Per 1 februari 2022 is het verplicht om een minimale hoeveelheid verplicht te verduurzamen bij ingrijpende renovaties. Hierover is eerder informatie gepubliceerd op VEH en hier is het leidraad stuk te vinden.
Ik ben benieuwd of ik verplicht ben om te verduurzamen bij mijn renovatie.
Ik ben nu iets langer dan een jaar bezig met het lichtelijk renoveren van mijn huis. Denk aan het opnieuw aanbrengen van stucwerk, vloeren, vloerisolatie, e.d. en dat allemaal vergunningsvrij. Omdat ik dit zelf uitvoer en spreid over een periode van enkele jaren zal hier geen plicht voor gelden vermoed ik. Tevens betreft het geen renovatie aan de integrale schil.
Nu kom ik op het punt dat ik mijn dak wil laten renoveren. De renovatie bestaat uit het verwijderen van het dakbeschot tot de gordingen en het opnieuw laten aanbrengen een dak. Hier zal ik uiteraard een vergunning voor moeten aanvragen. In deze klus zal geen aanpassing worden gedaan aan het verwarmingssysteem of de afgifte daarvan. Het gaat om totaal 72 m2 en ik vermoed dat het meer dan 25% is van de integrale schil al snap ik nog niet welke onderdelen ik moet meerekenen voor de integrale schil.
Omdat ik zelf ook aan het klussen ben en later dit jaar vloerverwarming wil plaatsen op de begane grond vraag ik me af of dit tot de “renovatie” wordt gerekend waardoor ik vermoedelijk verplicht ben om te renoveren.
Ik kan zelf geen definitie terugvinden van een renovatie. Er schieten mij vragen te binnen als, hoe wordt bepaald dat een renovatie begint en eindigt en kunnen meerdere aparte klussen worden samengevoegd voor dit besluit?
Kan iemand mij op weg helpen?