9 graden) lijkt mij hoog.

Reputatie 2

Heb uiteindelijk toch de vloer extra laten isoleren. Weet niet of het gaat helpen. De kosten zal ik er financieel niet uithalen. Maar zal wel gas besparen en de vloer wat comfortabeler.

Reputatie 7
Badge +3

Heb uiteindelijk toch de vloer extra laten isoleren. Weet niet of het gaat helpen. De kosten zal ik er financieel niet uithalen. Maar zal wel gas besparen en de vloer wat comfortabeler.

Als u met de cv temperatuur verder omlaag kan heeft het nut gehad. Dan immers minder warmteverlies naar de vloer en (als gevolg van meer condensatiewarmte als gevolg van de lagere retourtemperatuur) een hoger rendement van hr-ketel.

Reputatie 2

We gaan het van de winter meemaken. Dank vooralle reacties

Jan janus

Ik heb een warmtepomp. Vloerisolatie perfect met piepschuim wokkels in de kruipruimte. Daar is een laag van 30 cm in aangebracht. Voordeel: schoon en in amper twee uur aangebracht. Kruipruimte nu kurkdroog en veel warmer dan voorheen. Kosten €800. Ik ben er zeer tevreden over.

Als je je kruipruimte vult met eps-wokkels of strakke tonzon-folie tussen draagribben, dan heb je geen 'kruipruimte' meer. 

Ik wil het daarom houden bij bodemfolie (reduceert warmteverlies door verdamping uit vochtige grond) en verdikking van de isolatie met meerlaags ‘isoboost’ tegen het huidige piepschuim onder de kanaalplaten aan ( kan op de draagribben iets dunner dan tussen de ribben). Zo kan ik er altijd nog eens terecht voor een extra leiding oid. Huidige vuistregel van de deskundigen is dat alle isolatie dunner dan 10 cm de moeite waard is om op te dikken, zeker als je in de vloer je warmte-afgifte hebt.

Reputatie 3

@Jan Janus 

Je kruipruimte blijft droog door ventilatie of doordat er geen aanvoer is van vocht. Een kruipruimte die geventileerd wordt en warm is, lijkt mij niet te kloppen.

Waar ben je zo tevreden over? 

Reputatie 2

Nu 1 jaar extra Tonzon isolatie onder de tempex van 8 cm. Heb de cv afgifte temperatuur nu een jaar op 43 gr. En alles gaat goed met de temperatuur in huis.

volgende week flinke vorstperiode dus ben benieuwd of dat nog steeds voldoende is om het behaaglijk te houden in huis.

Reageer