Beantwoord

Hoog verbruik


  • Actieve deelnemer
  • 8 reacties

Wij hebben in verhouding een te groot verbruik aan stroom .

Normaal per week ongeveer 80KWH tot 100KWH 

Begin januari gingen we 2 weken op vakantie en dan trekken we alle stekkers eruit en zetten de thermostaat op 15 graden .

Maar in deze 2 weken gebruikten we toch 60 KWH 

Ik heb alle apparaten die doordraaien zoals koelkasten, CV , aquarium en vloerverwarming gecontroleerd maar deze opgeteld kom ik nog niet aan 10 KWH per week .

Kan de slimme meter teveel opgeven? 

 

icon

Beste antwoord door PC 11 April 2022, 08:28

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Badge

60 kWh in 2 weken is continue 178.5 Watt aan vermogen, dat lijkt me niet extreem hoog als ik de woorden koelkasten in meervoud  en aquarium lees.

Weet je zeker dat je alles goed heb opgeteld toen je aan de 10 kWh per week kwam ? Dat is 60 Watt continue, en dat lijkt me best weinig.

Bedankt voor de reactie 

 

Ik weet niet hoe je die rekensom maakt , maar het was 60KWH per week .

Maar tussen op vakantie gaan (60KWH) en thuis zijn (85KWH ) kan toch niet kloppen ?

Van 25 KWH meer kunnen we dan TV , Licht , inductie koken , verwarming, stofzuiger wasmachine , wasdroger en  magnetron gebruiken ? 

Daarbij gebruiken volgens de slimme meter op jaarbasis 4500 KWH wat normaal is voor een 5 persoonsgezin terwijl wij een 2 persoonsgezin zijn .  

Reputatie 6
Badge

Ik had 60 kWh per 2 weken begrepen uit je post, maar als dat per week is, dan is dat dus 60 [kWh/week] / (7 [dagen/week] * 24 [uur/dag]) = 60 / 168 [kWh/uur] is dus een continue vermogen van 357 Watt, dat is inderdaad wel aan de forse kant.

Zoiets hebben wij ook als basis vermogen, en als ik door het huis loop, dan tel ik vooral veel kleine apparaten die misschien maar 5-10 Watt vermogen nodig hebben, maar als je er daar een stuk of 30 van hebt dan gaat het toch snel.

 

Ik ben gaan kijken wat de oorzaak was omdat wij altijd veel stroom gebruikten .

Tijdens onze vakantie werd er zoveel stroom  gebruikt terwijl wij alle stekkers eruit trekken .

De vaste stroomafnemers heb ik getest en daar waren geen grootverbruikers bij .

Zou de slimme meter dan niet goed meten of kan het nog wat anders zijn ? 

Reputatie 7
Badge +1

@H.M.M Op uw verhaal is het motto “meten is weten, maar weet wat je meet” van toepassing.

Als energiecoach kan ik mijn klanten een tweetal meetinstrumenten beschikbaar stellen om hun energieverbruik doelgericht en nauwkeurig in kaart te brengen: De Homewizard P1-meter dongle en de Energysocket. Hiermee is het mogelijk globaal en per individueel apparaat het verbruik en sluipverbruik in kaart te brengen (momentaan, per dag, week, maand, jaar).
Er zijn uiteraard nog een reeks andere meetinstrumenten op de markt met vergelijkbare functies.

Bij uw hoog stroomverbruik zou ik zeker in deze meetinstrumenten investeren.

Bedankt voor de reactie  

Maar ik heb al een verbruiksmeter .

Reputatie 6
Badge

De kans dat je digitale meter van de netbeheerder niet goed meet is erg klein.

10 kWh voor 1 week klinkt als te weinig voor meerdere koelkasten, een CV, een vloerverwarmings pomp, een aquarium en andere zaken zoals oven/magnetron waar klokje inzitten, wekkers, Dect telefoon basis station, router van het internet etc etc. Tenzij je natuurlijk van die dingen ook de stekkers eruit heb getrokken. 

Oké , maar dan maar 25 KWh extra gebruik toen we weer thuis waren voor koken en wasmachine enzo ?  
Dat is toch geen verhouding ? 

Reputatie 6
Badge

Oké , maar dan maar 25 KWh extra gebruik toen we weer thuis waren voor koken en wasmachine enzo ?  
Dat is toch geen verhouding ? 

Ik denk dat je redelijk overschat hoeveel dat verbruikt.

 

Ja koken , wasmachine, vaatwasser, droger, koffiezet apparaat, broodrooster, stofzuiger zijn allemaal dingen die veel vermogen kunnen gebruiken, maar dat doen ze typisch maar een paar minuten per dag, bij ons zijn ook dat niet de apparaten waar de meeste stroom wordt verbruikt.

Als je dan voor al je verlichting al aan de ledlampen zit, dan zijn denk ik koken en tv nog de grootste verbruikers zijn in een week met ik schat zo’n 3.5-5 kWh ieder.

De kleine verbruikers die 24h/7 verbruiken zorgen bij ons in iedergeval voor de grootste verbruik post.

 

De vaste gebruikers van stroom heb ik gecontroleerd met een verbruiksmeter en kom op niet meer dan 10 KWh per week . 

En als ons verbruik jaarlijks op meer dan 4500 KWh komt is dat in verhouding tot anderen veel hoger . Normaal voor onze situatie zou rond de 3000 KWh zijn .

Reputatie 7
Badge +3

Hoe warm is die aquarium? Want ik neem aan dat die aanblijft als u op vakantie gaat. En u noemt ook de verwarming. Betreft dat alleen de cv-pomp van de (aardgas gestookte) ketel? Die tijdens de vakantie toch ook meestal uitstaat. Of heeft u (uiteraard gasgestookte) vloerverwarming ?

Het aquarium komt uit op ongeveer 1,5 kWh per week  

En de pomp van vloerverwarming en de CV komt uit op 2 kWh per week en blijven altijd draaien . 

Reputatie 6
Badge

Het is mij niet duidelijk of het aquarium op een bepaalde temperatuur gehouden wordt, en wat die temperatuur dan is, maar als je huis afkoeld tot 15C omdat de thermostaat lager staat als je met vakantie bent, dan zal een verwarmd aquarium ineens veel meer gaan verbruiken dan wanneer het binnen 20C is.

Reputatie 7
Badge +1

@H.M.M Een verbruiksmeter voor individuele apparaten is een ding, maar een “apparaat” c.q. dongle om de P1-poort van de slimme meter in “real time” via een app uit te lezen is in uw geval zeker aan te bevelen. Informatie is bijvoorbeeld hier  en hier te vinden (kleine selectie).

Just my € 2ct

Allemaal bedankt voor de tips .

Maar ons probleem is een te hoge stroom gebruik .

Wij gebruiken meer dan 4500 kWh terwijl 3000 KWh  in onze situatie normaal is .

Als wij op vakantie zijn gebruiken we 60 kWh.

Wat kan de oorzaak zijn , er zijn bij de vaste afnemers geen uitschieters .

Is de slimme meter niet goed of zie ik iets over het hoofd ? 

Reputatie 7
Badge +1

@H.M.MMisschien kunt u voor een test als tijdelijke (30 min) proef alle groepen tot op een na uitschakelen?

En dan bijvoorbeeld op deze groep zonder actieve verbruikers maar wel met stopcontacten! verschillende verbruikers met diverse bekende! wattage aanzetten: waterkoker, toaster, dimbare sta/tafellamp en verbruikers met een schakelvoeding etc.. - en tegelijkertijd  op de slimme meter aflezen.

Daarmee heeft u iig een basistest voor de slimme meter gedaan.

P.S.: Met het uitlezen via de P1-poort van de slimme meter en visualiseren met een app
(voor ca. € 30) gaat dit stukken makkelijker zoals ik al schreef. En u krijgt een historie over een dag (verbruik per 5 minuten), week etc. er bij. Het zou me verbazen als u dan niet erachter komt waardoor het hoge verbruik veroorzaakt wordt.

Alles andere is op dit moment koffiedik kijken en speculeren (mijn mening).

Reputatie 7
Badge +3

Temperatuur aquarium is ?

Reputatie 2

Heb de draad gevolgd. Het ontwikkelen van een vaste afvinklijst van kWh verbruikers zou meer systematiek voor iedereen kunnen geven. Zijn er echt overal ledlampen of niet? 9 watt voor ketel en vvw pomp continue, lijkt laag. Geen vvw pomp schakelaar. Draaien er continue 2 computers? Vijverpomp? Auto en golf karretje opladen? Buitenlichten? Wasdroger heilig, dan verbruikt deze dus niks. Ga zo maar door. Op de site Energie Slurpers vindt je leuke suggesties om een afvinklijst te maken. Heeft EH een standaard lijst om af te vinken? Meten is weten, weet wat je meet en klopt de kwaliteit van de meeting. Het eerste wat je op deze site vindt is een aquarium, als dat tropisch is, kan dat zomaar 1000 KWh in een jaar zijn. 2 wk wintersport voor de vissen bij 15 gr plust aardig op. Kortom bij ons heeft het volgen van enige systematiek 1800 KWh per jaar besparing opgeleverd. Zonder dat het leven minder aangenaam is geworden. 

Reputatie 2

Op de site Grote Energie Slurpers wordt de electrische boiler genoemd. Daarnaast kan je nog een quooker of iets dergelijks hebben, is ook een boiler, verbruikt zomaar 2200 Watt. Dat kan je tijdens meer dagen weg ook uit zetten. 

Reputatie 2

 

Heb de draad gevolgd. Het ontwikkelen van een vaste afvinklijst van kWh verbruikers zou meer systematiek voor iedereen kunnen geven. Zijn er echt overal ledlampen of niet? 9 watt voor ketel en vvw pomp continue, lijkt laag. Geen vvw pomp schakelaar. Draaien er continue 2 computers? Vijverpomp? Auto en golf karretje opladen? Buitenlichten? Wasdroger heilig, dan verbruikt deze dus niks. Ga zo maar door. Op de site Energie Slurpers vindt je leuke suggesties om een afvinklijst te maken. Heeft EH een standaard lijst om af te vinken? Meten is weten, weet wat je meet en klopt de kwaliteit van de meeting. Het eerste wat je op deze site vindt is een aquarium, als dat tropisch is, kan dat zomaar 1000 KWh in een jaar zijn. 2 wk wintersport voor de vissen bij 15 gr plust aardig op. Kortom bij ons heeft het volgen van enige systematiek 1800 KWh per jaar besparing opgeleverd. Zonder dat het leven minder aangenaam is geworden. 

 @WillemV We hebben online nog geen lijst beschikbaar wel een themapagina https://www.eigenhuis.nl/energie/snel-besparen#/. Ik stuur jouw voorstel door naar de redactie. Groet, Stephanie

Reputatie 1

@H.M.M Ben je er al uit?

Met hoeveel personen zijn jullie thuis en hoeveel elektronica? 
Hier gebruiken wij een P1 Meter en Energy Sockets om ons verbruik precies te meten.

Met de P1 Meter kun je precies je totale verbruik zien, live, per dag, week, maand en jaar.

Met de Energy Socket kun je per apparaat precies zien wat deze verbruikt.

Zo kun je dus precies zien welke apparaten precies verbruiken en wanneer en ook het sluipverbruik van apparaten die uit staan.

 

 

 

Reageer