Beantwoord
Hoe kan ik nog verder verduurzamen?
Ik woon in een woning van ca 10 jaar jong.
Ik heb onlangs 12 zonnepanelen op mijn dak op het oosten gelegd. Ik wil verder gaan.
Mijn woning wordt verwarmd door stadsverwarming door Eneco. Kan ik gebruik maken van een warmtepomp bij een dergelijke installatie en wat zijn daarbij de betaalbare mogelijkheden
Ik zou het overschot aan Zonne-energie willen opslaan in accu's, alvorens terug te leveren. wat zijn daarin de bruikbare en betaalbare mogelijkheden?
Ik wil mijn radiatoren voorzien van radatorfolie. Is dat ook bruikbaar voor een convectorput?
Ik heb onlangs 12 zonnepanelen op mijn dak op het oosten gelegd. Ik wil verder gaan.
Mijn woning wordt verwarmd door stadsverwarming door Eneco. Kan ik gebruik maken van een warmtepomp bij een dergelijke installatie en wat zijn daarbij de betaalbare mogelijkheden
Ik zou het overschot aan Zonne-energie willen opslaan in accu's, alvorens terug te leveren. wat zijn daarin de bruikbare en betaalbare mogelijkheden?
Ik wil mijn radiatoren voorzien van radatorfolie. Is dat ook bruikbaar voor een convectorput?
Beste antwoord door .Jaap.
Hallo,
je noemt zonnepanelen, warmtepomp, energie opslag en radiator folie. Radiator ventilatoren worden ook genoemd. Hier zijn nog een aantal dingen die je kan overwegen:
Zone regeling gaat ook prima samen met een warmte pomp.
Bekijk origineelje noemt zonnepanelen, warmtepomp, energie opslag en radiator folie. Radiator ventilatoren worden ook genoemd. Hier zijn nog een aantal dingen die je kan overwegen:
Inzicht in stroomverbruik?
Meten is weten. Als je een slimme meter hebt kan je met bijvoorbeeld de Youless energie monitor of Toon termostaat je stroom verbruik bekijken. Het reduceren van (sluip)stroom koelkast, TV, opladers of een printer op standby kan aardig oplopen. Alleen al het inzicht hebben kan je bewuster maken waardoor je stroom gaat sparen. met een bewegingsmelder of tijdschakelaar kan je voorkomen dat een lamp of apparaat onnodig lang aan staat.Thermostaat met zone regeling?
Misschien gebruik je niet elke kamer even veel. Door de temperatuur per kamer te kunnen regelen aan de hand van hoe de kamer gebruikt wordt kan je veel stook kosten bespraken. Persoonlijk vind ik het fijn om in de winter wakker worden in een lekker warme slaapkamer. Een uurtje stoken is dan al voldoende. De woonkamer hoeft enkel warm te zijn als ik savonds thuis kom. Met zone regeling kan je je huis stoken volgens jouw eigen schema.Zone regeling gaat ook prima samen met een warmte pomp.
Infrarood verwarming
Er is 1 hele specifieke toepassing voor infrarood verwarming die ik zelf het overwegen waard vindt en dat is in de badkamer. Een badkamer wordt normaal gesproken redelijk warm gestookt uit comfort en om het vocht te verdampen. En infrarood verwarming is inefficient om een ruimte te verwarmen, maar heel efficient om even kort wat extra warmte na het douchen te geven. Een infrarood paneel op het plafond hoeft geen ingrijpende verbouwing te zijn.Gebruik de zon.
De zon binnen laten is gratis stoken. Met electrische gordijnen of rolluiken kan je je ramen open zetten als de zon er op staat en weer dicht doen als het donker begint te worden om de warmte vast te houden. In de zomer kan je dit omkeren om het koel te houden. Het is niet goedkoop en moeilijk in te schatten hoeveel het bespaart, maar het wooncomfort gaat er aanzienlijk op vooruit. IKEA komt binnenkort met gunstig geprijsde electrische rolgordijnen, maar ik weet niet of die op zonsopgang en zonsondergang aangestuurd kunnen worden.Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.