Gasverbruik verminderen

  • 12 October 2019
  • 3 reacties
  • 613 Bekeken

Woonsituatie

Ik woon in een appartement van plus/minus 140m² hetgeen wordt verwarmt door een HR gasverwarmingsketel. Het appartement heeft relatief veel glas oppervlak en is gelegen op het noorden.

Verwarming 

Het appartement is voorzien van convector radiatoren. Ik kan het appartement goed op temperatuur krijgen middels dit systeem (22°) het voelt echter altijd kil en trekkerig aan. Dit verschijnsel is een veel voorkomende klacht bij dit type radiatoren. Je bent dan al snel geneigd om de thermostaat een graadje hoger te zetten maar het probleem blijft en het gasverbruik stijgt. Gasverbruik 1150 m³ per jaar.

 

Maatregelen


IK heb de zomer van 2017 boven de zithoek in de woonkamer een Infrarood paneel gemonteerd met een vermogen van 1.300 watt. en ben mijn energiegebruik per dag gaan bijhouden.
Het grote voordeel van deze oplossing is dat ik mijn thermostaat van de CV ketel 2 graden lager kan instellen (20° Celsius). Dit is te koud om in de avond voor de TV te zitten maar voldoende om overdag in huis te verblijven. Hierdoor is mijn gasverbruik gedaald van 1150 m³ naar 750 m³ per jaar. Mijn stroomverbruik is natuurlijk gestegen van 3.700 naar 4.500 kWh per jaar. Mijn maandelijkse voorschot bij mijn energie leverancier is gedaald met €. 30,= per maand.


3 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hierdoor is mijn gasverbruik gedaald van 1150 m³ naar 750 m³ per jaar. Mijn stroomverbruik is natuurlijk gestegen van 3.700 naar 4.500 kWh per jaar. Mijn maandelijkse voorschot bij mijn energie leverancier is gedaald met €. 30,= per maand.


Besparing gas : (1150 - 750) x € 0,75 = 400 x € 0,75 = € 300,-
Extra verbruik elektra: (4500 - 3700) x € 0,23 = 800 x € 0,23 = € 184,-
Besparing jaarlijks : € 116,-.
Dat is dus geen 30 maar amper € 10,- per maand.

Heeft u naast het verlagen van de temperatuur op de huiskamerthermostaat ook de cv temperatuur op het menu van de hr-ketel kunnen verlagen (zodat de condensatiewarmte van het verbrandingsgas van het aardgas beter wordt benut)?

Probeer radiatorventilatoren. https://www.speedcomfort.nl/

U schrijft dat uw appartement kil aanvoelt. Hoe zit het dan met het vochtgehalte. 's morgens (of 's middags) voor de verwarming (ketel en dus ir-paneel) aangaat enkele ramen een kwartier lang openzetten (zodat wel de lucht ververst wordt maar de muur, vloer en meubels niet onnodig afkoelen).
Reputatie 7
Badge +1
@Tigujan Mooi resultaat wat de besparing aan gas betreft! - Hoeveel personen in het huishouden?
Afgelopen stookseizoen was wel een stuk zachter dan het jaar ervoor
(graaddagencalculator mindergas).
Mijn grove calculatie komt op een vergelijkbaar resultaat: ca. € 112/jaar besparing tegen de huidige energieprijzen. De aanbeveling van @Driepinter betreffende de temperatuurinstelling van een HR-ketel + het eventuele gebruik van convectorventilatoren kan ik uit eigen ervaring ondersteunen.
Reputatie 6
Badge
Ik woon in een appartement van plus/minus 140m² hetgeen wordt verwarmt door een HR gasverwarmingsketel. Het appartement heeft relatief veel glas oppervlak en is gelegen op het noorden.
Veel glas op het noorden kan best een behoorlijke koudeval langs de ramen opleveren.
Is hier al HR++ of triple glas voor overwogen ?

Reageer