Beantwoord

PEN/Liander meterkast

  • 13 May 2024
  • 8 reacties
  • 60 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 15 reacties

Hallo. In ons kleine appartementen complex (10 woningen) zit er in de berging 1 P.E.N.(Liander) meterkast. Deze zit op slot en wij hebben geen sleutel. Is dit gebruikelijk en wie heeft dan wel de sleutel?

Probleem: We hebben wel een eigen meterkast in appartement, maar de stroomdraden lopen via de benedenbuur. Deze heeft (ondanks verbod) draagmuur gesloopt en mede daarmee ook onze elektriciteitsdraden doorgeknipt. Is opgelost, maar nu heeft hij alles stiekem weggewerkt en zijn we dus afhankelijk van hem/haar en communicatie erover is er niet. (hij weet dat ie fout zit, ook gemeente was hier van op de hoogte). Doofpot verhaal en VVE doet of zn neus bloed. En Liander zegt alleen “achter” te werken. Hoe dan ook zijn wij dan altijd de klos.( als je al op deze manier te werk gaat zijn we bang dat ie straks dus ook van onze droom kan tappen en waar is dan ons bewijs?) Lastig. iemand een suggestie of raad?

icon

Beste antwoord door HvandenB 14 May 2024, 16:03

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 3

Zit de meter in jou eigen appartement, dan heb je geen probleem.
Zit de meter elders in het complex dan is stroom aftappen op jou kosten in principe mogelijk, maar de kans is niet groot als de draden allemaal weggewerkt zijn.
 

Beste Polvo55, dank voor je antwoord. Weet je misschien ook antwoord op de vraag over de PEN kast en de sleutel hiervan enzo?

Reputatie 3

P.E.N. staat voor Provinciaal Elektriciteitsbedrijf van Noord-Holland en is de voorloper van Liander.
Als de meter er ook in zit moet je die kunnen uitlezen, anders kun je nooit de meterstanden doorgeven.
Dan is het toch een kwestie om bij Liander aan te kloppen.
Heeft de VVE ook geen sleutel?

 

Hallo….Wat ik al schreef, we hebben onze eigen meterkast maar de bedrading loopt via de onderbuur naar de PEN kast die op lot zit. We hebben geen sleutel en krijgen die ook niet van de VVE. Vandaar mijn vraag. Is dat gebruikelijk(is dat raar) of hebben we recht op ook een sleutel,  de VVE dame de sleutel in haar eigen beheer. 

Reputatie 3

Ok, duidelijk, zou ik me niet druk maken.
In die kast zit dan alleen de verdeling naar de appartementen en heb je eigenlijk niks in te zoeken.
Is dus alleen voor techneuten van Liander.

….ok, helder, dus we hoeven ons echt niet bang te maken of klusser buurman stiekem ook in die PEN kast heeft gerommeld?(want die kreeg blijkbaar wel de sleutel van de VVE dame)….sorry voor het vele navragen, maar we maken ons toch zorgen over de rare gang van (meerdere!) zaken daar. 

Reputatie 3

In de kast van Liander zit waarschijnlijk de hoofdaansluiting en de hoofdstop voor het hele gebouw. De meter voor het elektriciteitsverbruik van de algemene ruimtes zal buiten de kast zijn geplaatst. Het is gebruikelijk dat uitsluitend Liander de sleutel hiervan heeft en niet de VvE.

Volgens mij heeft ook de brandweer een sleutel van deze kast, zodat bij een calamiteit ook de brandweer de hoofdstop kan afsluiten.

Beste HvandenB.   Dank voor je antwoord. Daar heb ik wat aan! 

Probleem hier is nl dat 2 mensen denken dat ze de hele VVE kunnen “regelen”. Hebben (zeer waarschijnlijk) inmiddels extra sleutels van alles en iedereen. Ze bemoeien zich met alles, maar altijd in hun voordeel. Is al veel gesjoemeld en gefraudeerd, maar niemand hier wil, durft of kan iets doen. Ze zijn zeer manipulatief bezig en hebben netwerkjes die “meespelen” en die dus misbruikt worden hiervoor. Maar door je antwoord vallen er wat meer kwartjes. Zal een moeizame strijd worden, niet leuk, maar we gaan het proberen in goede banen te leiden. Dank.

Reageer