Op welke termijn zal het enegielabel significant invloed hebben op de waarde van je huis?

  • 6 October 2019
  • 2 reacties
  • 358 Bekeken

Op welke termijn zal het enegielabel significant invloed hebben op de waarde van je huis?
Het is voor ons momenteel de vraag of we ons huis gaan verduurzamen omdat we waarschijnlijk binnen 5 tot 8 jaar gaan verhuizen. We hebben een dertiger jaren woning en de kosten om echt te verduurzamen zijn voor een dergelijke woning hoog. Ik verwacht zelf 40.000-50.000 euro. De waarde van ons huis werd vorig jaar getaxeerd op 380.000. Ik verwacht dat veel mensen in een dergelijke situatie zitten vandaar dat ik er een discussie van heb gemaakt in plaats van een vraag.
Ik ben erg benieuwd.
Mvg loplaa.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +1
@loplaa Ik heb geen glazenbol, maar er is in 2018 een onderzoek gepubliceert naar de invloed van het energielabel op de gemiddelde verkoopprijzen. Hiervoor zijn 440.000 transacties onderzocht.
Het resultaat was dat tussen energielabel D,E en lager en B bij vergelijkbare woningen een prijsverschil van 3 - 4 % ligt. Dit waren uiteraard transacties van de afgelopen 3 - 4 jaar.

Ik vermoed dat de prijsverschillen in toekomst zeker niet kleiner worden, maar belangrijk blijft natuurlijk de locatie, de locatie en de locatie (in tegenstelling tot het energielabel kan je hieraan niets veranderen, behalve door te verhuizen)
Reputatie 4
Badge +3

Welkom op de community @loplaa en bedankt voor je vraag! Vond je het antwoord van darkfiber nuttig? Bekijk ook eens dit artikel over energielabels op de website van Vereniging Eigen Huis. Ik hoor het graag of je zo verder bent gekomen! 

Reageer