Het huis is van ca. 1985. In de spouw zit glaswol. Volgens de verkoop-adviseur van Thermo Solutions kan dit bijgevuld met het zgn. Thermo-FTX1 (speciaal ontwikkeld door BASF; dit zou niet hetzelfde zijn als Thermo Foam?!). De R-waarde zou volgens de offerte dan naar 2,05 gaan.
Tegelijk zou de vloer/bodem met PIF geïsoleerd worden naar een R waarde van 3,50.
De prijs komt op ruim €65,= per m2 voor de spouw en de vloer en het vleermuizen onderzoek voor de spouw op €500.
Er ging nog wel een zgn collectiviteits-korting (€1000) af als ik de offerte gelijk zou tekenen omdat ik dan met meer woningen in de buurt mee zou doen.
Ook gezien verschillende verhalen over de (on)zin en (on)mogelijkheden van bijvullen vd spouw en de prijs die fors lijkt te zijn, twijfel ik nu toch of ik dit moet doen.
Op Google en ThrustPilot lees ik wisselende referenties over ThermoSolutions.
Volgens Consuwijzer heb ik recht om de overeenkomst kosteloos te ontbinden of annuleren ogv de wettelijke 14 dagen bedenktijd.
Ik heb geen ervaring met thermosolutions. Ik lees op hun website dat de lambda-waarde 0,034 is. Glaswol heeft ook die waarde. Als de spouw 7 cm dik is werd er een spleet van 2cm opengelaten zodat alle vocht uit de spouw kan wegventileren. De glaswol is dan 5cm dik. Met thermosolutions wordt dan die laatste 2cm opgevuld en alle overige oneffenheden in de glaswol. Maar daarmee is die ventilatiespleet van 2cm verdwenen. Thermosolutions zou echter een open cel structuur hebben waardoor alle vocht toch kan wegventileren.
De Rd (resistance declared) van glaswol is de dikte uitgedrukt in meters gedeeld door de lambdawaarde, dus 0,05/0,035 = 1,5.
De Rd van glaswol + thermosolutions is 0.07 / 0,034 = 2,05.
De Rc (resistance constructie) is de optelsom van de afzonderlijke materialen waaruit een consteuctie is opgebouwd.
Dus Rc = Ri + Rd1 + Rd2 + Rd3 + . . . + Ra.
Hierbij zijn Ri + Ra de warmteovergangsweerstanden samen afgerond op 0,17. De Rd van een 10cm dikke muur is circa 0,1.
Rc spouw met glaswol = 0,17 + 0,1 + 1,5 = 1,77
Rc met thermosokutions = 0,17 + 0,1 + 2,05 + 0,1 = 2,42.
Huidige eis gevel voor nieuwbouw is 4,7.
Je hebt uiteraard wel enige verbetering in de isolatie maar de vooruitgang in de Rc is maar 0,65 m2K/W en dan zit je amper op de helft van wat huidige nieuwbouw doet. Voor circa €15 kan je een endoscoop kopen voor een smartphone en dan zelf in de spouw kijken. Ik verwacht dat glaswol onaangetast blijft gedurende de levensduur. Dus je isoleert alleen die 2cm dan.
Bij vloerisolatie van de begane grondvloer moet er wel een kruipruimte zijn waar ze een laag van 8-10 cm PIF tegen kunnen spuiten. Die heeft een lambdawaarde van 0,020. Bij 8cm heb je al een Rd van 4,0, voor huidige nieuwbouw is de eis Rc >= 3,7. Dus daar zou het wel prima voldoen.
Maar bij woningen gaat het meeste warmteverlies van de warme lucht door het dak, bij rijtjes woningen kan het wel 70% zijn, bij vrijstaand circa 35%. Door de vloer gaat het minste warmteverlies.
Maakt natuurlijk voor de Rd niets uit
Wat mij ook opvalt is dat de prijzen die ik op het www zie voor na-isoleren van spouw en bodem+vloerisolatie met PIF minimaal ca. de helft of lager zijn dan dit aanbod van ThermSolutions. Het betreft ca 70 m2 voor de spouw en ca. 55 m2 voor de PIF op de bodem en onder de vloer in de kruipruimte.
Ook het vleermuizenonderzoek kom ik tegen voor max. €250 - €300, ipv de €500 die ThermoSolutions rekent.
De verkoopadviseur deed er snel heel makkelijk €1000 af, maar dan nog blijft het aanbod fors hoger dan gemiddeld op het www, zie oa milieucentraal en spouwmuur-info.nl.
Bovendien kreeg ik geen berekening vd huidige isolatiewaarde vs de nieuwe en de energiebesparing die dat oplevert e.d meer.
Toen ik over het dak begon wimpelde hij dat weg met als argument dat toch vooral beneden gestookt wordt, terwijl ik aangaf ook veel thuis te werken, dat ik dat beter zelf kon doen ipv mogelijk wel €10000 investeren in een dakrenovatie. Hij wilde niet eens kijken boven. Best opmerkelijk, ook gezien de prijs en dat ThermoSolutions ook dakisolatie in het pakket heeft.
Maar als ik nu tekende, kon ik nu nog mee in die zgn collectiviteitskorting van €1000 en in het vleermuisonderzoek, anders zou dat ook pas ca maart of april 2025 worden.
Vraag is dus ook of ik goed zie dat de prijs wel erg hoog is, en de spouw mogelijk niet eens hoeft ivm de minimale verbetering en dat ik te snel ben meegegaan onder de druk van de verkoopadviseur?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.