Zelf subsidie ISDE aanvragen vanaf vandaag met de verhoogde subsidiebedragen voor isolatiemaatregelen uitgevoerd op of na 1 januari 2022

  • 24 January 2022
  • 2 reacties
  • 301 Bekeken

Reputatie 1

Vanaf vandaag kan je zelf de ISDE verhoogde subsidiebedragen aanvragen doen bij RVO nadat je ze heb laten uitvoeren vanaf 01.01.2022: zie https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/woningeigenaren#

Ik zelf ben nu bezig om alle voorwaarden en stappenplan door te nemen, zodat ik weet welke eisen gesteld worden voor de subsidieaanvraag nadat het is uitgevoerd en welke documenten - foto's - betaalbewijs ed. ( bewijsstukken ) je moet indienen bij de aanvraag. Met deze informatie ga ik bij offerte aanvragen voor 3 stuks kunststof geïsoleerde gevelkozijnen met tripleglas en geïsoleerd paneel en dubbele tuindeuren, thermische/acoustische voorzetwanden binnenzijde bouwwanden en extra PUR-schuim aanbrengen onderzijde beganegrondvloer deze voorwaarden stellen aan het bedrijf waar ik de offerte aanvraag. zie  https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/isde/woningeigenaren/voorwaarden-woningeigenaren/isolatiemaatregelen#

Je moet de subsidieaanvraag van alle isolatiemaatregelen in een keer indienen, dus nadat ze uitgevoerd / geïnstalleerd zijn. Bij mij zal als laatste uitgevoerd zijn de voorzetwanden in juli 2022 ( voorlopige planning ). Ik heb al een voorlopige berekening gemaakt van hoeveel de subsidie zou kunnen zijn: nieuw kunststofkozijn mag max Uk-waarde 1,5 W/m2K zijn (min. 8 m2 - max. 45 m2) - Tripleglas (Ug-waarde max 0,7 W/m2K) 9,4 m2 x € 150,-/m2 = € 1.410,- + paneel (Up-waarde max 0,7 W/m2K) 1,5 m2 x € 115,- = € 173,- + isolerende deuren (Ud-waarde max 1,0 W/m2K) 1,24 m2 x € 150,-/m2 = € 186,- ; voorzetwanden met Resolplaten 84 mm dik (Rd min 3,5 m2K/W) 39 m2 x € 38,-/m2 = € 1.482,- dit geeft een totaal bedrag € 3.251,-

De extra PUR-schuimlaag aanbrengen tegen onderzijde begane grondvloer met bestaande PUR-schuimlaag moet volgens de voorwaarde een Rd-waarde van min. 3,5 m2K/W, PUR-schuim met een lambda van 0,035 W(m.K) geeft dit een dikte van 125 mm. Om de Rc-waarde van 3,7 m2K/W te halen met een vloerverwarmingspakket van 73 mm moet de extra PUR-schuimlaag minimaal 41 mm zijn. Dus komt deze isolatiemaatregel niet in aanmerking voor ISDE subsidie.


2 reacties

Dat ‘verhoogde’ mag je met een korreltje zout nemen. Wij hebben de bodem geisoleerd à 2509,84 en alle ramen en kozijnen vervangen door HR++ en kunststof, totale oppervlakte van 26 vierkante meter (inclusief panelen) à 47200 euro. Volgens de rekentool kunnen we een subsidie verwachten van rond de 1000 euro. Onze conclusie; de subsidieregeling gaat mensen niet over de streep trekken, en werkt dus niet als je je isolatie maatregelen niet al volledig zelf kan financieren. Wel een leuk cadeautje voor de meer-vermogenden.

Reputatie 1

PS Let op: Ook kom ik met de door vakmensen uitgevoerde werkzaamheden: isoleren-stucken-schilderen-behangen renovatie aan mijn 40 jaar oude woning in aanmerking voor het 9% BTW-tarief op arbeid. zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_9_btw/werkzaamheden_aan_woningen/woningen_ouder_dan_2_jaar

Dus bij offerte aanvragen van werkzaamheden aan je woning laten uitvoeren door vakmensen, vragen om splitsing arbeidsloon met 9 % BTW-tarief en arbeidsloon met 21% BTW-tarief. Dit scheelt weer in de kosten.

#verlaagdbtwtariefarbeid

Reageer