Vraag

Samenvoeging van de SEEH en ISDE; wat gaat het betekenen?

  • 20 August 2020
  • 5 reacties
  • 467 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 7 reacties

Ik ben benieuwd of er al informatie is over het samenvoegen van de SEEH en ISDE. Op RVO.nl is reeds een aankondiging te vinden dat dit vanaf 01-01-2021 gaat gebeuren. Kan VEH eventueel uitzoeken wat deze samenvoeging voor de geldende regels betekent? 
 

Ter verduidelijking:

Uit de energiescan komen voor mij twee adviezen: HR++ glas en investeren in duurzame energie. 

Momenteel is de SEEH voor mij niet interessant. Ik wil heel graag, maar omdat mijn huis (uit 1994) al dermate goed geïsoleerd is heb ik aan het vervangen van dubbel voor HR++ glas niet genoeg, dit is slechts één van de twee verplichte maatregelen. Spouw, vloer, en dakisolatie is ruimschoots aanwezig en omdat er altijd water in het kruipluik staat is bodemisolatie niet echt een aanrader.

Echter is er ook nog de ISDE. Ik wil een flink aantal maatregelen nemen, dus heb o.a. interesse in een Zonneboiler, mogelijk in combinatie met een hybride warmtepomp. Ik ben benieuwd of die regelingen straks een overlap hebben in 2021? 

 

In mijn situatie zou het het mooiste zijn als ik een isolatiemaatregel mag combineren met een duurzame energiemaatregel. Of dat gaat gebeuren? Ik ben benieuwd. Op de website internetconsultatie voor een wetswijziging in de SEEH (https://www.internetconsultatie.nl/subsidieregelingenergiebesparing) is door veel participanten al gevraagd om versoepeling naar één maatregel, maar de minister is daar (nog) niet mee akkoord gegaan. 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +1

@evh  en anderen met dezelfde vraag: Als de interpretatie c.q. de verwachtingen van de VEH (en de  beleidsadviseur Maud Weide) kloppen is van de samenvoeging van SEEH en ISDE niets goeds te verwachten (zie VEH magazine sept. 2020 - binnenkomers p. 9):

Meer maatregelen bekostigen met veel minder geld (100 miljoen euro in 2021  i.p.v. 184 miljoen nu).

Hoe was dat nog met de klimaatdoelen en de CO2-reductie? - Innovatie etc.?
Wie nu nog roept dat Nederland sneller verduurzaamt (als de rest) leeft waarschijnlijk op een andere planeet.
Het Nederlandse subsidiebeleid heeft natuurlijk een bepaalde reputatie omhoog te houden.

 

Beleidsadviseur Maarten Eeke van der Veen van Vereniging Eigen Huis heeft hier een blog over geschreven https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/2020/08/25/14/00/energiesubsidies-op-de-schop#/

 

Reputatie 7
Badge +2

DIt geeft een beetje een idee van waar aan gedacht wordt.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31239-306.html

Maar initieel idd wel minder budget voor de samenvoeging dan voor de 2 regelingen apart.

En lucht - lucht warmtepompen worden ook nog niet gesubsidieerd.

Anne.

Ik denk dat het ministerie erg onderschat hoeveel mensen er in staat zijn in elk geval één maatregel te nemen, of bijv. een mix tussen een isolatiemaatregel en een energiebesparend verwarmingssysteem te treffen. 

Is het geen idee dat VEH eens onder haar leden een onderzoek start, nu dat de hervormingen omtrent de regelingen er over +/- 2 maanden moeten zijn? Er is al een motie ingediend door Segers en Klaver dat de huidige regelingen veel te ingewikkeld zijn gemaakt voor de goedwillende burger.. maar er is helaas nog niet gebeurd aan de kant van Ollongren.

Goedemorgen, ik ben nieuw hier op deze site, want ik wil eens kijken en informatie inwinnen voor het volgende. Wij zijn voornemens om ons gas gebruik te verlagen en onze elektrische kosten te verlagen. Onze vloerverwarming telt op bgg en in de douche 80m2.

Ik zit dus te denken aan een 30-tal heatpipes, een 500 liter boiler met een 2-tal warmtewisselaars.

Dit alles op ond dak van een dakkapel die op het zuidoosten gericht staat.

De rest vol parkeren met zonnepanelen, die ik kan plaatsen op het resterende dak oppervlak, en wellicht een paar aan op de andere dakkapel.

 

Iemand wellicht die ervaring heeft in deze 2 technieken?

 

Ons huis is uiteraard volledig voorzien van alle mogelijke vormen van isolatie op alle bekende locaties.

 

Alvast zeer bedankt 

 

Cees

Akersloot 

 

Reageer