Beste Lezers,
Ik ben een fervent lezer van het VEH magazine. Soms verbaas ik mij over advertenties, zo ook deze :
In de oktober 2024 editie van het magazine wordt geadverteerd met een Speed-dryer. Een droogmolen die zelf draait en zo via de luchtbeweging het wasgoed droogt.
Dit is een alternatief voor de wasdroger, en dient in huis in een kamer te worden neergezet.
Echter dit is volgens mij een superslecht idee:
De luchtvochtigheid in de bewuste kamer zal flink toenemen. Dat is bij regelmatig gebruik vanuit bouwkundig oogpunt een ramp : houtwerk wordt veel te vochtig, muren kunnen beschimmelen etc. Bovendien kost het verdampen van het vocht ook energie, die wordt dus onttrokken uit de lucht en je moet in de winter daarom via de CV extra verwarmen.
Een veel beter idee is om deze droogmolen, of een goedkoper normale droogmolen of droogrek buiten te zetten als het niet regent. De buitenlucht vochtigheid is altijd veel lager dan binnenshuis, waardoor de was ook in herfst en winter prima buiten droogt. (Eigen ervaring).
Een andere goede werkwijze is om een warmtepomp wasdroger te gebruiken icm een dynamisch energiecontract waardoor je de goedkope uurtjes kan uitkiezen.
Allemaal veel beter dan je huis te laten verrotten door extra vocht in te brengen. Ik verbaas mij dat de VEH dit soort advertenties toelaat, en daarmee eigenlijk groen licht geeft voor het veroorzaken van bouwkundige ellende. Advertentieinkomsten zijn nodig, maar een zeker filter hierop ook.
Vriendelijke groet
Theo