Een buitenunit met op een meter afstand 75 dB dat moet een installatiefout zijn. Of buurman moet gebruik maken van de garantie.
Regels geluidsoverlast buitenunits gelden ook voor buiten en niet het geluid dat men binnen meet.
@A.tenB Ik zou de gemeente om handhaving vragen. Bij overschrijden van de geluidsgrenzen bijvoorbeeld op de erfgrens of op zgn. toetsposities moeten er maatregelen genomen worden.
Vaak gebruikt de gemeente voor een toetsing het WPAC-rekentool van de rijksoverheid.
De officiële handleiding
De rekentool is van toepassing op alle ‘warmte- en koude opwekkers’ die vanaf 1 april 2021 geplaatst zijn, toen de regels van kracht zijn gegaan.
Voor een discussieforum betreffende de geluidseisen van airco’s en warmtepompen kan je trouwens beter hier terecht.
Bewijskrachtige geluidsmetingen zijn relatief duur - ik meen iets van > € 1000 - en meten is lastig.
Laat ik beginnen met dat het erg vervelend is dat je overlast hebt van de warmtepomp van je buurman.
Een geluidsdruk van 75 dB op 1 meter afstand betekend een geluidsvermogen van 83 dB, dat is waanzinnig luid en betekend dat je pas op 51 meter afstand onder de 40 dB geluidsdruk grens voor de nacht komt.
Ik lees in het VEH magazine na het houden van een enquete dat de geluidsoverlast bij warmtepompen best meevalt. Ik heb andere ervaringen, maar ik woon niet in een bruisende stad met veel verkeerslawaai etc, maar in een dorp, waar je alles hoort. Overlast is iets persoonlijks, wat je ervaart.
Dat de warmtepomp van je buurman zoveel lawaai maakt heeft niets te maken met het feit dat je in een stil dorp woont, maar heeft te maken met een slechte warmtepomp bij de buurman.
Ik woon ook in een dorp en mijn warmtepomp maakt erg weinig geluid, dat komt wel omdat ik hem ook heb uitgezocht op weinig geluid produceren.
Deze warmtepomp voldoet, evenals vele andere dus niet aan de wettelijke eisen.
Dat de warmtepomp van je buurman niet aan de wettelijke eisen voldoet betekend niet automatisch dat vele anderen dat ook niet doen, dat is een incorrecte conclusie/aanname.
@A.tenB Ik zou de gemeente om handhaving vragen.
Ik zou eerst eens met de buurman gaan praten.
Zoveel lawaai mag wettelijk niet, maar kan ook komen door verkeerd plaatsen.
Een omkasting kan het probleem misschien ook oplossen.
Ten eerste. Hoe goed is de geluidsmeting. Dat kan niet met een app op een telefoon. Beetje met een daar bestemd apparaat daarvoor. Klopt dat te hoge geluid dan eerst praten met de buurman.
Als buurman het wel gelooft, dan pas handhaving bij gemeente aanvragen. Als die waardes ongeveer kloppen dan is het apparaat gewoon stuk of wel heel slecht.
Dank voor de reacties, ondanks dat het voor sommigen moeilijk is om te lezen.
Ik kan goed met mijn buurman en hij erkent en vindt het probleem ook vervelend. Hij heeft er zelf ook last van. We hebben dit idd aangekaart bij de gemeente en die gaat een geluidsmeting laten uitvoeren door de Provincie. Ik heb zelf een Nibe warmtepomp, maar een grotere uitvoering en die maakt geen lawaai. Mijn buurman heeft een kleinere Nibe en die produceert vele decibellen meer dan toegestaan. Met de officiele geluidsmeting gaan we richting producent Nibe, aangezien Nibe gecertificeerde installateurs geen fout in het systeem kunnen ontdekken. Nibe garandeert nl aan de eisen te voldoen.
Wordt vervolgd