Beantwoord

Hoe kan ik nog verder verduurzamen?

  • 26 March 2019
  • 21 reacties
  • 1451 Bekeken

Reputatie 1
Ik woon in een woning van ca 10 jaar jong.
Ik heb onlangs 12 zonnepanelen op mijn dak op het oosten gelegd. Ik wil verder gaan.

Mijn woning wordt verwarmd door stadsverwarming door Eneco. Kan ik gebruik maken van een warmtepomp bij een dergelijke installatie en wat zijn daarbij de betaalbare mogelijkheden

Ik zou het overschot aan Zonne-energie willen opslaan in accu's, alvorens terug te leveren. wat zijn daarin de bruikbare en betaalbare mogelijkheden?

Ik wil mijn radiatoren voorzien van radatorfolie. Is dat ook bruikbaar voor een convectorput?
icon

Beste antwoord door .Jaap. 25 April 2019, 16:47

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Moet u voor die stadsverwarming (vooral) vaste lasten betalen of moet u een behoorlijke prijs betalen voor de warmte die u afneemt? Staat er iets in het contract van verplichte afname van die stadsverwarming ?
U schrijft letterlijk "ik wil het overschot aan zonne-energie opslaan in accu's, alvorens …. terug te leveren". Ik neem aan dat u bedoelt het later te gaan verbruiken. Zomers opslaan in accu's voor verbruik in de winter is immens duur en heb je al een extra sterke vloer nodig voor de paar duizend kilo aan accu's. Een onzalig idee dat alleen geopperd wordt door personen die daar niet lang over hebben nagedacht. Ook gaat door het opladen en ontladen van een accu heel veel energie verloren. Voor opslag in de zomer om 's avonds en 's nachts te verbruiken (stel 3 kWh) kan u de 20 kWh die u overdag te veel produceert alsnog niet opslaan. Om goedkoop stroom op te slaan zou ik een boiler nemen met een tijdschakelaar (of nog beter een boiler die alleen opwarmt als de panelen voldoende leveren in de zomer en een tijdschakelaar voor tijdens de daluren in de winter).
Overweeg voor de convectorput ook een daarvoor passende radiatorventilator.
Reputatie 1
Sorry, duurde even, problemen met inloggen.

Stadsverwarming is in Nesselande, Rotterdam een verplicht item. Er is geen gas dus..... Mijn rekening bestaat hoofdzaak naast vaste lasten uit gebruik.

Ik zie op de meter, dat een deel van de geproduceerde energie wordt teruggeleverd, terwijl ik daarnaast ook nog energie toegeleverd krijg. Ik denk, dat ik daar uiteindelijk financieel aan tekort kom. Ik wil dus dat alle door mij geproduceerde stroom ook door mij gebruikt kan worden. Vandaar de idee van opslag in accu's. Uw opmerkingen daarover neem ik ter harte.

Over het nuttig effect van een radiatorventilator lees ik zeer verschillende berichten. Energiebesparing heb ik daarin nog niet bewezen gezien. Wel het sneller bereiken van de gewenste kamertemperatuur. Maar hoeveel extra inspanning (kosten) moet mijn stadsverwarmingsunit daar voor doen?

Vr. Gr. Warm nest (toch noch wel).
Reputatie 7
Badge +3
Isolatie van de convectorput met folie moet altijd gunstig zijn. (zolang de luchtstroom maar niet belemmerd wordt). Het is het warmste deel van de vloer dus adviseert TONZON daar ook de kruipruimte te isoleren: https://tonzon.nl/veelgestelde-vragen/radiatorfolie/convectorput/

Dankzij een radiatorventilator kunt u toe met een lagere cv water temperatuur. Daardoor heeft u een iets lager verlies van de leidingen in ruimtes die u niet verwarmt. Met een cv-ketel op zolder of in een onverwarmde garage of iets dergelijks speelt dat een rol maar zeer waarschijnlijk niet met uw stadsverwarming aansluiting op de begane grond.

Radiatorventilatoren zijn vooral interessant bij hr-ketels want een lagere cv-watertemperatuur verhoogt het rendement van de rookgascondenserende of te wel hr-ketel. Ook geeft een lagere cv-watertemperatuur bij een gasgestookte ketel een hoger rendement doordat de warmtewisselaar beter werkt.
Reputatie 7
Badge +3
Als u verder wil verduurzamen zou dat volgens mij kunnen doordat alle afnemers van uw stadsverwarming radiatorventilatoren nemen zodat Eneco ook met een lagere temperatuur in haar stadsverwarmingleiding kan werken. En Eneco ook een restwarmtebron met een lagere temperatuur kan benutten. Over de installatie van Nesselande kan ik op internet geen info vinden.
Reputatie 1
Dag Driepinter,

Bedankt voor je reacties. Ik ga me daar verder in verdiepen.
Reputatie 4
Badge +3
Welkom op de community @Warm nest! Houd je ons op de hoogte van je vorderingen? 🙂 Ik ben benieuwd.

Groetjes,

Pieter
Reputatie 4
Badge +1
Hallo,

je noemt zonnepanelen, warmtepomp, energie opslag en radiator folie. Radiator ventilatoren worden ook genoemd. Hier zijn nog een aantal dingen die je kan overwegen:

Inzicht in stroomverbruik?

Meten is weten. Als je een slimme meter hebt kan je met bijvoorbeeld de Youless energie monitor of Toon termostaat je stroom verbruik bekijken. Het reduceren van (sluip)stroom koelkast, TV, opladers of een printer op standby kan aardig oplopen. Alleen al het inzicht hebben kan je bewuster maken waardoor je stroom gaat sparen. met een bewegingsmelder of tijdschakelaar kan je voorkomen dat een lamp of apparaat onnodig lang aan staat.

Thermostaat met zone regeling?

Misschien gebruik je niet elke kamer even veel. Door de temperatuur per kamer te kunnen regelen aan de hand van hoe de kamer gebruikt wordt kan je veel stook kosten bespraken. Persoonlijk vind ik het fijn om in de winter wakker worden in een lekker warme slaapkamer. Een uurtje stoken is dan al voldoende. De woonkamer hoeft enkel warm te zijn als ik savonds thuis kom. Met zone regeling kan je je huis stoken volgens jouw eigen schema.
Zone regeling gaat ook prima samen met een warmte pomp.

Infrarood verwarming

Er is 1 hele specifieke toepassing voor infrarood verwarming die ik zelf het overwegen waard vindt en dat is in de badkamer. Een badkamer wordt normaal gesproken redelijk warm gestookt uit comfort en om het vocht te verdampen. En infrarood verwarming is inefficient om een ruimte te verwarmen, maar heel efficient om even kort wat extra warmte na het douchen te geven. Een infrarood paneel op het plafond hoeft geen ingrijpende verbouwing te zijn.

Gebruik de zon.

De zon binnen laten is gratis stoken. Met electrische gordijnen of rolluiken kan je je ramen open zetten als de zon er op staat en weer dicht doen als het donker begint te worden om de warmte vast te houden. In de zomer kan je dit omkeren om het koel te houden. Het is niet goedkoop en moeilijk in te schatten hoeveel het bespaart, maar het wooncomfort gaat er aanzienlijk op vooruit. IKEA komt binnenkort met gunstig geprijsde electrische rolgordijnen, maar ik weet niet of die op zonsopgang en zonsondergang aangestuurd kunnen worden.
Reputatie 4
Badge +3
Bedankt voor je uitgebreide reactie, @Jaap1337! Welke van de opties die je hebt genoemd werkt voor jou het beste? Ik hoor het graag.
Reputatie 7
Badge +1
Voor mij werkt de optie "Gebruik de zon" vooral in het voor- en najaar uitstekend.

Een kamer met balkon op de eerste verdieping met een grote schuifpui op zuid en een elektrisch rolluik i.c.m. een (temperatuurgestuurde) ventilator - en de warme lucht uit de kamer wordt naar de kamers zonder direkte zon geblazen.

2 voordelen: de kamer op zuid wordt minder warm en de kamers op noord hebben geen/minder verwarming nodig.
YMMV

Op dit moment met alleen een bewolkte! hemel ca. 20°C op zuid en ca. 19°C in de kamers op noord en de verwarming was in deze kamers vandaag nog niet eens aan (buitentemperatuur ca. 10-12°C).
Reputatie 1
Hallo,

je noemt zonnepanelen, warmtepomp, energie opslag en radiator folie. Radiator ventilatoren worden ook genoemd. Hier zijn nog een aantal dingen die je kan overwegen:

Inzicht in stroomverbruik?

Meten is weten. Als je een slimme meter hebt kan je met bijvoorbeeld de Youless energie monitor of Toon termostaat je stroom verbruik bekijken. Het reduceren van (sluip)stroom koelkast, TV, opladers of een printer op standby kan aardig oplopen. Alleen al het inzicht hebben kan je bewuster maken waardoor je stroom gaat sparen. met een bewegingsmelder of tijdschakelaar kan je voorkomen dat een lamp of apparaat onnodig lang aan staat.

Thermostaat met zone regeling?

Misschien gebruik je niet elke kamer even veel. Door de temperatuur per kamer te kunnen regelen aan de hand van hoe de kamer gebruikt wordt kan je veel stook kosten bespraken. Persoonlijk vind ik het fijn om in de winter wakker worden in een lekker warme slaapkamer. Een uurtje stoken is dan al voldoende. De woonkamer hoeft enkel warm te zijn als ik savonds thuis kom. Met zone regeling kan je je huis stoken volgens jouw eigen schema.
Zone regeling gaat ook prima samen met een warmte pomp.

Infrarood verwarming

Er is 1 hele specifieke toepassing voor infrarood verwarming die ik zelf het overwegen waard vindt en dat is in de badkamer. Een badkamer wordt normaal gesproken redelijk warm gestookt uit comfort en om het vocht te verdampen. En infrarood verwarming is inefficient om een ruimte te verwarmen, maar heel efficient om even kort wat extra warmte na het douchen te geven. Een infrarood paneel op het plafond hoeft geen ingrijpende verbouwing te zijn.

Gebruik de zon.

De zon binnen laten is gratis stoken. Met electrische gordijnen of rolluiken kan je je ramen open zetten als de zon er op staat en weer dicht doen als het donker begint te worden om de warmte vast te houden. In de zomer kan je dit omkeren om het koel te houden. Het is niet goedkoop en moeilijk in te schatten hoeveel het bespaart, maar het wooncomfort gaat er aanzienlijk op vooruit. IKEA komt binnenkort met gunstig geprijsde electrische rolgordijnen, maar ik weet niet of die op zonsopgang en zonsondergang aangestuurd kunnen worden.
Reputatie 1
Dank voor je zeer uitgebreide reactie. Veel van je aanbevelingen voer ik al uit. Mijn huis houdt kennelijk zoveel warmte vast, dat ik eigenlijk alleen de woonkamer verwarm en soms mijn werkkamer als ik dat nodig acht. De badkamer bleek een paar maanden na aankoop van de woning vloerverwarming te hebben. Die heb ik dus subiet uitgeschakeld. Het warme water van de douche houd mij voldoende op temperatuur. Het ventilatieraampje zet ik na het douchen open om het vocht kwijt te raken.
Stadsver(w)arming is een "hot topic" op diverse fora en bvb twitter. Vooral ook doordat je geen andere leverancier kunt kiezen betaal je - "niet meer dan anders" - de hoofdprijs! Kijk maar eens simpelweg hoeveel Gj je gebruikt en wat het je kost! Gas en/of Elektrisch diezefde Gj afnemen is stukken goedkoper! 😢 De regeringen be**zeren de kluit!

Als ik er het geld voor had liet ik een (Techneco) ELGA warmtepomp plaatsen IN het SV net achter je meter. Ik ken verhalen van gebruikers van SV die dat gedaan hebben met een flinke besparing als resultaat. (Denk dat er ook nog subsidie voor te verkrijgen is?!)

Zorg, als je de folie plakt, wel dat het goed vast zit en niet de (convectie) luchtstroom verstoort. Denk overigens niet dat het héél veel verschil zal maken, maar voor de kosten hoef je het ook niet te laten 🙂
Energie van je zonnepanelen opslaan is nog te kostbaar, beter is te wachten tot er betere en beter betaalbare systemen op de markt komen. Dat laatste kan voor ons land nog wel even duren omdat we nu nog gebruik maken van de salderingsregeling, als die vervalt wordt eigen opslag interessanter.

Voor wat betreft de radiatorfolie moet je hier niet al te veel van verwachten, de gevels en ook de convectorput zouden goed geïsoleerd moeten zijn bij een 10 jaar oude woning.

Het lijkt me goed om de mogelijkheid van de Elga warmtepomp te onderzoeken. Je zou hiervoor offertes aan kunnen vragen bij installateurs die bekend zijn met jouw wijk. Ook zou je bij buren of buurtcommissie kunnen kijken of je informatie in kunt winnen.
De Elga kost na even zoeken zonder thermostaat en koelleidingen € 2900,- ..... daar gaat € 1700,- subsidie vanaf. Maar dan komen er installatiekosten nog bij uiteraard.
Reputatie 7
Badge +3
Energie van je zonnepanelen opslaan is nog te kostbaar, beter is te wachten tot er betere en beter betaalbare systemen op de markt komen. Dat laatste kan voor ons land nog wel even duren omdat we nu nog gebruik maken van de salderingsregeling, …

Nee, opslag van je eigen panelen wordt nooit betaalbaar. Dag- en nacht opslag niet en zomer-winteropslag (tevens het grootste deel van je kWh's) al helemaal niet. Dat heeft niets met het voortbestaan van de salderingsregeling te maken.
U gelooft toch niet dat de wereldwijde ontwikkeling van accu's afhankelijk is of in het kleine marktgebiedje Nederland wel of niet de salderingsregeling wordt afgeschaft ?
Een boilertje op zonnestroom die wordt misschien nog wel rendabel. Maar dat gaat dan ook over een zeer klein deel van de PV-productie.
Zonnestroom opslaan is in de nabije toekomst misschien alleen interessant voor zonneparken als de investering in de accu een minder zware en dus goedkopere netaansluiting mogelijk kan maken.

https://community.eigenhuis.nl/zonnepanelen-11/accu-s-zijn-bij-vervanging-van-de-salderingsregeling-totaal-geen-oplos

https://www.elestor.nl/flowbatterij-voor-kamper-machinebouwer/
Beste driepinter, je spreekt jezelf tegen in de reactie. Nooit betaalbaar zeg je terwijl er al systemen te koop zijn net over de grens.... ik vond o.a. dit op Ebay.de : 1000Watt PV Anlage Solaranlage Hybrid SET mit Akku Speicher 1. Phasig
Je kunt het begrip "betaalbaar" inderdaad ver uitrekken maar er valt na de saldering zeker over na te denken, daar doel ik met name op.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou mezelf alleen tegen spreken als ik zelf die installatie genoemd zou hebben. Verder ben ik geen elektricien. Ik verwijs hierbij naar de reactie van @PC bij 'accu's zijn bij vervanging salderingsregeling-totaal-geen-oplossing'- die verwees naar het feit dat er ook een aparte omvormer bij hoort.

Zonder gelijkstroom ("ohne DC") komt er al € 1000,- bij.

Verder wordt vergeten als je verbruik 's avonds en 's nachts (de donkere uren) lager is dan wat die accu op kan slaan (2,4 kWh en dat is na verlies dus slechts 2 kWh) je die capaciteit van 2,4 kWh niet kan benutten. Een accu kan dan wel oh zo groot zijn maar als die accu vol is (en blijft) heb je aan die opslagcapaciteit dus niets.
Reputatie 2

Een huis wat 10 jaar oud is, heeft als het goed is zaken als vloerisoaltie, muurisolatie en HR++ glas en zolder/dak isolatie. Toevoegen van radiator folie heeft niet veel toegevoegde waarde als er muurisolatie aanwezig is. (helpt dan maar heel weinig).

 

Probeer eens deze simpele maatregelen:

  • gesloten gordijnen niet voor radiator, maar er boven.
  • compartineer je huis, woonkamer warm, slaapkamers koel.
  • Sluit het trapgat af met dik gordijn of deur, zodat warmte niet naar boven kan verdwijnen.
  • WTW kopen voor de mechanische ventilator.
  • Decentrale WTW voor woonkamer?

 

Indien je zonne energie wilt opslaan, dan kun je het beste een boilervat toepassen die je electrische verwarmt met zonneenergie (beter rendement dan accu’s), of nog beter toepassen van een warmtebatterij (gebaseerd op zouten) zoals sunamp (in NL onder naam flamco verkocht), met naverwarming door CV ketel. 

 

Een electrische auto kan ook een verstandige aankoop zijn,

 

 

Zelf ben ik tegen een warmtepomp in rijtjeshuizen in woonwijken (dient op wijkniveau te worden opgepakt), waarschijnlijk kun je beter investeren in een airco voor de zomer maanden (die een deel van je zonne energie verbruikt) en in de winter kan bijverwarmen indien nodig.

 

Reputatie 1

Ook wij kijken naar mogelijkheden om nog verder te verduurzamen. Volgens de adviseur van Essent valt er nog te denken over drie laag glas. Wij zitten inmiddels op 744 kWh en 338 kuub gas. Spouwisolatie, vloerisolatie, dakisolatie, kunststof kozijnen met hr++, 12 zonnepanelen en een palletkachel die de benedenverdieping verwarmt. Hadden nog overleg gehad met de adviseur voor warmtepomp en vloerverwarming maar dat was volgens hem niet meer rendabel door de lage meterstanden. Ook nog het idee gehad om een zonneboiler te plaatsen met tapwater en cv ondersteuning in combinatie nieuwe cv ketel en hybride warmtepomp. Zoals het er nu uitziet is dit waarschijnlijk niet meer terug te verdienen. Ook zijn wij in afwachting van de gemeente wat die precies van plan is. Zoals wij hadden begrepen in dit forum is niet elke verwarming, denk aan stadsverwarming te combineren met bijvoorbeeld een cv ketel. Wij blijven echter met belangstelling dit forum volgen.

Reputatie 6
Badge +1

@HansRobben 

Je vraagt om te verduurzamen. Met deze meterstanden is niets meer rendabel. Ook het triple glas niet. Als je echt wilt verduurzamen kun je denken aan de pelletkachel. Als je die kunt verwijderen doe je echt wat duurzaams. Misschien wel met subsidie gekocht, maar dat is een grote luchtverontreiniger. Je buren zullen ook blij zijn als dat ding weg zou zijn. Of je moet op een hutje op de hei wonen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe kan vervanging van dubbel HR ++ met drie dubbelglas rendabel zijn? Is het bestaande kunststof kozijn daarvoor geschikt of moeten deze dan ook nog vervangen worden? Met dergelijke adviezen valt eerder het draagvlak voor verduurzaming weg. Ook zonnecollectoren (vlakke of buisvormige?) ter ondersteuning van een cv kan volgens mij nooit rendabel zijn. Rendement daarvan kan nooit hoger zijn dan wanneer in de winter een laagstaande zon rechtstreeks door een hr++ raam schijnt (passieve zonneenergie). 

Reputatie 1

#Driepinter het betrof hier de bovenverdieping. Deze heeft nu nog betonnen kozijnen met het glas. Deze k kozijnen willen wij nog vervangen door kunststof kozijnen. Er moeten dan ook nieuwe ramen in en daar was het advies om drie dubbel glas te nemen.

Reageer