Skip to main content

We hebben ons huis flink verbouwd en moeten de ventilatie nog aanpassen.

Nu maak ik me zorgen over de luchtvochtigheid. Ik wil die eigenlijk rond de 50% hebben omdat we anders condensatieproblemen krijgen. 
Nu lees je dat ventilatie en WTW de oplossing zijn, maar ik snap niet hoe. De luchtvochtigheid binnen is nu ca 70% maar buiten is die vaak hoger. Als je dan ventileert haal je toch juist vochtige lucht binnen? Hoe krijg ik het hele jaar door mijn luchtvochtigheid onder controle? 

@Jojo Ik maak me ook soms zorgen over de luchtkwaliteit in en om het huis en dat is dan niet alleen de relatieve luchtvochtigheid, maar o.a. ook het fijnstof en de CO2. Wil je alles onder controle hebben?

Ventilatie type D (WTW met enthalpiewisselaar) met passende filters en sensoren. Bespaart ook nog flink op de stookkosten (minder verwarmen). Trefwoorden: enthalpiewisselaar en bypass.
De uitleg van de werking een enthalpiewisselaar gaat hier waarschijnlijk te ver.

Diverse merken en uitvoeringen (Zehnder, Brink, Itho, etc.)

De aanpassingen in huis kunnen ingrijpend zijn en het is niet goedkoop.

@darkfiber dank voor je reactie. Te vochtige lucht kan leiden tot schimmel. Ook niet fijn voor de luchtkwaliteit. Ik snap de claim niet dat ventileren (al dan neit met een wtw) iets aan je luchtvochtigheid doet. Als je binnenlucht met een rel vochtigheid van 70% naar buiten afvoert dan komt er dus buitenlucht voor in de plaats en die is vaak vochtiger dan 70%, Dus dat werkt averechts. Als je lucht te droog is zou het wel werken natuurlijk.

Ook lees in in de beschrijving van een enthalpiewisselaar dat die juist vocht aan je verse lucht toevoegt. Dus dat is niet wat ik zoek. 

Er is dus vochtige lucht. Als op een oppervlakte de dauwtemperatuur wordt bereikt ontstaat er condens op die oppervlakte door het vocht uit de lucht. Als de condens de volgende dag kan wegventileren is er niets aan de hand. Alleen als de condens is opgesloten en niet kan wegventileren ontstaat er op den duur schimmel en weer later kan het er muf gaan ruiken en eventueel rotten. Maar doordat de woning verwarmd wordt ontstaat er in principe nergens op een oppervlak de dauwtemperatuur (behalve vroeger bij enkel glas) en is er nergens condens. 

Mensen die in een verwarmde woning verblijven produceren zelf veel vocht in de lucht door uitademen en zweten. Ook van koken komt vocht in de lucht. Warme binnenlucht heeft buiten de zomerperiode doorgaans een hogere relatieve vochtigheid dan koude buitenlucht. Ook bij regen.

De luchtvochtigheid is binnen vrijwel altijd lager dan buiten, maar besef wel dat het een relatieve vochtigheid is.
50% binnen kan net zo veel vocht per m3 bevatten als 70% buiten simpel omdat de temperatuur daar lager is.
Lager dan 40% in huis moet je ook niet willen, je krijgt dan overal statische schokken van.
Je kunt dan geen deurkrik meer vastpakken.
Beneden de 45% kan ik onze Britse korthaar niet meer aaien, dan is het één vonken regen.
Zelf schijnt ze er overigens geen last van te hebben.
Ik zie in ieder geval de vochtigheid niet echt oplopen als de wasemkap droge lucht naar buiten blaast en via de ventilatie roosters vochtige lucht weer binnen komt.

De WTW ventilatie is geen echte behandeling van luchtvochtigheid in de woning. Voor het begrip is  het wellicht beter om naar zomer en winter apart te kijken.

In de zomer zal de temperatuur van de buitenlucht warmer of gelijk aan de binnen temperatuur zijn. De relatieve luchtvochtigheid zal in een koelere woning hoger zijn dan de vochtigheid buiten. Leven en koken zal in de woning de relatieve vochtigheid nog iets verder laten oplopen maar de vochtigheid buiten is het meest bepalend. Als er binnen aanvullend gekoeld wordt (airco, wp) ontstaat het risico van condensatie op koude oppervlakken. Dat moet je echt vermijden.

Door de koude in de winter zal de lucht veel minder vocht bevatten en na de voorverwarming van de ventilatielucht in de WTW zal de relatieve vochtigheid binnen een stuk lager zijn. Door de deze drogere winterlucht zal ook de woning langzaam “uitdrogen” (rH < 35% ). Met een aanvullende enthalpie wisselaar kun je proberen het uitventilerende vocht af te vangen en terug te winnen voor de woning.

Kortom een ventilatie met WTW maakt je woning in de zomer natter dan buiten en in de winter droger dan buiten. Zonder extra maatregelen blijft de vochtigheid van de buitenlucht bepalend voor wat er gebeurt

@jvdleeuw Wat je schrijft is zeker van toepassing op een WTW zonder enthalpiewisselaar en bypass.

Je zou beide als extra maatregelen kunnen beschouwen.

Met een schone! vernevelaar in de winter en een extra ontvochtiger of condenserende koeling in de zomer (airco) kom je ook al een heel eind als je last van hoge relatieve luchtvochtigheid in huis hebt.

@jvdleeuw Wat je schrijft is zeker van toepassing op een WTW zonder enthalpiewisselaar en bypass.

Je zou beide als extra maatregelen kunnen beschouwen.

Met een schone! vernevelaar in de winter en een extra ontvochtiger of condenserende koeling in de zomer (airco) kom je ook al een heel eind als je last van hoge relatieve luchtvochtigheid in huis hebt.

Heb je helemaal gelijk mee, maar dan ben je ook een heel eind op weg je energiebesparing met je balansventilatie weer de nek om te draaien. “Elk voordeel heb su nadeel”

Reageer