Skip to main content

Thermostaatsysteem tado° X in combinatie met vloerverwarming

• April 5, 2026
  • 0 reacties
  • 6 Bekeken

Hierbij mijn praktijkervaring met het thermostaatsysteem tado° X. Het is een uitgebreid verhaal, maar omdat er veel bij komt kijken deel ik graag alles; half werk past niet bij mij.

Ik heb dit systeem aangeschaft en geïnstalleerd met als doel het beloofde comfort - alleen warmte op de plaats waar ze nodig is - en de daarbij behorende energiebesparing. Het betreft een installatie met vloerverwarming in de woonkamer, radiatoren in de slaapkamers en een modulerende cv-ketel (OpenTherm). Daarbij heb ik de installatie volledig uitgevoerd volgens de door tado zelf beschreven applicatie-optie B
(https://help.tado.com/nl/articles/9761476-hoe-stuurt-tado-x-verwarmingssystemen-aan-met-zowel-radiatoren-als-vloerverwarming-op-waterbasis), waarbij zowel de cv-ketel als de zoneklep ieder hun eigen tado X-zoneregelaar hebben (resp. "Draadloze Ontvanger X” en "Slimme Thermostaat X").

Mijn ervaring is dat met name de samenwerking tussen deze twee zoneregelaars ernstig tekortschiet en de hieronder beschreven problemen veroorzaakt.

1. Ketel stookt zonder daadwerkelijke warmteafgifte – reproduceerbaar gedrag

In mijn installatie is eenvoudig reproduceerbaar dat bij lage warmtevraag de cv-ketel via OpenTherm actief blijft, terwijl de zoneklep van de vloerverwarming gesloten is en gesloten blijft.

In één concreet gemeten situatie heeft de cv-ketel circa 6 uur aaneengesloten gebrand, terwijl in die volledige periode de vloerverwarmingsklep geen enkele keer geopend is (ter verduidelijking: er was uitsluitend warmtevraag vanuit de vloerverwarmingskamer). Dit betekent dat er wel gas en elektriciteit verbruikt wordt en warmte geproduceerd wordt, maar dat deze warmte niet aan de betreffende ruimte wordt afgegeven.

Naar mijn mening duidt dit op een structurele ontwerpfout in de manier waarop tado° X lage warmtevraag softwarematig koppelt aan fysieke warmteafgifte in systemen met meerdere zoneregelaars. Het lijkt erop dat tussen de regelaars uitsluitend wordt gedeeld dát er warmtevraag is, maar dat elke zoneregelaar vervolgens volledig onafhankelijk gaat regelen.

De ketelregelaar moduleert via OpenTherm de aanvoertemperatuur, terwijl de klepregelaar via PWM (periodetijd ca. 20 minuten) de zoneklep aanstuurt. Wanneer het setpoint bijna bereikt is, moduleert de ketel naar een lage aanvoertemperatuur (ca. 40 °C), terwijl de PWM-duty-cycle van de klepregelaar zo laag wordt dat deze onder de interne minimale aanstuurtijd blijft. Omdat tado (terecht) voorkomt dat een klep slechts enkele seconden bekrachtigd wordt, resulteert dit in helemaal geen aansturing van de klep. Afhankelijk van de natuurlijke opwarming en afkoeling van de ruimte kan deze situatie vele uren aanhouden.

Gedurende deze hele periode blijft de tado-app echter één golfje tonen, wat suggereert dat er nog steeds actief verwarmd wordt.

tado-support is bekend met deze situatie en heeft dit zelf omschreven als “niet gewenst gedrag” waar op dit moment geen oplossing voor beschikbaar is.

2. Vergelijkbaar onvoorspelbaar gedrag bij radiatorknoppen

Ook bij slimme radiatorknoppen heb ik situaties waargenomen waarbij een lage warmtevraag wordt weergegeven (één golfje op de radiatorknop), terwijl de ketel feitelijk niet brandt. Dit maakt het systeemgedrag voor gebruikers onduidelijk en moeilijk voorspelbaar.

3. Signaal uit installatiemarkt – combinatie tado° en Intergas

Installatiebedrijf Hoppenbrouwers heeft mij bij een offerte-aanvraag rechtstreeks meegedeeld dat zij tado niet meer installeren in combinatie met door hen geleverde Intergas-ketels, vanwege een groot aantal storingen en problemen in de praktijk.

Dit is extra zorgwekkend omdat zowel tado-systemen als Intergas-ketels afzonderlijk goed bekend staan en beide door de Consumentenbond als best getest zijn aangemerkt. Het feit dat de combinatie van twee afzonderlijk goed presterende systemen in de praktijk tot structurele problemen leidt, lijkt mij zeer relevant voor consumentenvoorlichting en producttests.

Waarom ik dit meld

tado° presenteert het X-systeem als breed compatibel met onder andere vloerverwarming en multi-zone installaties. Mijn praktijkervaring laat echter zien dat bij lage warmtevraag de koppeling tussen ketelregeling en daadwerkelijke warmteafgifte tekortschiet.

In mijn situatie heeft dit ertoe geleid dat ik mijn vloerverwarming gedeeltelijk buiten de tado-regeling heb moeten brengen om energieverspilling te voorkomen.

Tado-support is bekend met de situatie, maar er is geen instelmogelijkheid of oplossing beschikbaar, noch een tijdpad voor herstel. Voor een systeem dat als “slim” - en nog vele andere superlatieven - wordt verkocht, vind ik dit onaanvaardbaar.