Van het gas af


Zou wel eens willen weten waarom Eigen Huis niet meer op komt voor de mensen die eigenlijk helemaal niet van het gas afkunnen .Zelf jaren geleden zonnepanelen genomen ,huis laten isoleren ,Hr ketel,dus genoeg gedaan om de gasrekening naar beneden te krijgen waarvoor ik en met mij velen nu worden gestraft want helaas is het straks niet meer te betalen (,Dus eigen huis sta op )

15 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Ik ben ook van mening dat de gevolgen van "van het gas af" voor huiseigenaren van oudere, moeilijk te isoleren huizen moeten worden verzacht. Alleen is de prangende vraag: Op welke manier(en) kan de overheid dit faciliteren, zonder aan de doelen afbraak te doen? - Dit geldt trouwens net zo goed voor huurders van oudere, slecht geïsoleerde huizen, flats etc., die mensen hebben nog minder middelen om iets te doen.
Dat iemand de gevolgen van het beleid ""weg van het gas" in het kader van het klimaatakkoord als "straf" ziet voor eerdere (hopelijk succesvolle) besparingsinspanningen kan ik aan de andere kant niet begrijpen.
Wees blij dat je energetische voetafdruk nu al kleiner is, anders viel de rekening in toekomst nog hoger uit. YMMV
Denk dat ik het dan niet goed heb opgeschreven ik zie mijn besparing besli.st niet als straf maar iets wat de meeste mensen indien zij het kunnen zouden moeten doen . Ging mij alleen omdat idiote gedoe dat wij van het gas afmoeten .
Reputatie 1
@Gertje Waarom kun of denk je niet van het gas af te kunnen ?
Henk heel eenvoudig omdat er nog geen goede vervanging voor is ,en wat je ook denkt kijk eens naar de landen om ons heen die zijn niet zo gek als wij tenminste wat het gas betreft.
Reputatie 1
@Gertje Ik heb een slecht geisoleerde jaren 70 woning 1650m3 gas verbruik, daar heb ik in 2016 wel een prima en kostenbesparende vervanging voor gevonden. Mijn energierekening bedraagt nu 19,00 per maand nl.

Van het gas af, dat is het plan hier en we zijn al aardig op weg.

We hebben nu nog een cv ketel en 2 parallel geschakelde close in boilers voor warm water. (niet onze keuze maar een gedwongen feit na verhuizen)

Ons plan is om in alle kamers infra rood vloerverwarming te leggen met in elke kamer een eigen thermostaat.

Warm water gaan we mogelijk maken door een zonneboiler met daar aan een elektrische boiler geschakeld.

We hebben  al16 zonnepanelen dus dat helpt bij het elektrsich verwarmen.

De infra rood vloer ligt nu al in een kleinere kamer als test en werkt goed. 

We verwachten dat het vooral gaat besparen op verwarmen omdat de kamers individueel te verwarmen zijn en niet zoals bij een cv ketel installatie, onnodig meerdere kamers als dat niet nodig is.

Helaas is voor dit soort initiatieven nog geen enkele tegemoetkoming door de overheid en dat is jammer. Het is redelijk eenvoudig om de vloerverwarming te leggen en aan te sluiten. De zonneboiler met elektrische boiler is wat ingewikkelder en mijn vraag hier in dit forum is of er mensen zijn die tips kunnen geven hoe de zonneboiler het best aangesloten kan worden op de elektrische boiler. Zelf denk ik aan een regelsysteem dat detecteert of de zonneboiler voldoende warm water heeft en zoniet, dat de elektrische boiler dan gevoed wordt met voorverwarmd water via de zonneboiler-boiler.

Tips iemand? Ook als het gaat om regelsystemen die dit mogelijk kunnen maken?

Hoor graag van jullie en alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Hoeveel Kilowatt bedraagt het vermogen van de infrarood vloerverwarming in die kamer. En hoeveel is dat per vierkante meter gemeten over de hele kamer. En ligt er ook infrarood vloerverwarming op plaatsen waar ook kasten op staan ?

Reputatie 7
Badge +2

Het ‘van het gas af’ is een keuze.
En omdat het niet heel erg simpel is zul je op een gegeven moment die keuze moeten maken, de stip op de horizon moeten zetten, om alle veranderingen die er voor nodig zijn in gang te kunnen zetten.
Om de innovaties te gaan stimuleren, etc.

Gezien de klimaatdoelen maar ook alleen al vanwege het maken van een betere leefomgeving, is van het gas af een vrij logische keuze.

Daarbij komt nog dat we sowieso van het Gronings gas af willen.
Dan zou je dus gas moeten gaan importeren waarbij de 2 meest logische keuzes zouden zijn:
gas van Putin, of gas uit de Amerikaanse fracking-velden.
Ieder heeft zo weer zijn nadelen waardoor je mogelijk liever niet die keuze maakt.

Als je dat dan combineert kom je op een vrij logische, maar geen simpel uit te voeren, keuze om binnen ca 30 jaar (dus zeker niet morgen al) van het gas af te gaan.

De kosten er voor kun je zien als een investering in volksgezondheid en een stukje levensgeluk, wie kan daar nu tegen zijn ? :)

Uiteindelijk kan het ook kansen en werkgelegenheid opleveren Zie bijvoorbeeld Techneco.

Anne.

Hoeveel Kilowatt bedraagt het vermogen van de infrarood vloerverwarming in die kamer. En hoeveel is dat per vierkante meter gemeten over de hele kamer. En ligt er ook infrarood vloerverwarming op plaatsen waar ook kasten op staan ?

Hoi, in het kantoortje (6m2) ligt infrarood vloerverwarming van verwarmingshandel.nl en met de gemeten weerstandwaarde (50 Ohm) kun je het vermogen berekenen, dat komt neer op 1058 Watt. De thermostaat vergelijkt de temperatuurinstelling met de omgevingstemperatuur en schakelt de vloer in als de gevraagde temperatuur hoger is dan de omgevingstemperatuur. De vloer warmt dan op tot de maximale vloertemperatuur die op 29 graden staat ingesteld in de thermostaat (vanwege het type PVC vloer die is gebruikt). Als die temperatuur is bereikt, schakelt de thermostaat de vloer uit tot de vloer weer wat afgekoeld is. Dit herhaalt zich telkens tot de ruimte op de ingestelde gevraagde ruimte temperatuur is. Het werkt goed maar we hebben al gemerkt dat de buitenmuur erg koud is. Daar gaan we nog kijken of spouwmuurisolatie mogelijk is. De vloerverwarming zelf heeft een vermogen van 160W/m2 maar natuurlijk is niet elke mm2 voorzien van de folie. Uit de bovenstaande gemeten waarden kun je afleiden dat de verwarming effectief 1058 W / 6m2 = 176W/m2, meer dus eigenlijk dan de vloer zelf als specificatie heeft.

Al met al zijn we goed op weg maar gaan we nog een tweede kamer voorzien van deze vloerverwarming met een ander type vloer om te zien hoe een “normale” laminaat vloer het doet als hoofdverwarming.

Bijzonder fijn voordeel is dat de radiatoren en leidingen voorgoed weggehaald kunnen worden wat aanzienlijk scheelt in ruimte en scheelt bij het strak maken van de muren.

Ook ik heb de vereniging meerdere keren gewezen op het gegeven dat zeker niet alle woningen van het gas af kunnen, gewoon omdat het niet te betalen is. Onze vrijstaande jaren 30 woning is nageïsoleerd (spouw), heeft overal dubbel glas, sommige ruimtes 4 cm dik, dak geïsoleerd, hr+ ketel, 12 zonnepanelen op garagedak. Maar toch nog 1400 kuub gas per jaar! Ik heb mijn best gedaan, en zeker veel winst in comfort en gasgebruik gemaakt. Ik kwam van 3600 kuub! Volgens site van rijks overheid moet ik aan de binnenkant of aan de buitenkant van de woning 21 cm dik isolatiemateriaal aanbrengen, alle travetinto vloeren uitbreken en een geisoleerde vloer met vloerverwarming aanbrengen zodat ik een warmtepomp kan installeren en cv installatie (leidingen en radiatoren zijn uit 1936) vervangen. Tja, dat is toch niet te doen? Niet te betalen. En ik denk dat veel woningen in NL net zo lastig, of zelfs lastiger van het gas afkunnen. Maar er wordt heen aandacht aan geschonken, alleen halleluja verhalen in de sfeer van isoleren is een keus. Ik heb mijn lidmaatschap opgezegd. Te eenzijdige verhalen.

Reputatie 2

Met het toenemen van de leeftijd van de woningen zullen ook de kosten toenemen om deze op een of andere wijze energieneutraal te maken.
De huidige woningmarkt is totaal ontwricht. Er is een tekort (vooral betaalbare huizen) en de bestaande huizen die momenteel gekocht worden, gaan tegen te hoge prijzen over. Er zit gemiddeld tussen de 20% en 30% emotie in tov de waarde van de grond en van de stenen.
Oorspronkelijk is het uitgangspunt altijd geweest dat een huis 30 jaar mee gaat. Dat het nu langer is, is voor vele woningbezitters een cadeautje. Maar aan een huis schrijf je af !!!
Het verbaast me dat mensen grif betalen voor bv een jaren 30 woning, terwijl in mijn optiek het huis minder zou moeten kosten. Subsidie is derhalve ook niet nodig, Je betaald minder voor een woning en je overige geld kun je gebruiken om het huis aan te passen om het energieneutraal te krijgen (of in ieder geval het te verbeteren). heb je bv 3 ton te besteden, koop dan een woning van 2,5 ton. De praktijk is echter anders. Men steekt zich dieper in de schulden en komen tzt in de problemen.

De oplossing ligt bij de politiek en de financiële instanties. De rol van VEH is beperkt, omdat zij alleen opkomen voor woningbezitters en niet voor starters, woningzoekers en woonbelangen in het algemeen.

Over mij?  ja, ik heb mijn vorige woning niet via de 1e makelaar verkocht. Deze had meer belang bij zijn eigen portemonnee. De 2e makelaar ging akkoord met verkoop voor de prijs van de waarde van de woning. Ik ben niet met biedingen in zee gegaan. De 1e koper is het gegund. En nu? ja, ik heb een gasloze woning met warmtepomp en 50 zonnepanalen sinds 2007. Gehele jaar prettig klimaat (denk bv zomers aan topkoeling), en en energierekening van 0 euro. de kosten van de investering heb ik al lang terugverdiend

Reputatie 7
Badge +2

Er zijn meer manieren om van het gas af te gaan.
Bijvoorbeeld aansluiting op een warmtenet.

Maar het is altijd een goed idee om te kijken hoe je je energie verbruik kunt verlagen en het comfort verhogen, bijvoorbeeld door betere isolatie.

En gas verbruik om te zetten naar elektriciteitsverbruik, 
aangezien het aannemelijk is dar de komende jaren de prijs van gas sneller zal stijgen dan die van elektriciteit. En je dat laatste mogelijk ook nog zelf deels goed kunt opwekken.
Helaas vooralsnog niet de energie die je ‘s nachts in de winter nodig hebt voor verwarming.

Anne.

Tja, Anne, moet er wel een warmtenet zijn. Betere isolatie? Moet wel kunnen! Allemaal makkelijk gezegd als energie coach, maar de praktijk is lastiger. Niet omdat ik niet wil, immers al het redelijke al gedaan, maar het hele huis slopen en opnieuw opbouwen kan ik niet betalen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik zal zeker niet zeggen dat het makkelijk is :)
Ik heb ook geen muur isolatie en die gaat er ook niet komen.

NU is ongeveer 80% van mijn gevel glas en heeft HR++ glas ongeveer dezelfde isolatie waarde als een steens muur, dus het zou ook al niet heel erg zinvol voor mijn tussenhuis zijn om daar nog wat aan te doen.

Dak en vloer waren vrij simpel. Overal dubbel glas en eventueel andere kozijnen ook.

En dat warmtenet verwacht ik dus idd dat dat op veel plaatsen er zal komen.

Anne.

Warmtenet in steden, zou kunnen. Maar de provincie, dorpen, platteland? Daar staan ook huizen!

Reageer