Vergroening en kostenbeperking

  • 6 April 2019
  • 9 reacties
  • 722 Bekeken

Ik ben momenteel bezig om ons huis te vergroenen en de kosten naar beneden te brengen. Onderzocht worden 2 opties: installatie van zonnepanelen en (hybride) warmtepomp.
Wij hebben inmiddels via de collectieve inkoop van VEH een zee concurrerend contract met Greenchoice.
De aanpak is om middels zonnepanelen ons stroomverbruik van 3400 kWh op jaarbasis, te vervangen, dan wel te minimaliseren door het zelf installeren van zonnepanelen of het kopen van certificaten bij een regionale Energie Coƶperatie binnen het postcodegebied. De keuze zelf installeren lijkt op de korte termijn (ca. 8 jr), duurder uit te komen, maar is op de langere aanmerkelijk voordeliger. Wel moet er ruimte zijn op het dak, een goede zon ligging zijn en vraagt het ook een onderhoudscontract.
Het alternatief is aansluiting bij een regionale coƶperatie waar 10 zonnepanelen (ongeveer voldoende voor ons stroomverbruik ca. ā‚¬2600 kosten en op jaarbasis komt er ca. ā‚¬305 terug van de belastingdienst vanwege besparing op de energienota voor een periode van 15 jaar. Ook een goede investering zonder gedoe op je eigen dak. Als wij dit gaan doen dan investeren wij in beide gevallen ook in een hybride warmtepomp door zelf het aantal zonnepanelen te verdubbelen en voor 20 panelen certificaten te kopen bij de energie coƶperatie.
Interessant! Ik kom hier op terug.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Ik heb beide mogelijkheden gerealiseerd: 1) 2015 - zonnepanelen op eigen dak, tvt 5,75 jaar , 2) 2017 lid geworden van de lokale energiecoƶperatie en voor een aantal zonnedelen(panelen) ingeschreven, tvt. ca. 9 jaar met dank aan SDI+ en provinciale subsidies - looptijd 16 jaar.

Bericht vandaag in NRC Next: Als het aan de EU ligt moet Den Haag veel meer vaart maken met het verduurzamen m.n. het opwekken van duurzame energie, trefwoord: "falend beleid"
Ik ben benieuwd of er snel meer stimulering komt.
YMMV
Aan het eind van deze week hoop ik de verschillende opties in beeld te hebben. Zoals het nu lijkt is qua rendement en de lange termijn zonnepanelen van het merk Panasonic op het eigen dak de beste investering.
Bij de lokale energiecoƶperatie is de tijdstermijn begrensd op 15 jaar. Omdat er ook een verplichting is om van hen stroom en gas af te nemen lijkt het er op dat de directe leveringskosten stijgen t.o.v. ons huidige 3 jarig contract via de collectieve inkoop VEH.
De keuze voor de hybride warmtepomp zijn wij uit. Dit wordt een Atag Energion M omdat deze het beste past bij onze ATAG CV ketel, die wij vorig jaar hebben aangeschaft. Andere modellen en merken geven nog wel eens problemen.
In het kader van vergroening hebben wij ook net 2 mechanische ventilatieboxen vervangen van 18 jaar oud. Deze waren kwalitatief nog wel goed, maar ze draaiden op gelijkstroom en zijn nu omgezet naar wisselstroom. Investering per box ā‚¬270,00 en een stroombesparing van ā‚¬60,00 per jaar. Ik heb wel eens een slechtere investering gedaan. Ook de gelijkertijd de kanalen laten reinigen.
Wordt vervolgd.
Reputatie 7
Badge +1
Prima dat je de wisselstroom ventilatieboxen/motoren naar gelijkstroom! hebt omgezet,
gelijkstroommotoren zijn namelijk veel energiezuiniger dan wisselstroommotoren.
Zoek maar op Internet naar A-label motoren/pompen!
Ook het vervangen van oude circulatiepompen (cv-, vloerverwarming) door zgn. A-label (gelijkstroom) pompen bespaart veel energie = geld.
Reputatie 1
@Koopmans De best renderende zonnepanelen zijn die panelen die zo goedkoop mogelijk per Wp zijn. 1.00 per euro Wp is een prima haalbaar bedrag, doe maar eens een dakcheck bij bijv. greenchoice. Die 1,00 per Wp gaat met die Panasonic's zeer waarschijnlijk niet lukken. De prijs van uw zelfopgewekte kWh wordt nl. bepaald door het betaalde per Wp, de productie en de afschrijving in 25 jaar. Vandaar dat een postcoderoos, beperkt tot 15 jaar, alleen al om die reden sowieso niet zo interessant is/kan zijn. Reken maar eens uit wat u daar voor een Wp cq. de geleverde kWh moet betalen. Verhelderend denk ik. Prima oplossing voor appartement bewoners ed. die geen ruimte hebben of voor mensen met een totaal ongeschikt dak. 1Wp levert ongeveer 1kWh indien het dak meedoet, op het zuiden, als die 1,00 is en 1kWh van 0,22 levert hebt u een rendement van 22%. Dus binnen de 5 jaar terugverdient.
Reputatie 7
Badge +3
Prima dat je de wisselstroom ventilatieboxen/motoren naar gelijkstroom! hebt omgezet,gelijkstroommotoren zijn namelijk veel energiezuiniger dan wisselstroommotoren.
Als ik de tekst goed lees heeft Koopmans die motoren juist omgezet van gelijkstroom naar wisselstroom.
En verder kan een gelijkstroommotor wel efficiƫnter zijn, je zal toch eerst de 230 wisselstroom om moeten zetten naar ? V gelijkstroom. Terwijl elke omzetting juist energieverlies geeft.
Even een tweetal reacties.
Ik geloof best dat het zelf installeren van zonnepanelen de best renderende optie is.
Dat wij voor certificaten voor zonnepanelen hebben gekozen heeft de volgende redenen.
Wij hebben een relatief nieuw huis, met een karakteristieke uitstraling. De dakhelling is 68 gr. Dit is bepaald niet optimaal voor zonnepanelen die beter renderen met een helling van 45 gr. Bovendien moeten ze op de hoogste positie op het dak (10 meter), vanwege slagschaduw van de hoge beukenbomen, waar wij zeker in de herfst als het blad nog aan de bomen zit behoorlijk last van krijgen, omdat de zon dan veel lager staat. Mocht er een probleem zijn dan moeten wij een hoogwerker inhuren om er bij te komen. Niet simpel dus, vandaar onze keuze.

De gelijkstroom boxen hebben wij simpel vervangen door ventilatieboxen met wisselstroom. hier hoefde niets voor gewijzigd worden.
Reputatie 1
@Koopmans Ik weet niet of er op mij geduid wordt, maar mijn greenchoice dakcheck suggestie opmerking betreft een all-in geinstalleerde installatie voor 1,00 per Wp, na aftrek van de BTW.
Nee hoor, mijn opmerking was van algemene aard.
Ik heb de zonnepanelen definitief om bovenstaande redenen afgevoerd,
Reputatie 4
Badge +3
Hoi, @koopmans! Welkom op de community van Eigen Huis. 🙂 Ik ben erg benieuwd naar de vorderingen die je maakt inderdaad. Ik kijk uit naar je volgende bericht. 🙂

Reageer