Vraag

zonnepanelen

  • 11 October 2021
  • 3 reacties
  • 1383 Bekeken

We wonen sinds kort in een relatief nieuwe woning bouwjaar 2012.

Eén dak, waarop zonnepanelen kunnen, is gericht op het Noordoosten.

We weten nog niet wat ons elektraverbruik zal zijn en wonen met ons tweeën.

In onze vorige woning - met zonnepanelen op het Zuiden - kregen we jaarlijks geld terug.              Eén veelgebruikte kamer werd met een zonnepaneel verwarmd en de rest van de benedenverdieping met vloerverwarming (warm water CV). Op de bovenverdieping stonden in onze vorige en zullen in onze nieuwe woning de radiatoren weinig aanstaan. 

Met de huidige energieprijzen zou het verstandig zijn om zonnepanelen te laten plaatsen, maar de energieprijzen nu zullen, kunnen en mogen hopelijk niet eeuwig torenhoog zijn.

Ik denk bijvoorbeeld aan heel veel mensen die een huurwoning hebben met enkel glas.

 

Heeft iemand ervaring met zonnepanelen en/of zonnecollectoren op het Noodoosten?

 


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hier is een schema waarin de opbrengst van PV panelen wordt weergegeven aan de hand van de richting naar het zuiden en hoe schuin het dak is. Bij een hoek van 40 % is dat slechts 60 % en bij een hoek van 30 % 65 % (vergeleken met de meest ideale ligging namelijk op het zuiden en een hoek van 36 %). Er moet dan ook geen schaduw zijn.

ligging-zonnepanelen-ideaal - Zelf Energie Produceren

Naar ik inschat is in de winter de opbrengst van panelen op het noordoosten nagenoeg nihil.

Hoe meer panelen u laat installeren hoe lager de kosten per paneel. En dan wordt het rekenen met waarschijnlijk vanaf 2023 per jaar 9 % minder salderen. Voor nieuwe contracten kan de kWh prijs 32 cent zijn. Over wat niet gesaldeerd kan of mag worden (door afbouw salderingsregeling) is tarief teruglevering piekuren 21 cent en teruglevering daluren 17. Dat is bij oude contracten respectievelijk 22 cent (saldering) en 7 of 11 cent voor netto teruglevering.

“Met éen zonnepaneel werd een veelgebruikte kamer verwarmd". Het is nog altijd verstandiger om gewoon met aardgas te verwarmen. Ook om het elektriciteitsnet niet te belasten. U verwarmt immers in de winter met dus (nagenoeg) geen opbrengst van de panelen. Áls u met één paneel zou kunnen verwarmen (jaaropbrengst 300 kWh, optimale ligging) dan heeft u wel een heel erg efficiënt verwarmingssysteem.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Volgens @PC kom je er bij een installatie van minimaal 10 panelen (vanwege de ook door mij genoemde installatiekosten) er wel aan uit met een terugverdientijd van 16 jaar.

Zonder salderingsregeling plaatst dus niemand zonnepanelen op het oosten. | Community - Vereniging Eigen Huis

 

Na de reactie van @AntonH  nog toegevoegd : 

De berekening van @PC is n og voor de recente stijging van de kWh prijs. Nu is het dus nog voordeliger. Ook extra panelen boven je eigen jaarverbruik zijn veel sneller rendabel.

Beste Driepinter,

Ik weet wel dat de ligging ongunstig is, maar wanneer je - zoals jij dit allemaal weet - dan is het voor mij simpel.

Super bedankt, ook nog voor het vorige item. Toen ik niet meer reageren kon.   

Reageer