Vraag

Collectieve inkoop acties

  • 27 October 2023
  • 1 reactie
  • 1149 Bekeken

Ik ben niet erg te spreken over de aanbiedingen bij collectieve inkoop. 

Wat langer geleden (>4 jaar) was er een aanbieding voor zonnepanelen waarbij beweerd werd dat het om de beste aanbieding ging maar dat bleek de goedkoopste en zeker niet de beste omdat het panelen met een “matige” opbrengst waren. Deze zomer ging het om een nieuw energiecontract dat in eerste instantie 63% duurder bleek en in tweede instantie 49% duurder was. 

VEH moet maar eens goed uitleggen hoe men tot deze aanbiedingen komt.


1 reactie

Reputatie 6
Badge

Opmerkelijk dat dit soort reacties op collectieve aankoop inspanningen van de VEH telkens weer terugkomen.

Zelf heb ik vanuit het verleden ook diverse malen negatieve ervaringen gehad en toen besloten om aan deze VEH initiatieven niet meer mee te doen.

Ten eerste betwijfel ik of de “collectiviteit van de VEH” voor veel van deze initiatieven nu wel echt een reële toegevoegde waarde oplevert. Zonnepanelen voor een woning in Limburg hebben niet zoveel te maken met die van een woning in  Den Helder. Ook het echt terugverdienen van de bemiddelingskosten lijkt me een dubieuze zaak.

Ten tweede loopt VEH door haar betrokkenheid bij de deal toch het risico van een belangen conflict en een verlies van onpartijdigheid in raadgeving aan haar leden.

Wat mij betreft mag de vereniging zich onthouden van dit soort gerichte collectieve inspanningen en zich beperken tot de algemene belangenbehartiging van haar leden richting overheid, bouwwereld en netbeheerders en tot onpartijdige advisering in technische en juridische zaken waar woning bezitters mee geconfronteerd worden.

 

Reageer