Beantwoord

Wie heeft er ervaring met het isoleren van de steens-buitengevel

  • 7 January 2020
  • 9 reacties
  • 705 Bekeken

We willen de buitengevel van ons hoekhuis uit 1906 isoleren. Het is een steensmuur zonder spouw. Van binnenuit isoleren is niet mogelijk. Er zal dus een externe isolatielaag aangebracht moeten worden en daarna gestuct. Wie heeft daar ervaring mee, weet een goede oplossing of kan mij een aannemer/stucadoor adviseren

icon

Beste antwoord door SjoukvanB 8 January 2020, 16:50

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Er staat bij ons in de buurt een huis waarmee dat gedaan is. Een huis uit 1980 die ontdaan is van alle kozijnen en waar nieuwe kozijnen geplaatst zijn. De muur is van de buitenkant voorzien van grijze isolatieplaten van ongeveer 20 cm dik en daarna gestuct. Het is nu ook een gasloze woning met een laag energieverbruik. Aan de buitenkant isoleren is veel beter dan aan de binnenkant, want je hebt geen koudebruggen. De kosten om dat zo te doen zijn mega.

De aannemer weet ik zo niet. Heeft ook niet zoveel zin, omdat je waarschijnlijk in een ander deel van het land woont.

Bedankt, We wonen in Hilversum. kan je aan informatie komen over de platen die gebruikt zijn en het systeem waarmee ze geplaatst zijn. Dat kan ons helpen om verder te zoeken.  Groet, Sjouk van Boeijen 

Reputatie 6
Badge +1

@SjoukvanB 

Helaas geen informatie meer te krijgen. De woning heeft inmiddels al een andere eigenaar.

Ik zou het 06 nummer maar even weghalen zolang het nog kan.

Anders wachten op de moderator

Reputatie 4
Badge +3

Thanks @Rakker voor het laten weten. Ik heb het 06 nummer verwijderd. @SjoukvanB kun je wel verder zo? Heb je nog iets nodig? Ik hoor het graag. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik weet vrij zeker dat ik hier op de site ergens een plaatje heb gezien van een huis (woon boederij?) waar de kozijnen verdiept waren zodat er aan de buitenkant isolatie kon worden aangebracht (en 3 dubbel glas in de kozijnen kon?)

Ik kan dat echter nergens meer terug vinden.

@KlaasT Was dat toevallig jouw ‘project’?
Zo ja dan neem ik aan dat je ervaring hebt met het isoleren van een buitengevel :)

Reputatie 4

Nee @Anne, it wasn’t me… ik zou willen dat ik 3-dubbel glas had ;)

Wij hebben 1 muur van binnenuit geïsoleerd, en daar ben ik helemaal tevreden over, geen last van koudebruggen, al heb ik die vast, leemstuuc doet wonderen...

Reputatie 7
Badge +2

@PieterV Kan jij makkelijk(er) zoeken op het forum?

Het gaat om een woon boederij uit begin 1900 volgens  mij.
Op de foto zag je een breed kozijn (weet niet of daar idd 3 dubbel glas in kwam, maar hij was wel breed) en werden platen aan de buitenkant van de stenen muur aangebracht voor isolatie.

Ik kan die ‘post’ niet meer vinden.

Reputatie 5
Badge +1

 

 

je bedoeld (mogelijk) deze Topic “Boerderij uit 1910”

Dekker-Lochem

  • Dekker-Lochem

  • Onze woning is in 1910 neergezet als boerderij. Met een kleine woonruimte in het voorhuis (nu onze woonkamer), 

 

 

In de topic “Boerderij uit 1910” het gehele verhaal. Over de uitvoering van de buitengevel kan ik weinig vertellen. Deze zijn door de vorige eigenaar in 1999 - 2000 uitgevoerd. Wel dat alle kozijnen zijn vervangen (en deels verplaatst). Wij kochten de buitenom (!) afgebouwde boerderij in 2013. Hebben gelijktijdig met onze interne verbouwingen de aansluiting van het dak op de muren aanvullend geïsoleerd en rond 2016 de ruiten (wel dubbel, deels HR+) vervangen door GHR++. In de voorgevel geluidswerend glas GHR++ (2018).

Door deze ingreep zijn onze buitenmuren ruim 40 cm dik. Van binnen naar buiten: 22 á 24 cm = de ‘oude’ steensbuitenmuur + stucwerk, 8 cm = Polystyreen platen, 2 cm = lucht spouw, 10 cm = nieuwe halfsteens buitengevel.

De dakplaten zijn 12 cm dik (10 cm Polystyreen + 2 x 1 cm afwerking)

Reputatie 7
Badge +2

Ja, dat was hem. Kan intussen weer rustig slapen :)

Ik voeg me nog af hoe de overgang van de vertikale platen naar het dak was gedaan.
Want ik kan me voorstellen dat daar heel makkelijk een koude brug kan ontstaan.

Maar zo te zien is het dak uiteindelijk ook helemaal vervangen? 

Reageer