Beantwoord

Wie heeft ervaring met prefab voorzetgevels om de buitenzijde van het huis te isoleren?

  • 1 March 2020
  • 4 reacties
  • 697 Bekeken

Onze bungalow met plat dak is in 1967 gebouwd en heeft een smalle spouw. Eerdere bewoners hebben de spouw laten vullen met piepschuim bolletjes maar dat werkt onvoldoende isolerend. Wij overwegen nu om de gevels aan de buitenkant te laten isoleren door middel van prefab voorzetgevels. Heeft iemand daar ervaring mee?

icon

Beste antwoord door .Jaap. 3 March 2020, 14:03

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Prefab voorzetgevels worden veel gebruikt bij de renovatie van bijvoorbeeld sociale woningbouw. Het is dus een bewezen en kosten efficiënte oplossing wanneer op grote schaal toegepast.

Ze zijn toevallig bij mij in de buurt bezig om honderden huizen van nieuwe dakisolatie en een voorzet gevel te voorzien. Wat mij opvalt is dat het ook een frisse nieuwe uitstraling aan de woning geeft. Dit is ook extra meerwaarde.

Mijn broer woont in een woning met dikke inzet wanden. De extra dikte heeft veel impact op de lichtinval. Schijnbaar is het verstandig om het glas zo veel mogelijk naar buiten te plaatsen en een lichte vensterbank te nemen om het licht te weerkaatst.

Reputatie 4
Badge +1

De voorzetgevels in Eindhoven wordt het door Ballast Nedam geplaatst. Ik denk dat deze geen "kleine" klusjes doen voor particulieren.

Voor een gemiddelde aannemer zal het niet zo'n moeilijke klus zijn. Je zou kunnen kijken of je via werkspot iemand kan vinden. 

Bouw garant is een certificering voor nieuwbouw en verbouwingen. Ze hebben een optie voor een EPC garantie. Je betaalt wat extra, maar je bent daarmee wel verzekerd dat je verbouwing de energie besparing oplevert dit berekend is. Misschien iets om naar te kijken.

Dank voor uw reactie. Weet u ook welk bedrijf de voorzetgevels in uw buurt en bij uw broer heeft geleverd?

 

Hier in de buurt ook meerdere sociale huurwoningen projectmatig verduurzaamd met prefab gevelelementen met isolatie. Als je op die termen zoekt kom je genoeg bedrijven tegen.
Zelf denk ik dat het als particulier niet snel ‘rendabel’ is, als ze uberhaupt al een offerte uitbrengen.

Een andere optie is om gevelisolatie er met de hand op de buitengevel te plakken, stukadoors bedrijven kunnen dit doen. Dat is wat meer maatwerk maar waarschijnlijk betaalbaarder.

Prefab gevels zijn kostbaar op het gebied van transport (vrachtwagen) en plaatsen (kraan). Daar zit wel winst als dat direct voor hele blokken huizen gebeurd.

Reageer