Dag mensen,
Mijn (voor)naam is Albert, ik word binnenkort 69 jaar; leef van een onvolledig pensioen (beperkt aantal dienstjaren, niet geïndexeerd) en gekort AOW (mis 8 jaar vanwege verblijf buitenland)...maar genoeg hierover 'gezeurd'…
Ik heb een gedegen isolatierapport van rond € 10.000 (bijna volledig) of € 6.000 (geselecteerde maatregelen), enfin u kent het riedeltje wel: van spouwmuur tot HR++(+) gals, ‘superzuinige’ nieuwe HR-ketel en vloerisolatie. Uiteraard een flinke uitgavepost. in mijn situatie!
Mijn gedachten: hebben zulke maatregelen eigenlijk nog wel zin nu de winters steeds zachter worden (nog niet echt koud geweest in huis, minder stookkosten en dus genoeg wooncomfort tegen de huidige - beheersbare - energieprijzen). Dit in combinatie met onze gevorderd leeftijd (hoe lang nog...gezond in dit huis?) èn het feit dat mijn gemeente pas in 2045 echt ‘van het gas’ af wilt?
Met andere woorden: ik vraag mij steed meer af of de kostbare investeringen waard zijn, gezien de soms lange ‘terugverdientijden’ (iso-glas, bv: 17 jaar...) in verhouding met energiebesparing (waar ik eigenlijk, per saldo, aan twijfel)...
De woning aan sich behoudt zijn ‘overwaarde’ mèt of zónder isolatie (mede ivm goede locatie)…
Als men er net zo over denkt of goede ideeën of tips heeft, lees ik het graag!
Vriendelijke groet,
Albert L.