Beantwoord

Zoek advies over natuurlijke ventilatie

  • 28 April 2020
  • 9 reacties
  • 4999 Bekeken

Beste community,

Op termijn gaan we onze badkamer uit 1975 renoveren. Daarin zit één ventilatiedakdoorvoer en een klepraampje. De basisventilatie kan dus beter ;-)

Rondneuzend op internet kom ik de norm van 14 dm3/s ventilatiecapaciteit tegen. En mijn gezond verstand zegt dat één opening voor ventilatie niet volstaat. Ik denk nu aan een extra muurdoorvoer.

Maar hoe vind je iemand die betrouwbaar advies kan geven over natuurlijke ventilatie en hoe dat te realiseren, zonder dat belangen zoals eigen fabrikaat het advies vertroebelen?

Vriendelijke groet,
Paul

icon

Beste antwoord door Rakker 28 April 2020, 15:05

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Je hebt al een ventilatiedakdoorvoer. Dat is eigenlijk de beste afvoer voor natuurlijke ventilatie. Luchtstromen (wind) langs jouw huis zal altijd zuigen aan jouw dakdoorvoer.

Toevoer heb je ook nodig. Die heb je ook al als je het klepraampje open zet. Beter is om een ventilatierooster in de toegangsdeur te maken of de deur inkorten. Dan komt de warme lucht uit je woning naar de doucheruimte.

Wat ook kan als je het echt wilt verbeteren, (niet jouw vraag) is een afzuigventilator in het kanaal te zetten. Deze kunnen op luchtvochtigheid geschakeld worden. Ook dan heb je toevoer nodig.

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 28 april 2020.

Beste Paul,

In onze douche hadden we een probleem met schimmelvorming en daarom hebben wij twee jaar geleden een Zehnder ConfortFan S  geïnstalleerd op een bestaand kanaal. We hebben geen klepraampje en daarom is de douchedeur ingekort; conform het advies van @Rakker hierboven. Sedertdien zijn er geen problemen meer met schimmel. De Zehnder draait wel continue overigens in de laagste stand.

Geert Nap

Reputatie 4
Badge +3

Hoi @PaulGuijt! Welkom op de communtiy van Vereniging Eigen Huis. Juist op deze community kun je met andere leden zoeken naar advies. Samen helpen we elkaar en hopelijk kom jij daarna tot een mooie conclusie. Heb je iets gehad aan de antwoorden van @GeertN en @Rakker? Dit zijn in ieder geval twee zeer betrouwbare communityleden. :muscle:  

Beste Rakker, Geert en Pieter,

Oprechte dank voor jullie reacties, maar …

Mijn vraag was niet naar techniek maar naar een deskundige. Mijn kwestie betreft ook natuurlijke ventilatie, dus zonder inzet van ventilatoren.

Mijn gedachten over de techniek gaan nu in de richting van

  • Als invoer een Duco Silenzio ZR die een ventilatiecapaciteit van 16,6 koppelt aan een U-waarde van 4,75, zelfregelend en ook handmatig te regelen is
  • Als uitvoer de bestaande dakdoorvoer, boven de douche in diagonaal de andere hoek
  • Als extra voor afvoer van damp op de dakdoorvoer bijvoorbeeld een S&P Silent-100 Design 3C CHZ met hygrosensor en een terugslagklep (ook om kou op je kop te voorkomen), die wel een basisflow moet toestaan
  • Als extra voor tijdelijk luchten het klepraampje

Maar voor mijzelf en alle andere leden: op wiens deskundigheid kun je nu eigenlijk afgaan?

Paul

Reputatie 5
Badge +1

Nieuwleusen, 30 april 2020.

Paul,

Er is een deskundige ventilatie in mijn kennissenkring.  Hij werkt bij een groot bedrijf in deze omgeving en heeft ons indertijd geholpen. Ik zal hem eerst vragen of ik zijn gegevens aan jou mag doorgeven. Misschien is het handig als ik je woonplaats weet, voordat ik contact opneem met mijn relatie. Je kunt die informatie in een privé bericht aan mij sturen via de site van de VEH.

Geert Nap

Beste Geert,

Maar voor mijzelf en alle andere leden: op wiens deskundigheid kun je nu eigenlijk afgaan?

Paul

Reputatie 4

Dat zal altijd een kwestie van vertrouwen zijn , er zijn vele mensen die zich deskundige noemen en die er geen ...... van weten en verkeerde adviezen geven, en alleen maar uit zijn op geld , mijn advies zou zijn als er nu geen schimmel ontstaat in de badkamer is er voldoende natuurlijke ventilatie , en anders zou je de ventilatie moeten vergroten als er wel schimmel is

Mvg

Reputatie 6
Badge +1

@PaulGuijt

Vraag:

Maar voor mijzelf en alle andere leden: op wiens deskundigheid kun je nu eigenlijk afgaan?

 

Artikelen in het blad van de vereniging zijn door jou gratis te lezen en zijn onafhankelijk. Dat artikel(en) is vast wel te vinden. Wat ook veelal gratis is zijn de energie coaches van jouw eigen gemeente. Ook zal  dat niet in iedere gemeente aangeboden worden en niet iedere coach is even deskundig.

Betaald zijn er ook energiecoaches. Zie Google.

Dit forum is een lid helpt lid forum. Soms zijn ze echt deskundig, maar meestal niet. Onafhankelijk en ervaringsdeskundig zijn de meesten wel.

Aan jou aan wie je vraag wilt stellen. Jij bepaalt en betaalt.

Reputatie 7
Badge +2

Vraag:

Maar voor mijzelf en alle andere leden: op wiens deskundigheid kun je nu eigenlijk afgaan?

Dit forum is een lid helpt lid forum. Soms zijn ze echt deskundig, maar meestal niet. Onafhankelijk en ervaringsdeskundig zijn de meesten wel.

 


Ik zou zeggen dat juist omdat veel ervarignsdeskundingen zijn ze juist wél deskundig zijn?



Het beste is om je zo goed mogelijk in te lezen in een onderwerp, duidelijke vragen te formuleren en de antwoorden daarvan je zo laten uitleggen dat je snapt waarom iemand dat antwoord geeft.

Mijn ervaring is dat de meeste mensen wel onafhankelijk advies geven, zelfs diegene die ‘slecht’ advies geven doen dat vaak omdat ze er van overtuigd zijn dat hun advies wel goed is.

Als je 3 keer dezelfde vraag stelt bestaat de kans dat je 3 keer een verschillend antwoord krijgt. De kunst is dan om daaruit de informatie te halen die voor jou belangrijk is.
 

Reageer