Vraag

Moet ik verplicht verduurzamen?

  • 16 February 2022
  • 2 reacties
  • 213 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Per 1 februari 2022 is het verplicht om een minimale hoeveelheid verplicht te verduurzamen bij ingrijpende renovaties. Hierover is eerder informatie gepubliceerd op VEH en hier is het leidraad stuk te vinden.

Ik ben benieuwd of ik verplicht ben om te verduurzamen bij mijn renovatie.

 

Ik ben nu iets langer dan een jaar bezig met het lichtelijk renoveren van mijn huis. Denk aan het opnieuw aanbrengen van stucwerk, vloeren, vloerisolatie, e.d. en dat allemaal vergunningsvrij. Omdat ik dit zelf uitvoer en spreid over een periode van enkele jaren zal hier geen plicht voor gelden vermoed ik. Tevens betreft het geen renovatie aan de integrale schil.

Nu kom ik op het punt dat ik mijn dak wil laten renoveren. De renovatie bestaat uit het verwijderen van het dakbeschot tot de gordingen en het opnieuw laten aanbrengen een dak. Hier zal ik uiteraard een vergunning voor moeten aanvragen. In deze klus zal geen aanpassing worden gedaan aan het verwarmingssysteem of de afgifte daarvan. Het gaat om totaal 72 m2 en ik vermoed dat het meer dan 25% is van de integrale schil al snap ik nog niet welke onderdelen ik moet meerekenen voor de integrale schil.

Omdat ik zelf ook aan het klussen ben en later dit jaar vloerverwarming wil plaatsen op de begane grond vraag ik me af of dit tot de “renovatie” wordt gerekend waardoor ik vermoedelijk verplicht ben om te renoveren. 

Ik kan zelf geen definitie terugvinden van een renovatie. Er schieten mij vragen te binnen als, hoe wordt bepaald dat een renovatie begint en eindigt en kunnen meerdere aparte klussen worden samengevoegd voor dit besluit?

 

Kan iemand mij op weg helpen?


2 reacties

@N.D. Welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Ik zie dat je nog geen reactie hebt gekregen op je vraag. Ik stuur je een privébericht. Groet, Thea

Reputatie 1

@N.D. Fijn, dat je je verhaal met ons wil delen en ook je vragen. Ik heb nu mijn woning in de afgelopen 32 jaar steeds meer verbeterd, met name de thermische schil van de woning ( thermische schil = grenzend aan buiten of onverwarmde ruimte ). Ook heb ik mijn verwarmingssysteem verbeterd: door NR CV-ketel met tapspiraal te vervangen met HR CV-ketel 107 in combinatie met een zonneboiler ( 200 liter opslag vat ). Met de zonneboiler  maak ik gebruik van hernieuwbare energie ( passieve zonnewarmte ). Ook heb ik mijn achterdak azimut 175° en dakhelling 37°  9 stuks zonnepanelen laten plaatsen aangesloten in de meterkast. Ook hiermee maak ik gebruik van hernieuwbare energie.

Afgelopen 2 jaar heb ik mijn begane grondvloer aan de onderzijde extra PUR-schuimlaag laten aanbrengen ( thermische schil ), omdat ik in 2023 vloerverwarming heb laten aanleggen op de begane grond en 4 oude radiatoren laten verwijderen. Eveneens in de nieuwe keuken een inductie-kookplaat en elektrische oven laten plaatsen, ter vervanging van mijn oude gasfornuis. En hierbij gebruik maken van hernieuwbare energie: zelf opgewekte zonnestroom of afgenomen groene stroom van mijn energieleverancier. Ook heb ik nieuwe kunststof gevelkozijnen voorzien van Triple glas met Argon laten plaatsen ter vervanging van houten gevelkozijnen met oud isolatieglas. En aan de binnenzijde buitengevels een geïsoleerde voorzetwand geplaatst. Beide zijn onderdeel van de thermische schil woning. Al mijn werkzaamheden waren niet vergunningsplichtig, wel moest ik melden aan de gemeente mijn nieuwe PV-installatie op het dak, evenzo aan de netwerkbeheerder. Met mijn gevelkozijnen achtergevel, bijna pal zuid, maak ik ook gebruik van passieve zonnewarmte in het koude jaargetijde, zoals nu. Als de zon schijn in de woonkamer/eethoek kan het na enige tijd door de zonnewarmte de verwarming uitslaan en de temperatuur in deze ruimte met 1,5°C stijgen boven de ingestelde temperatuur op de kamerthermostaat. 

Als ik de richtlijnen/leidraad lees is bepalend of je veranderingen/uitbreiding aanbrengt of vernieuwd aan het verwarmingssysteem de richtlijnen/leidraad gelden. Met name als de werkzaamheden vergunningsplichtig zijn. Voor een leek is het hele verhaal zeer technisch met allerlei technische termen en berekeningen. Het is meer de experts op dit gebied.

Het vervangen van je dak ( thermische schil ) tot op de gordingen, zonder dat het uiterlijk veranderd ( zelfde soort dakpannen of waterkerende afwerking ) lijkt mij niet vergunningsplichtig. Mogelijk, dat iemand beter weet wat nu wel of niet vergunningsplichtig is?

Volgens mij gelden de richtlijnen niet voor jou werkzaamheden, wel is het verstandig als de woningdelen renoveert, om te kijken of je de thermische schil van de woning een betere warmteweerstand constructie ( Rc-waarde ) kan maken, middels door te isoleren. Let wel op: Hoe luchtdichter de woning / vertrekken zijn, des te beter de binnenruimte geventileerd moet worden om te hoge luchtvochtigheid en condensatie op de koudste oppervlakten te voorkomen ( schimmelvorming ).

Veel succes met je verdere renovatie van je woning.

Reageer