Zijn de kostbare investeringen voor verduurzaming het wel waard met de komst van steeds zachtere winters?

  • 19 February 2020
  • 9 reacties
  • 418 Bekeken

Dag mensen,

Mijn (voor)naam is Albert, ik word binnenkort 69 jaar; leef van een onvolledig pensioen (beperkt aantal dienstjaren, niet geïndexeerd) en gekort AOW (mis 8 jaar vanwege verblijf buitenland)...maar genoeg hierover 'gezeurd'…

Ik heb een gedegen isolatierapport van rond € 10.000 (bijna volledig) of € 6.000 (geselecteerde maatregelen), enfin u kent het riedeltje wel: van spouwmuur tot HR++(+) gals, ‘superzuinige’ nieuwe HR-ketel en vloerisolatie. Uiteraard een flinke uitgavepost. in mijn situatie!

Mijn gedachten: hebben zulke maatregelen eigenlijk nog wel zin nu de winters steeds zachter worden (nog niet echt koud geweest in huis, minder stookkosten en dus genoeg wooncomfort tegen de huidige - beheersbare - energieprijzen). Dit in combinatie met onze gevorderd leeftijd (hoe lang nog...gezond in dit huis?) èn het feit dat mijn gemeente pas in 2045  echt ‘van het gas’ af wilt?

Met andere woorden: ik vraag mij steed meer af of de kostbare investeringen waard zijn, gezien de soms lange ‘terugverdientijden’ (iso-glas, bv: 17 jaar...) in verhouding met energiebesparing (waar ik eigenlijk, per saldo, aan twijfel)...

De woning aan sich behoudt zijn ‘overwaarde’ mèt of zónder isolatie (mede ivm goede locatie)…

Als men er net zo over denkt of goede ideeën of tips heeft, lees ik het graag!

Vriendelijke groet,

Albert L.


9 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 19 februari 2020.

 

Beste Albert,

Hier schrijft een bijna leeftijdsgenoot; ik ben 71 jaar.

Je vraagt ons te reageren als we er net zo overdenken als jij doet. Ik neem echter de vrijheid om te reageren, - terwijl ik je me je overwegingen kan voorstellen -, omdat mijn vrouw en ik heb andere keuzes gemaakt.

We hebben onze woning energie neutraal gemaakt in de voorbije 5 jaren en per saldo zijn onze woon- en energielasten gedaald met 65%. t.o.v. 2014.

De investeringen bedroegen al met al netto - na aftrek van subsidies -, ca. € 40.000,-. Voor details verwijs ik je graag naar de site: duurzamehuizenroute.nl. Postcode: 7711Jk, huisnummer 41.

Bij het begin van het energieproject hebben we o.a. als uitgangspunt genomen: gelijkblijvende lasten over een periode van 15 jaar. Met andere woorden het was niet onze bedoeling er financieel beter van te worden, terwijl dat uiteindelijk wel een prettige bijvangst is geworden.

Naar mijn mening zou de temperatuurstijging met name in de winter juist een reden moeten zijn om wel te investeren. Bovendien is dit slechts een van de vele variabelen, die een rol spelen in de hele energie- en klimaatproblematiek.

 

Ik hoop je gediend te hebben met deze overwegingen.

 

Geert Nap

 

 

 

Hoi Geert,

Bedankt voor je reactie. Heel duidelijk andere keuze dito financieel, warm "jasje”…

Ik twijfel niet an je goede bedoelingen alleen, ik heb het in mijn statement juist over ons krap budget om het huis te verduurzamen (wat ik uit milieu-oogpunt op zich onderschrijf...), dus dat jij een investering heb gedaan van € 40.000 netto (!) heb gedaan: prima, erg fijn voor jullie, maar dus vele bruggen te ver in mijn situatie (jullie zijn blijkbaar vermogend genoeg om dit te ondernemen)...zelfs de ‘uitgeklede’ (geselecteerde) maatregelen vormen een te groot gat in onze financiën...en afschrijvingen of twijfelachtige besparing in 15 jaar...tja...dan zijn mijn echtgenote en ik dan al halverwege in de tachtig…! (mochten we beiden nog gezond en in leven zijn...).

ik zie dus - behalve altruïstisch voor het milieu - het nut niet in van enorme investeringen…

Groet, 

Albert 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 21 februari 2020.

 

Beste Albert,

Hoe warm onze jas is weten alleen Wopke Hoekstra, de bank en wij zelf. Even als bij jou zit ons "vermogen” in de bakstenen, c.q. de overwaarde van onze woning en die hebben we juist benut voor de financiering van het een en ander. Gebroken pensioen jaren zijn ook ons bekend.

Indertijd hebben we met een SVN lening, (fiscaal verrekenbaar) de eerste investeringsronde grotendeels gefinancierd en de bruto kosten van deze lening waren even hoog als de maandelijkse energielasten. Per saldo kwamen we dus toen al lager uit door de fiscale mogelijkheden.

Je schrijft over ons altruisme t.a.v. het millieu en daarover nog het volgende; we hebben geprobeerd tijdig de realiteit met betrekking tot de energievoorziening te onderkennen en als uitgangspunt te nemen. Daarnaast zijn wij, als geboren Groningers, “belast” met de gevolgen voor het aardbevingsgebied in de provincie.

Tenslotte: een vriend van mij zei eens: “Geert het geeft niet wat het kost, het gaat erom wat het oplevert”

Natuurlijk moet het een en ander wel betaalbaar gefinancierd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld door een SVN lening.

 

Groeten,

 

Geert Nap

 

 

 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 21 februari 2020.

 

Beste Albert,

In het bovenstaande stukje staat een behoorlijk typefout. Uiteraard moet aardbevingsbeleid vervangen worden door aardbevingsgebied.

Geert Nap

Reputatie 4
Badge +3

Uiteraard moet aardbevingsbeleid vervangen worden door aardbevingsgebied.

Geert Nap

Ik heb het voor je aangepast @GeertN

Reputatie 7
Badge +2

Het korte antwoord: ja ;)

Laat ik beginnen te zeggen dat ik snap dat als je het financieel niet breed hebt het niet direct logisch of mogelijk is om grotere verduurzamingsmatregelen te treffen.


Anderszijds is het wel zo dat *nadat* je die investeringen hebt gedaan je dagelijkse kosten vaak een stuk naar beneden gaan.


Naast economische waarde is er natuurlijk zijn er natuurlijk ook nog andere zaken van waarde.
Mijn TV heeft zo goed als geen economische waarde, maar ik heb er elke dag plezier van.

Een voorbeeld is comfortverbetering.
Totdat ik de ramen en kozijnen in mijn slaapkamer had laten vervangen merkte ik eigenlijk niet hoe ‘fris’ het daar doorgaans was. Nu voelt het als je de kamer binnen komt direct een stuk aangenamer.

Of grotere vrijheid.
Mijn maandelijkse kosten zijn sterk verlaagd in de afgelopen 10 jaar. Met als gevolg dat ik nu een grotere vrijheid heb in mijn doen en laten. Zo heb ik er bijvoorbeeld voor gekozen om een dag minder in de week te gaan werken.

Dat ging allemaal niet van de ene dag op de ander.
En er ging inderdaad altijd een investering aan vooraf,
waarij ik in de bevoorechte positie was dat ik dat steeds kon (voor)financieren.


Maar ook hele kleine dingen kunnen al helpen.
Bijvoorbeeld door een goed inzicht te krijgen in waar je verbruik precies in zit.
Het goed afstellen van een CV kan eventueel ook al een boel schelen, op zijn minst nog wat comfortverbetering opleveren, of comfortvermindering voorkomen bij lager energieverbruik.
Eenzelfde verhaal kan opgaan voor je elektriciteits verbruik.
Zo heb ik 2 computers die 24/7 aan staan op een vrij simpele manier (lkees: zonder grote investeringen) aangepast, waardoor als het goed is mijn stroom verbruik met ca 20% af zal nemen.

Energie die je niet verbruikt zal altijd het goedkoopst zijn.
De kans dat aangeleverde energie de komende jaren duurder wordt is vrij reeel zou ik denken. Dus een besparing nu kan over een aantal jaar een stuk meer besparing oplveren.

Dus ja: het zal ook bij warme winters interessant blijven om te kijken wat er binnen je eigen budget mogelijk is aan verduurzaming en besparing.
 

Reputatie 4
Badge +3

Naar mijn mening zou de temperatuurstijging met name in de winter juist een reden moeten zijn om wel te investeren. Bovendien is dit slechts een van de vele variabelen, die een rol spelen in de hele energie- en klimaatproblematiek.

 

@GeertN zou je dit kunnen verduidelijken? Waarom zou je juist wel moeten investeren in verduurzaming met de komst van zachtere winters? Ik ben benieuwd naar je reactie hierop!  

Reputatie 7
Badge +2

 

@GeertN zou je dit kunnen verduidelijken? Waarom zou je juist wel moeten investeren in verduurzaming met de komst van zachtere winters? Ik ben benieuwd naar je reactie hierop!  


Ik neem aan dat hij daarmee bedoelde om
juist te voorkomen dat de winters nóg zachter worden?
 

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 5 maart 2020.

 

Pieter,

De reactie van Anne is kort maar zeer ter zake doende. Ik zou nu nog een hele verhandeling kunnen houden over de overige gevolgen van de temperatuurstijging voor het klimaat, maar dat lijkt me ietwat overbodig als je tenminste iets verder wilt kijken dan je eigen (financiële) belang.

Geert Nap

 

Reageer